بخور نخورهای شب یلدا

faateme1366
فردا شب در تمام نقاط ایران جشن و شادی به پا می شود برای زنده نگه داشتن یک جشن و رسم باستانی به نام یلدا. مهمترین نکته ای که در این شب به آن باید توجه کرد، تداخلات غذایی و مشکلات گوارشی است. پس مراقب خود باشید و این مطلب را از دست ندهید.

تمام خوراکی های یلدا

مواد غذایی که از قدیم برای جشن شب یلدا مردم در نظر می‌گرفتند بسیار مفید بود که این مواد غذایی شامل انواع آجیل و میوه‌ها است.ولی روی هم خوردن این مواد غذایی هر چند که همه آنها مفید است ولی به صلاح نیست چرا که می‌تواند مشکلات گوارشی برای افراد به همراه داشته باشد

 

نظر طب سنتی در موردشب یلدا

اینکه چه ماده‌ غذایی با چه ماده غذای دیگری خورده شود، بسیار حائز اهمیت است و افراد به‌هیچ‌عنوان نباید برگه هلو یا زردآلو را همراه با هندوانه بخورند، چراکه این مسئله سبب بروز سردی در آنها می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی خوردن انواع غذاها همچون آجیل، میوه و سبزیجات، نان و غلات و … همزمان با هم سبب اختلال در هضم و فساد غذایی در معده می‌شود.

مسمومیت، اسهال و استفراغ از عوارض پرخوری به شمار می‌روند، نباید فریب سفره‌های رنگین در شب چله را خورد و طی مدت زمان محدود انواع مواد غذایی را در فاصله کوتاه همزمان با هم مصرف کرد.

 

نوشیدنی های مخصوص شب یلدا

برای نوشیدنی از یخ، آب، دوغ، نوشابه گازدار و ماءالشعیر و شربت خنک بپرهیزید و به‌جای آن، با عرق نعناع یا عرق بهارنارنج و عسل، شربت مقوی و گرمابخش به مهمانان خود بدهید یا با گل‌گاوزبان، بِه و سیب با دارچین و… دمجوش بسازید و به‌جای قند با عسل یا خرما، توت یا کشمش و مویز، به مهمانان خود تعارف کنید تا حتی آنان که دیابت دارند، شب خوشی را تجربه کنند.

 

پرهیزات مخصوص شب یلدا

کنار هندوانه، از خوردن خیار، کیوی ترش، انار ترش، مرکبات ترش، کاهو و گوجه‌فرنگی نیز جداً بپرهیزید و در مقابل انار شیرین و مرکبات را با مصلح، مثلاً گلپر میل کنید؛ سیب، به و خرمالوی رسیده، لبو و شلغم، و کنار آنها انواع حلوا به‌عنوان شام یا چاشنی و نیز خوردن تنقلاتی مانند بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، گردو، کشمش و مویز، کنجد را بیش از هندوانه جدی بگیرید.

 

توصیه های شیرینی ای مخصوص شب یلدا

یکی دیگر از توصیه های مهم در این شب که متخصصان تغذیه بسیار روی آن تاکید دارند عدم استفاده از انواع شیرینی ها پس از خوردن شام است چرا که با این کار یک کالری مازاد وارد بدن می کنند مخصوصا افرادی که دارای قند خون هستند دور شیرینی ها خط قرمز بکشند .

 

توصیه آجیلی مخصوص شب یلدا

مصرف آجیل های شور نه تنها موجب افزایش چربی خون بلکه باعث بالا رفتن فشار خون افراد می شود و همان طور که می دانیم فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بیماران را در گیر سکته های مغزی ، قلبی و گاهی دچار مرگ می کند . بیمارانی که دچار فشار خون هستند از مصرف آجیل ها مخصوصا آجیل های شور اکیدا خود داری کنند و از انواع خام آن استفاده نمایند . مصرف آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید اند اما مصرف بی رویه آن باعث چاقی و افزایش وزن می شود لازم به ذکر است منظور از آجیل ، مغزها هستند در میان آجیل ها مصرف پسته، انواع بادام، فندق و گردو بر انواع تخمه ها ارجحیت دارد.

در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد. همچنین هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود.

 

توصیه های اناری مخصوص شب یلدا

بجای مصرف آب انار از خود میوه انار استفاده شود و حتما دانه های آن خورده شود چرا که هسته انار بدلیل دارا بودن اسیدهای چرب در بهبود و تنظیم عملکرد سیستم متابولیسم بدن موثر است بخصوص در افرادی که دارای مشکلاتی مانند اضافه وزن، چاقی و دیابت هستند علاوه بر آن رنگ قرمز انار به علت وجود پلی فنل هاست. پلی فنل ها موادی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می کنند، خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین خواص ضد التهابی دارند.

 

باسلوق یلدایی

در هنگام مصرف باسلوق باید ابتدا آن را قطعات کوچکی تبدیل نماییم و همانند یک حبه قند مصرف شود که در ادامه توصیه می‌شود به ازای هر ۱ لیوان چای باید یک حبه باسلوق(قند) مصرف شود.

 

میوه های یلدایی

مصرف میوه در شب یلدا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین توصیه می‌شود افراد به میزان مورد نیاز و ۲ الی ۳ واحد میوه (هر واحد معادل مصرف نصف میوه است) مصرف کنند و این تعداد در حالی است که در طول روز میوه مصرف نکرده باشند.

به گفته متخصص تغذیه؛ به علت اینکه تمام میوه‌ها دارای قند هستند رعایت میزان گفته شده بسیار حائز اهمیت است.

 

بازی های یلدایی

توصیه می‌شود در این شب افراد نسبت به انجام ورزش‌های گروهی همچون طناب‌کشی، پرتاب توپ، پانتومیم بازی، وسطی و …. اقدام کنند تا هم هضم مواد غذایی بهتر انجام گیرد و هم افراد شادتر باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ