دویدن، چگونه بدن شما را تغییر می دهد (1)

فکر میکنید در طی دویدن چه اتفاقی می افتد؟ مردم به دلایل مختلفی دوست دارند تا بدوند. شاید به خاطر اینکه بدنشان فرم بگیرد؛ شاید میخواهند افسردگی را از بین ببرند، و یا شاید دلیل دیگری داشته باشند.

 وقتی شروع به دویدن میکنید، اتفاقات مختلفی در بدن شما می افتد. برخی از تغییرات را می توان انتظار داشت، در حالی که بعضی دیگر می تواند تعجب برانگیز باشد. تغییراتی که از یک برنامه دویدن منظم رخ می دهد، مانند کاهش وزن می تواند قابل مشاهده باشد، و یا مانند یک ذهن شفاف تر، درواقع پشت صحنه باشد.

اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه دویدن، بدن شما را تغییر می دهید، پس به خواندن خود ادامه دهید. ما به شما خواهیم گفت که وقتی پیاده روی می کنید، چه اتفاق جسمی، ذهنی و عاطفی برای شما می افتد.

در این بخش، ما نگاهی به نحوه تغییر بدن شما در طول دوره دویدن می کنیم.

در چند ثانیه اول:

 بدن شما برای استفاده عضلات، آدنوزین تری فسفات (ATP) را آزاد می کند. درواقع ATP مولکولهای انرژی ایجاد شده از غذای شما هستند که در ماهیچه ها و خون شما ذخیره می شود. ATP تبدیل به آدنوزین دی فسفات (ADP)، یک مولکول انرژی دیگرمی شود، که به شما یک شتاب از قدرت می دهد؛ ADP پس از این تکان اولیه، به ATP تبدیل می شود.

در 90 ثانیه اول:

 سلول های شما، گلیکوژن یا واحد ذخیره انرژی بدن را برای آزاد کردن ATP بیشتر، می شکند و همچنین باعث می شود تا به طور مستقیم از جریان خون خود، گلوکز دریافت کنید. عضلات شما اسید لاکتیک آزاد می کنند و شروع به احساس سوختن می کنید.

ظرف چند دقیقه بعد:

 قلب شما شروع به ضربان و طپش سریعتر می کند و شما شروع می کنید به سوزاندن کالری، تنفس شدید و تعریق. تنفس شدید به دلیل نیاز بدن شما به اکسیژن بیشتر برای استفاده موثر از گلوکز است. تعریق، راهی است که بدن برای خنک کردن خود انجام می دهد، زیرا سوختن گلیکوژن و اکسیژن باعث افزایش دمای بدن شما می شود. خون به سمت عضلات شما هدایت می شود و از عملکردهایی مانند هضم، که در آن لحظه اولویت ندارند، دور می شود.

ظرف مدت 10 دقیقه:

 اگر شما در شکل خوبی باشید، احساس قدرت می کنید. از آنجایی که شما در ATP به خوبی از عضلات خود استفاده می کنید، بدن شما قادر به استفاده موثر از اکسیژن و گلوکز است. اگر در شکل بدی باشید، عرضه ATP شما کافی نیست. اسید لاکتیک شروع به ساختن کرده و شما احساس خستگی می کنید.

بعد از 30 دقیقه:

 همانطور که سرعت شما کاهش می یابد، تنفس و ضربان قلب خود را انجام میدهید. مغز شما با دوپامین، “هورمون افزایش دهنده حالت” پر می شود. شما احساس می کنید کامل شده و دارای حالت و خلق و خوی خوب می شوید.

1- از لحاظ جسمی

آشکار ترین تغییرات زمانی که شما شروع به دویدن می کنید، در خارج از بدن رخ می دهد. تغییرات فیزیکی قابل مشاهده توسط دوستان، خانواده و همکاران شما شامل یک شکل بدن فشرده تر و یک سطح بالاتری از انرژی است.

افزایش انرژی:

 یک دویدن برای افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی شما کافی است. بر طبق تحقیقات، کارگرانی که به صورت منظم تمرین می کنند، بیشتر مولد هستند و انرژی بیشتری نسبت به همسالان کمتر فعال خود دارند. بنابراین هر وقت احساس خستگی می کنید، به جای نشستن بر روی نیمکت، کفشهای دویدن خود را بپوشید. حتی اگر زود بیدار شده باشید، احساس میکنید بهتر هستید و دارای انرژی بیشتری برای تمام روز هستید. و در اینجا یک نکته است: در حالی که در حال دویدن برای افزایش سرعت و قدرت هستید، به موسیقی گوش دهید.

کاهش وزن:

 سوختن کالری در حال دویدن، جدی است، به طوری که منجر به یک رقم پایین در مقیاس وزن شما می شود. برای مثال، کسی که وزن 160 پوند را دارد، می تواند در یک ساعت بیش از 850 کالری را در حال دویدن بسوزاند.

عضله کمتر:

 بدن شما هوشمند است؛ به منظور کارآمد بودن، از هر گونه وزن غیر ضروری که باعث کند شدن آن شود، خلاص میشود که شامل عضله نیز می شود. در مقایسه با چربی، عضله کمتر کارآمد است و انرژی کمتری را در هر گرم، فراهم می کند.

افزایش متابولیک:

 متابولیسم استراحت در دویدن بالاتر است، به این معنی که شما همچنان به سوختن کالری اضافی ادامه خواهید داد، حتی پس از اینکه دویدن را متوقف کنید. شما می توانید فقط بنشینید، ولی شما هنوز هم کالری بیشتری نسبت به دیگر افراد می سوزانید.

استقامت بیشتر:

 دویدن مداوم، استقامت کلی شما را بهبود می بخشد. پس از مدتی متوجه خواهید شد که شما به راحتی قادر به انجام دویدن فاصله های طولانی و بدون تنش می باشید.

قلب قوی تر:

 دویدن، قلب را تقویت میکند، بهره وری آن را در پمپاژ اکسیژن در سراسر بدن افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در حقیقت، تنها یک ساعت دویدن در هفته می تواند خطر شما را تقریبا نصف کند.

باسن کوچکتر:

 دویدن، کمک خواهد کرد که سراسر بدن شما، از جمله پایین تنه خود را کاهش دهید. مانند هر نوع دیگر از ورزشهای قلبی عروقی، دویدن، واقعا به رشد توده عضلانی کمک نمیکند، اما به بدن کوچکتر و قویتر منجر میشود. برای رسیدن به این مقصود، بهتر است بر روی سطوح شیب دار بدوید. شما همچنین می توانید برنامه های دویدن خود را با برداشتن وزنه برای پرکردن پایین تنه خود کامل کنید. چمباتمه زدن ها، کشش باسن، و لگن، همه تمرینات عالی برای باسن هستند.

زانوها:

 زانوی دونده، در میان دوندگان رایج است. این جراحت زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو تحریک می شود، باعث درد می شود که می تواند تیز یا مبهم باشد. درد در اطراف یا فقط در پشت کاسه زانو رخ می دهد، به خصوص پس از مدت زمان طولانی دویدن، نشستن با زانو های خم و یا پایین رفتن از پله.

مزایای عجیب دویدن رو به عقب

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


برگردان: سیما آزادفلاح


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ