روش های ترمیم پرده بکارت

faateme1366
یکی از معضلاتی که در حال حاضر در جامعه با آن رو به رو هستیم حساسیت برخی خانواده ها به مساله وجود پرده بکارت در دخترخانوم هاست. این مساله ممکن است بسته به نوع پرده بکارت دخترخانوم و ناآگاهی خانواده ها از انواع پرده بکارت، منجر به دعوای خانوادگی شود! پس برای جلوگیری از این مسائل بهتر است با انواع آن آشنا شوید و راه های ترمیم پرده بکارت را هم بشناسید.

فلسفه وجود پرده بکارت چیست

پرده بکارت در حقیقت یک غشای نازک، همراه با سوراخ یا سوراخهایی برای عبور جریان خونریزی عادت ماهیانه از درون آن، و چیزی که بطور مشخص ورودی واژن زنان رو مسدود کرده است.این که موجودیت و مفهوم پرده بکارت چیست یکی از اسرار جاودانه و نهفته در بدن زنان است.

بعضی ها مادرزاد پرده بکارت ندارند، بعضی دیگر پرده بکارت شان بدون سوراخ است، درحالیکه برخی دیگر پرده های بسیار ضخیمی دارند که ممکن است برای پاره کردن پرده بکارت، کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد در هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود، این شیوه را بریدن پرده بکارت می نامند.طی اولین دخول، پرده بکارت در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم می شود، غالبا تا زمانی که زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت.

 

انواع پرده بکارت

پرده بکارت از نظر “جنس” دو نوع است:

 

 پرده بکارت ارتجاعی:

که حین دخول پاره نمی شود، اما ” کش ” می آید و معمولا خونریزی ندارد. فردی که  با پرده ارتجاعی دخول داشته ، اما خونریزی ندیده است ، باید بداند، در معاینه امکان تشخیص دخول وجود دارد . چون درسته که پرده پاره نشده است . اما ” کش آمده ” و ظاهرش تغییر پیدا میکند .

پرده بکارت غیر ارتجاعی:

یعنی پرده ی بکارت قابلیت کش آمدن ندارد و با پارگی از بین میرود . پرده های بکارت غیر ارتجاعی ، حتما خونریزی خواهند داشت.

enlightened پرده بکارت از نظر ” شکل ” چند نوع است که به انواعی از آن اشاره میکنم :

پرده بکارت حلقوی :

در این نوع، پرده بکارت به شکل حلقه‌ای پیرامون ورودی واژن را پوشانده است و سوراخ گردی وسط پرده ایجاد شده است . اندازه ی این سوراخ بسیار متغیر است .

پرده بکارت غربالی (سوراخ سوراخ):

این پرده به طور کامل در عرض واژن کشیده شده و کاملا واژن را پوشانده ، اما سطح آن سوراخ سوراخ است. این سوراخها معمولا ریز هستند.

 پرده بکارت  دندانه دار(شرابه ای ) :

شبیه پرده حلقوی است با این تفاوت که کنره هایش نا منظم است. در واقع تفاوت این نوع پرده با پرده حلقوی یا گرد فقط در مضرس یا هفت و هشتی بودن لبه های حفره می باشد.

پرده بکارت مسدود (بدون سوراخ) :

این نوع پرده هیچ سوراخی ندارد و کاملا مسدود است.در دخترانی که به سن بلوغ می رسند، در صورتیکه دارای پرده بسته باشند، خون قاعدگی پشت آن جمع شده و نمی تواند خارج شود در نتیجه باعث بروز درد می شود، اینگونه افراد باید به دکتر مراجعه کرده تا طی عمل جراحی و ایجاد برشی در سطح پرده، خون قاعدگی از آن خارج شود.

پرده بکارت سپتوم دار یا تیغه ای: پرده ای که پل پوستی در طول ورودی واژن دارد.گاهی این پل شناسایی نمی شود و فقط باعث نزدیکی های دردناک می شود. گاهی برای اولین بار طی زایمان طبیعی دیده می شود.

 

روش های تشخیص پارگی پرده بکارت

روش اول: حالت لبهای کوچک اطراف واژن:

 

معمولاً حالت لبهای مینور در دختران، نزدیک به هم و حالتی چسبیده دارند، به طوری که با نگاه اولیه به آن، به وضوح دیده نمی شود، در حالی که در زن ها این لبه ها آشکارا دیده می شوند. البته خیلی نمی توان به این علامت تکیه کرد، چرا که حالت این لبه ها در برخی دخترها از بدو تولد، باز است. در مقابل، زنهایی هستند که با وجود مقاربت و نزدیکی های مکرر، باز هم حالت این لبه هابسته است.

 

روش دوم: شکل ورودی واژن:

اگر ورودی واژن شکل ۷ داشته باشد، می تواند علامت پارگی پرده بکارت با دخول الت مرد باشد، چرا که در اثر فشار وارده به دیواره، شکل آن از حالتی گرد و حلقوی به ۷۷ تبدیل می شود.

البته باز هم نمی توان این مورد را نشانه ی قطعی برای انجام نزدیکی قبلی دانست، حتّی بدون انجام هیچگونه نزدیکی قبلی نیز، با عوامل دیگری چون، حرکات رقص (به خصوص رقص باله)، صخره نوردی، موتورسواری و دوچرخه سواری ممتد، اسب سواری، دخول دیگر اجسام خارجی و دیگر فشار های جسمانی کاری،…می تواند باعث ایجاد این حالت ۷ شکل شوند.

 

روش سوم: دهانه رحم

دیواره ی گردن رحم از قشای برجسته ای مانند تشکیل شده است، که در اثر نزدیکی مداوم، این برجستگی ها تحلیل و از بین می رود، به طوری که دخول به راحتی و با کمتر فشاری انجام می گیرد. این نشانه نیز باز هم صددرصد نمی تواند دلیل نزدیکی قبلی باشد، عواملی چون، معاینات پزشکی، مصرف دارو، قاعدگی یا دخول هر جسم خارجی و یا مشابه نیز، می تواند این حالت را ایجاد کند.

 

روش چهارم: حالت ارتجاعی پرده بکارت

اگر پرده بکارت حالتی طبیعی داشته باشد، در اثر دخول و مقاربت، دچارپارگی می شود، امّا در مقابل، برخی دختران بطور مادرزاد پرده ای حلقوی (قابل ارتجاع، ضخیم و گوشتی دارند)، بنابراین در مقابل دخول، از خود مقاومت نشان می دهد و ممکن است به حالت اول برگردد.

از طرفی  دربرخی نیز از بدو تولد، پرده ی بکارت نداشته اند یا در سنین خیلی کم در اثر عواملی غیر از آمیزش، از بین رفته است. در نتیجه وجود و توجّه به پرده بکارت، دلیل قطعی مبنی بر اینکه یک دختر قبل از ازدواج،  نزدیکی داشته است، نیست.

شک به سلامت پرده بکارت خود فقط از طریق معاینه پزشک میتوانید اطمینان حاصل کنید و به هیچ عنوان توسط خود فرد قابل تشخیص نخواهد بود.

 

از کجا بفهمیم چه زمانی این اتفاق افتاده است

معمولا تا 2 هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه های ظاهری می توان تاریخ دقیق آن را تخمین زد و پزشک متخصص یا ماما تا 1 ماه می تواند تاریخ پارگی را حدس بزند و بعد از آن دیگر به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی شود . از لحاظ شکل ظاهری اگر پرده بکارت ترمیم یافته نباشد لبه های پارگی جدید در پرده بکارت غالباً زخمی و به رنگ قرمز بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می گردد .

بعد از حدود 1 هفته لبه های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود 2 هفته لبه های زخم تقریباً گرفته می شوند. اگر پرده بکارت ترمیم یافته باشد مراحل فوق صورت نمی گیرد.

نکته مهم دیگر این است که لبه های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصالی ندارند هیچ وقت به هم جوش نخواهند خورد و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند و پرده ترمیم یابد محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن کوچک مشخص خواهد بود .

 

روش های ترمیم پرده بکارت

ترمیم پرده بکارت به روشهای متفاوتی در دنیا انجام میشود .

ابتدا باید در نظر داشته باشید که قبل از عمل جراحی باید واژن شما عاری از بیماری های عفونی باشد.

 

روش ترمیم بکارتalloplant:

که یک روش ترمیم پرده بکارت به طور کاملا موقتی ست که ۱هفته قبل از ازدواج صورت میگیرد

روش ترمیم بکارتSTID:

در جدیدترین متد ترمیم پرده بکارت روش   STID میباشد که روش بخیه سه لایه ای لبه های بکارت میباشد.  بخیه سه stratums سراسر introitus  

در این روش لبهای باقیمانده پرده بکارت با میکرو بخیه قابل جذب به هم فیوز میشوند. ترمیم پرده بکارت یک عمل تهاجمی نیست بلکه برداشتن لبه های پاره شده و ایجاد یک لایه ثانویه برای پوشش واژن خواهد شد. بازسازی پرده بکارت هیچگاه خودبخود صورت نمیگیرد مگر در اطفال یا دختران کم سن باشند. در بحث باقی ماندن جای عمل ترمیم بستگی به نوع عمل و چگونگی بخیه زدن و نوع پوست بیمار دارد ولی معمولا در انواع پرده بکارت ارتجاعی نتیجه خوبی بدست نمیاید. معمولا مدت زمان ترمیم بکارت بین ۴۵دقیقه تا ۱ساعت و با یک بی حسی موضعی انجام میشود و جزو عملهای سرپایی میباشد. بیمار براحتی میتواند به منزل خود برگشته و نیازی به استراحت مطلق در منزل ندارد. تا چند روز بعد از ترمیم بکارت نیاز به استفاده مسکن هست و ممکن است کمی لکه بینی جزیی وجود داشته باشد. یاداور میشوم ترمیم پرده بکارت در هیچ دانشگاهی درکشور ما تدریس نمیشود و در بیشتر موارد با اجازه پزشک قانونی انجام میشود. هر پزشکی که این عمل را انجام میدهد درواقع بنوعی تجربه کاری خود پزشک جراح میباشد.

 

عوارض پس از عمل ترمیم پرده بکارت

۱سرگیجه و استفراغ :یک عارضه جانبی بعد از استفاده بیهوشی عمومی یا ارامبخشها

 

۲درد پس از عمل: ۲ تا ۳ روز پس از عمل درد و کبودی اطراف زخم و سوزش یا خارش

 

۳خونریزی غیر طبیعی: بندرت ممکن است دچار خونریزی دراثر راه رفتن طولانی یا بد نشستن شوید.

 

۴ترشحات غیر طبیعی :حتما باید بعد عمل انتی بیوتیک و داروی ضد قارچ تجویز شود.

 

۵التهاب یا عفونت: بدلیل قرار گرفتن زخم جراحی در منطقه واژن که به طور مداوم در معرض الودگی با ترشحات واژن و مقعد است

 

۶-نتایج نامطلوب پس از جراحی :بدلیل نازک بودن لبه های پرده بکارت وباتوجه به شکل وساختار پرده بکارت ممکن است باعث ایجاد ترمیم ناقص حلقه بکارت شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ