نکاتی درباره ریشه کن کردن حشره ساس

این حشره گونه های متعدد و مختلفی دارد.اکثر این حشرات که سن نیز نامیده می شوند، آفات گیاهان زراعی و باغی هستند و گونه مشهور سن گندم که از آفات مهم گندم و جو در کشورمان است، جزو همین خانواده است.

حشره ساس چیست ؟

اکثر این حشرات  شکارچی و حشره خوارند. دو نوع از ساس ها از لحاظ  پزشکی و بهداشتی مهم هستند که به صورت مختصر در مورد آنها صحبت می کنیم.

ساس های تختخواب 

دو نوع  از این خانواده به نام ساس تختخواب مشهور هستند. گونه اول دارای پراکندگی زیادی در مناطق معتدل و مرطوب دارد و گونه دوم به ساس هندی یا ساس مناطق حاره مشهور است.

ویژه مناطق حاره و گرمسیر مثل مناطق جنوب ایران) این دو نوع از نظر مرفولوژی و بیولوژی به هم شبیه هستند.)

کمتر پیش می آید که ساس روی پوست برهنه قرار بگیرد و معمولا از سطح لباس یا ملافه به خونخواری میپردازند. علت لکه تیره مدفوع ساس روی لباس و ملافه ناشی از گزش ساس است.زمان خونخواری در تا پانزده دقیقه می باشد و غالبا در این محدوده زمانی  درد یا ناراحتی حس نخواهید کرد. ولی کمی بعد از ترک بدن، مکان گزش دچار التهاب و خارش شدید می شود.

ساس نر و ماده

تخم ساس و سمپاشی

ساس ها چند برابر وزن بدن خود خونخواری میکنند، پس از آن میزبان را رها کرده و دوباره پنهان می شوند. نمف ساس برای هر بار پوست اندازی  به یک بار خونخواری نیازمند است. ساس ماده تخمهای خود را به مقدار زیاد در محل زندگی خود قرار می دهند. این تخمها در شرایط ویژه  بعد از 1 تا 2 هفته باز خواهند شد. دوره نمفی که شامل 5 مرحله است مدت زمان خاصی طول میبرد ساسها دربرابر گرسنگی مقومند  و حتی بدون خونخواری ماههای زیادی زندگی میکنند. وقتی به انسان دسترسی ندارند، از حیوانات اهلی، جوندگان و پرندگان اهلی برای خونخواری استفاده می کنند ولی در شرایط معمولی همیشه از انسان جهت خونخواری  استفاده می کنند. طول عمر ساس بین دو تا چهار سال است.

چرخه زندگی ساس با سمپاشی

ساس ها به طور معمولی منتقل دهنده هیچ کدام از امراض انسانی نیستند ولی در آزمایشگاهها موفق به حفظ بعضی از عوامل بیماریزا برای مدت طولانی می باشند.

گزش ساس ها علی الخصوص برای افراد حساس موجب بروزمشکلات پوستی و آلرژیکی می شود. اولین تماس با ساس می تواند همراه با واکنشهای خفیف و یا حتی بدون واکنش پوستی محسوس باشد.

گزش های مکرر و تماس های بعدی می تواند واکنشهای تاخیری شدیدی را در افراد مختلف ایجاد کند ولی ادامه یافتن این وضعیت باعث ایجاد مصونیت در فرد میگردد. تماس های طولانی و گزش های زیاد می تواند  باعث بروز کم خونی ، افزایش یافتن ضربان  قلب و حتی مشکلات بینایی را ایجاد کند.

درمان گزش ساس 

محل گزش غالبا دچار التهاب و خارش  میگردد ، این حالت با خاراندن  فرد شدت پیدا میکند و با خراشیدن پوست میکروب ها به وارد پوست شده و عفونت ثانویه بروز میدهد و محل گزش ساس دچار چرک و عفونت میگردد.

برای رفع محل گزش ساس ، راحت ترین کار مالیدن محلول آب و نمک به جای زخم هست و به هیچ وجه نباید این محل را بخارانید.در صورت عفونی شدن محل  میتوانید برای رفع گزش ساس از پماد های آنتی باکتریال مانند پماد تتراسایکلین در نقاط گزش ساس استفاده کنیدوجود ساس در خانه باعث بروز مشکلات روحی و روانی در اعضای خانواده می شود و دیده شده افرادی که درخواست سمپاشی ساس می دهند استرس زیادی دارند و گزش های متعدد ساس  باعث مختلف شدن زندگی آن ها شده است. همچنین در برخی موارد به علت خاراندن جای گزش بروز عفونتهای پوستی  گزارش شده است.

د- مقابله با ساس و ریشه کنی آن:

سمپاشی تخت خواب

سمپاشی ساس در کف اطاقها ، دیوار،تمامی درزها و شکافهای موجود در خانه ، وسایل خانه با استفاده از سم های بهداشتی و بی خطر با تاثیرپذیری مناسب سمپاشی وسایل خواب مانند تشک ، وسایل پشمی و ابری و چیزهایی که در آنها استراحت می کنید مانند مبلمان و راحتی به خصوص لوازم خواب کودکان مه پاشی و ضد عفونی خوابگاهها با استفاده از سموم فسفره بهداشتی چون ساس ها بال ندارند و نمی توانند مسیر طولانی را جابجا شوند، جابجایی  آنها به  مکان های جدید غالباً به دست انسان و اکثراً همراه وسایل چوبی دست دوم و یا وسایل و ابزار کار افراد ناشناخته  صورت میگیرد. بازرسی و جستجوی چنین وسایلی پیش از ورود به مکان جدید برای کشف آلودگی احتمالی به ساس بسیار موثرخواهد بود. در صورت آلوده شدن محل به ساس بایستی سمپاشی ساس انجام پذیرد.

ساس از کجا می آید؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ