اسهال خونی آمیبی

اسهال خونی آمیبی عارضه ای التهابی می باشد که به سلامت روده آسیب وارد می کند.. با ما همراه باشید تا از روش های درمان اسهال خونی آمیبی اطلاع پیدا کنید.

اسهال خونی آمیبی عارضه ای التهابی می باشد که به سلامت روده آسیب وارد می کند.. با ما همراه باشید تا از روش های درمان اسهال خونی آمیبی اطلاع پیدا کنید.

دلیل ابتلا به سهال خونی آمیبی

اسهال خونی آمیبی به دلیل آلوده شدن با انگلی به نام انگل انتاموبا هیستولیتیکا پدید می آید این انگل نوعی موجود زنده میکروسکوپی است و که با  آب و غذای آلوده در بدن پدید می آید. آمیبیاز عارضه ای رایج است که بهداشت ضعیفی همراه  بوده و شرایط زندگی استریلی ندارد. این انگل می تواند بدون ایجاد هیچگونه نشانه های در روده زندگی کند. ولی در برخی موارد می‌تواند باعث بروز علایم مزمن شود.

علایم اسهال خونی آمیبی

آمیبیاز می‌تواند افراد را در هر سنی گرفتار خود کند ولی غالبا در اطفال  و نوجوانان بیشتر دیده می شود. همچنین در کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه و با شرایط بهداشتی غیر استاندارد بیشتر مشاهده می شود. انگل مولد آمیبیاز به آب و غذا حمله می کند.

آمیبیاز می تواند همیشه خود را در آزمایش‌ها بروز دهد ولی نشانه های قابل مشاهده ای دارد. در صورت عدم درمان، شرایط می‌تواند جدی تر و حتی خطری برای زندگی آن ها  باشد. علائم آمیبیاز از خفیف تا شدید رده بندی می شوند و می توانند در تمامی افراد خود را نشان ندهد.

وقتی که نشانه های این بیماری پدید می آیند به اشکال مختلفی دیده می شوند که  به صورت:

استفراغ: می تواند وقتی بروز رخ دهد که دستگاه گوارش دچار عفونت شدید شده باشد.

اسهال شدید: عفونت خفیف نیز می تواند موجب بروز اسهال شدید شود. در برخی موارد ممکن است اخلاطی به رنگ روشن یا خون از طریق مدفوع از بدن خارج شود.

اسهال خونی: غالبا نشانه عفونت شدید یا مزمن است. می تواند ده یا 20 بار در یک روز اجابت مزاج خونی ایجاد شود.

برخی از علایم دیگر آمیبیاز به نام  :

  • کم شدن ناگهانی وزن بدن
  • قولنج شکمی
  • درد شکم
  • دل پیچه و حالت تهوع
  • کم شدن اشتها
  • نفخ شکم
  • خستگی
  • کم آبی بدن
  • درد در هنگام مدفوع
  • تب

ترشحات سمی انگل می توانند موجب بروز علایم آلرژیک ویژه ای در بدن شود.

علل بروز اسهال خونی آمیبی

علل آمیبیاز یا دیسانتری به صورت زیر توضیح داده می شوند:

اسهال خونی آمیبی به دلیل عفونت ناشی از باکتری انتاموبا هیستولیتیکا ایجاد می شود. یک آمیب یا انگل تک سلولی  که به وسیله آب و غذای آلوده انتقال داده می شود. اغلب در مناطق توسعه نیافته جهان که بهداشت ضعیفی دارند ایجاد می شود.

آمیبیاز، نوعی بیماری واگیردار است و از راه آب و غذای آلوده گسترش پیدا می کند. ارگانیزم های زنده از راه مدفوع بیماران  آلوده انتقال داده می شوند. سپس این مدفوع باعث آلودگی آب و غذا شده و بیماری منتشر خواهد شد. مناطقی که آب شرب آلوده ای دارند و نواحی که در آن از مدفوع به جای کود استفاده می گردد بیشتر دچار گسترش این بیماری خواهد شد.

کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر بالاتری برای مبتلا شدن به اسهال خونی آمیبی قرار دارند. شرایطی مانند امراض سرطانی، سوءتغذیه و بالارفتن سن به سیستم ایمنی بدن آسیب بیشتری وارد خواهد کرد. همچنین ریسک ابتلا به اسهال خونی آمیبی در مبتلایان به ایدز و زنان باردار بیشتر است.

درمان اسهال خونی آمیبی

آمیبیاز یا دیسانتری با برخی آزمایش های خونی ویژه  و آزمایش مدفوع بررسی می شود. تجزیه و تحلیل خون می تواند افزایش گلبولهای سفید و ESR را به شما اطلاع دهد به این معنی که التهاب در خون پدید آمده است. در صورتی که عفونت، بافت کبد را تحریک کند، تستهای عملکرد کبد، اختلال عمل‌کرد را نشان می دهند.

درمان اسهال خونی آمیبی استفاده از داروهایی خاص است که بر نابودی انگلها تاثیر خواهد گذاشت. این داروها می توانند عوارض جانبی مانند تهوع و مزه فلز در دهان را پدید آورند. همچنین احتمال دارد داروهایی برای درمان اسهال خونی آمیبی به دستور پزشک استفاده شوند. مصرف مایعات فراوان برای مقابله با کم آبی بدن به  دلیل اسهال و استفراغ بسیار مهم است.

ضمناً برخی داروی خانگی برای رفع اسهال خونی آمیبی استفاده می شود که نشانه های عفونت را بهبود می بخشد.

برگ خشک شده گیاه سریش: برای درمان گیاهی اسهال خونی برگ خشک سریش و پودر زردچوبه را به صورت  مساوی مخلوط کنید و با چند قطره روغن خردل ترکیب کنید. این خمیر را به بدن استعمال کنید و به مدت یک ساعت به آن زمان بدهید. بعد با آب ولرم استحمام کنید. به دلیل خواص آنتی بیوتیکی، برگ سریش، به عنوان درمان گیاهی اسهال خونی استفاده می شود

برگ درخت نعل اسب: برای رفع اسهال خونی در طب سنتی عصاره 450 گرم از برگ درخت نعل اسب استفاده می شود. برابر با مقدار عصاره به آن روغن کنجد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب بخار گردد. مخلوط را خنک کرده و در ظرفی تمیز قرار دهید. به مدت 2 تا 3 هفته این نوشیدنی را مصرف کنید. آنزیم های موجود در برگ درخت نعل اسب باعث نابودی انگل های ایجاد کننده بیماری و رفع اسهال خونی خواهند شد.

.

علایم و درمان‌های اسهال بعد از خوردن غذا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ