عادت های بدی که دندان های شما را خراب میکند

خیلی از مردم که این عادت ها را دارند فکر می‌کنند که بی‌ضرر است.

 

1-جویدن یخ

 اما فشار دادن دندان روی یخ‌ها می‌تواند آن‌ها را بخراشد و یا حتی باعث شکستن آن‌ها شود حتی خوردن آب و غذای یخ و سرد می‌تواند به دندان آسیب برساند.

2-Piercing زبان

سوراخ کردن زبان ممکن است یک مد روز جالب باشد اما فلز استفاده شده می‌تواند باعث آسیب دندان‌ها شود. سوراخ کردن لب‌ها نیز همین مشکل را دارد و به لثه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند و سر انجام منجر به از دست دادن دندان‌ها می‌شود. از آنجا که دهان  محلی برای وجود باکتری‌هاست ایجاد یک سوراخ در آن خطر ابتلا به عفونت و زخم را بالا می‌برد.

3- آب‌نبات و نوشابه

خوردن ابنبات و شکلات‌های شیرین باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. نگه داشتن این حجم از شکر و اسیدها آسیب فراوانی به مینای دندان وارد می‌کند. نوشابه نیز دارای مقدار فراوانی شکر، اسید فسفریک و سیتریک است که ضرر شدیدی به مینای دندان وارد می‌کند. نوشابه‌های رژیمی دارای شکر نیست اما از شیرین کنندهای مصنوعی دیگری استفاده می‌شود.

4-باز کردن با دندان

باز کردن درب نوشابه، سس، بسته‌ها با دندان‌ها باعث می‌شود مشکلاتی برای دندان‌ها ایجاد کند. بنابراین بهتر است عادت استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار را ترک کنیم

5- آب میوه

آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های مفید هستند اما همزمان میزان زیادی نیز از شکر نیز در آن وجود دارد. برای مثال تنها 10 گرم قند بیشتر در نوشابه پرتقالی نسبت به  آب میوه پرتقالی وجود دارد و باید گفت که همچنان از قند بالای برخوردار است. برای کم کردن این مقدار بهتر است کمی آب میوه را با مخلوط کردن آب رقیق کنید.

6-جویدن مداد

آیا شما هم هنگام تمرکز یا مطالعه مداد خود را می‌جوید؟ این عادت مانند همان جویدن یخ  به دندان‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. بجای این بهتر است یک آدامس غیر شیرین بجوید تا بزاق دهانتان افزایش یابد که باعث قوی‌تر شدن و محافظت از مینایی دندان در برابر اسیدهای مضر می‌شود.

7- خوردن قهوه

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می‌تواند به  مرور باعث زرد شدن دندان می‌شود، البته خوشبختانه این لکه‌ها به راحتی با روش‌های مختلف سفید کننده می‌توان از بین برود.

8-سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولاتی که تنباکو دارد هم باعث لکه‌های دندان می‌شود و هم  باعث ایجاد عفوت و مشکلات لکه می‌شوند. همچنین دخانیات باعث بروز سرطان دهان، دندان، لثه و لب می‌شود. اگر شما به دنبال یک دلیل برای ترک د دخانیات هستید، به زیبای بلخندتان فکر کنید!

9- نوشیدنی الکلی

نوشیدنی‌های الکلی به ویژه باعث از بین رفتن مینای دندان، متورم شدن و همچنین آسیب پذیر تر شدن دندان در برابر  نوشیدنی‌های دیگر چون قهوه می‌شود. بهترین روش عدم مصرف نوشابه‌های الکلی است اما به هر دلیل اگر مصرف کردید بلافاصله دندان‌های خود را با آب و خمیردندان کاملاً بشویید

خوراکی هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


 

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ