آیا زردچوبه واقعاً یک ماده شفا بخش و شگفت انگیز است؟

زردچوبه یک ماده غذایی فوق‌العاده است، فروش این ادویه خوش رنگ و زیبا چند سالی است که روند صعودی را طی می‌کند. به گفته برخی رسانه‌ها این ادویه یک ماده معجزه بخش است که می‌تواند با انواع بیماری‌های مانند التهابات، سرطان، آلزایمر و سموم درون بدن مبارزه کند، اما آیا واقعاً زردچوبه آثار شگفت انگیزی در سلامتی بدن دارد؟

زردچوبه یک ماده غذایی فوق‌العاده است، فروش این ادویه خوش رنگ و زیبا چند سالی است که روند صعودی را طی می‌کند. به گفته برخی رسانه‌ها این ادویه یک ماده معجزه بخش است که می‌تواند با انواع بیماری‌های مانند التهابات، سرطان، آلزایمر و سموم درون بدن مبارزه کند، اما آیا واقعاً زردچوبه آثار شگفت انگیزی در سلامتی بدن دارد؟ یا یک ماده خوب معمولی است که کمی بیش از حد آن را بزرگ کرده‌اند؟ تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است محققان می گویند شواهد فراوانی درباره تأثیرات سلامتی زردچوبه بر روی بدن را کشف کرده‌اند اما هنوز هم نمی‌تواند صد در صد آثار آن‌ها را تائید کرد.

شواهد

نزدیک به 4000 سال است که مردم هندوستان از زردچوبه در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها از زردچوبه در درمان‌های سنتی خود برای بهبود جای زخم، درمان آرتروز و ده‌ها بیماری دیگر استفاده می‌کنند.

صحبت‌ها دربار زردچوبه همچنان ادامه دارد، برای مثال تحقیقات نشان داده است که این ماده آثار ضد التهابی دارد، همچنین یک آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال نیز به شمار می‌رود و همچنین دارای ترکیباتی چون کورکومین است که بیشتر تأثیر را بر روی سلامت بدن می‌گذارد.

در سرطان، برای مثال همین کورکومین بخش‌های از بدن را فعال می‌کند که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی قبل از رشد خود از بین بروند، همچنین مسیرهای که باعث رشد  سلول سرطانی می‌شود را مسدود می‌کند. در واقع زردچوبه می‌تواند سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد و سلول‌های سالم را زنده نگاه دارد از همین رو محققان سرطان علاقه خاصی به تحقیق درباره این ادویه دارند.

در التهاب، تحقیقات نشان داده کورکمین با تغییراتی که بر روی سیستم ایمنی بدن اعمال می‌کند سبب مسدود شدن آنزیم‌های می‌شود که باعث التهاب آرتروز می‌شوند.

حالا با تحقیقات مختلف روی زردچوبه تعجب آور نیست که محققان اعلام کنند این ادویه می‌تواند از بیماری‌های فراوانی جلوگیری کند که فهرست آن‌ها را در ادامه می‌بینید:

  • سرطان
  • آکنه پوست، خارش،بثورات
  • آلزایمر
  • عفونت‌ها
  • آرتروز
  • بیماری روده التهابی
  • کلسترول بالا و بیماری قلبی
  • دیابت
  • افسردگی
  • بیماری لثه

همچنین تحقیقات مشخص کرده است که تأثیر زردچوبه بنا بر شرایط و وضعیت هر فردی ممکن است عملکردی متفاوت داشته باشد، این ادویه در بیشتر افراد باعث کاهش کلسترول بد  و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شود.

اما این نکته را باید به خاطر داشت که بیشتر تحقیقات درباره زردچوبه روی حیوانات بیشتر تست شده است و مکمل است عملکرد متفاوتی روی بدن انسان داشته باشید و این دلیلی است هنوز نمی‌توان با اطمینان از زردچوبه به عنوان یک ماده شفا بخش یاد کرد!

چرا زردچوبه یک راه حل ساده برای سلامتی کلی نیست!

یکی از دلایلی که دکتر شما برایتان زردچوبه تجویز نمی‌کند این است که کورکومین در بدن ما با اختلال مواجه است و روده نمی‌تواند آن را جذب کند.

دکتر آنانت مدیرکل مرکز پیشگیری و کنترل سرطان در دانشگاه کانزاس می‌گوید برای جذب بهتر زردچوبه باید آن را با فلفل سیاه مصرف کنیم زیرا  فلفل سیاه از روده شما محافظت می‌کند و به بدن در جذب کورکومین های زردچوبه کمک می‌کند.

همچنین شما می‌توانید بجای فلفل سیاه از روغن و چربی استفاده کنید به همین دلیل است که توصیه می‌شود زردچوبه را در سالاد ریخته و به همراه روغن مصرف کنید. شما همچنین می‌توانید آن را بپزید، اضافه کردن آن به غذاهای در حال پخت نیز می‌تواند تأثیر مناسبی در جذب آن داشته باشد.

آیا زردچوبه ارزش مصرف را دارد؟

در پایان باید گفت که زردچوبه یک مکمل سلامتی بسیار تأثیرگذار است اما تحقیقات کافی هنوز در این باره صورت نگرفته است . محققان میگویند در تئوری این ادویه بسیار مفید و شگفت انگیز است اما در عمل هنوز به شواهد فوق‌العاده‌ای دست پیدا نکرده‌اند. دانشمندان می‌خواهند بدانند که چطور کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند برای مبارزه با بیماری‌ها به بهترین شکل وارد و جذب بدن بشود. پس نتیجه می‌گیریم که فعلاً با وجود تحقیقات انجام شده نمی‌توان زردچوبه را یک درمان شفا بخش و جادویی برای بیماری‌ها دانست اما مصرف آن مانند سایر ادویه‌ها بسیار مفید است.

.

چگونه چای زردچوبه کبد را سم زدایی می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ