علت و درمان کمردردهای مزمن

تقریبا همه ما حداقل در طول زندگیمان برای یک بار هم که شده مبتلا به کمردرد شده ایم عارضه ای که در یک ساختار پیچیده به اسم ستون‌ فقرات کمری پدید می آید.

تقریبا همه ما حداقل در طول زندگیمان برای یک بار هم که شده مبتلا به کمردرد شده ایم عارضه ای  که در یک ساختار پیچیده به اسم ستون‌ فقرات کمری پدید می آید.

این ساختمان اصلی و مهم در بدن، فشارهای مختلفی را تحمل می‌کند و به این خاطر باید به مقدار کافی پایدار بوده و ثبات داشته باشد برای انجام حرکات بدن و تنه در جهت های متفاوت باید انعطاف‌پذیری و تحرک مناسبی داشته باشد. عادی است که تأمین این نیازها در زمان انجام  فعالیت‌های مختلف و اغلب سنگین در زندگی روزمه و زندگی شغلی، وظیفه‌ای بسیار حساس و سنگین است که فقط از عهده ساختاری با مهندسی دقیق و بی عیب و ‌نقص عمل می آید. برای شناخت این عارضه و روش های درمان آن با، متخصص فیزیوتراپی صحبت کرده ایم.

کمردرد حاد چگونه پدید می آید؟

قابل انتظار است که ستون فقرات درحالتی که طاقت و ویژگی های کافی برای تامین نیروهای وارد شده را نداشته باشد یا فشارهای دائم و غیرعادی دریافت کند، با اختلال و عارضه مواجه شود. و این همان ویژگی است که در یک فرد مبتلا به کمردرد مزمن پدید می آید. باید بدانید که به غیر از درصد کمی از مبتلایان به کمردرد که به خاطر عفونت یا امراض التهابی و احشایی پدید می آیند، بیشتر کمردردها از همین طریق پدید می‌آیند. یعنی ضربات، فعالیت های ناگهانی و زیاد تنه، برداشتن وزنه‌های سنگین یا برداشتن نادرست اجسام حتی سبک، قرار گرفتن بدن در وضعیت‌های نامناسب برای زمان طولانی، به عنوان مثال نشستن روی صندلی نامناسب که می‌توانند ایجاد کننده کمردرد مزمن باشند. روشن است که مقابله با بروزچنین کمردردهایی فقط از راه رعایت اصول ارگونومی در خانه و محیط‌های کاری میسر است. یعنی باید برای انجام فعالیت‌های زندگی و شغلی خود از روش ها و تکنیک‌های درست و مناسبی بکار ببریم تا از بروز آسیب‌ها و مشکلات در ستون فقرات پیشگیری  کنیم.

کمردرد مزمن به چه نوع کمردردی گفته می شود؟

برخی مواقع کمردرد، مزمن خواهد شد و در برخی افراد این کمردرد باعث ناتوانی و از کارافتادگی آن ها  می‌شود. به صورت کلی به کمردردی که از3 ماه بیشتر زمان ببرد، کمردرد مزمن می‌گویند. به غیر از مزمن شدن، تشدید علائم بعد از بهبودی موقتی هم ازجمله عارضه های برخی بیماران مبتلا به کمردرد است. به گونه ای که اغلب بیمار برای مدت زمان طولانی دوره‌هایی از ایجاد و فروکش اینگونه دردی را تجربه می‌کند. باید دانست که بحث کمردرد مزمن از جمله چالش‌های مهمی است که دانش پزشکی با آن مواجه است و تا بحال مطالعات و بررسی های زیادی در زمینه عوامل ایجاد کننده و روش درمان آن صورت گرفته است.

علت مزمن شدن کمردرد چیست؟

اگرچه تا بحال به صورت قطعی معلوم نیست که چه عللی باعث بروز کمردرد حاد به مزمن می‌شود اما برخی ویژگی ها می‌توانند زمینه مزمن شدن کمردرد را ایجاد کنند این روزها  ثابت شده است که اجزا و بخش های تشکیل‌ دهنده ستون فقرات از جمله  مفاصل، دیسک، کپسول مفصلی، رباط‌ها و عضله ها مرتبط با هم و به شیوه هماهنگ طوری عمل کنند که تحرک و جابجا شدن ستون فقرات، کنترل و ثبات داشته باشد. بخش زیادی از وظیفه نگه داشتن ثبات و پایداری برعهده عضله های تنه است. عضله های تثبیت کننده ای مانند عضله عرضی شکم یا عضله‌ای به نام مولتی‌فیدوس در پشت در حرکت های مختلف بدن باید با منقبض شدن خود ، نیروی کافی را در زمان مناسب ایجاد کنند تا از حرکت های اضافی و غیرمعمول مفاصل ستون فقرات پیشگیری کنند ولی اگر این عضلات کارایی مناسب را نداشته باشند یا در زمان مناسبی عمل نکنند، فشاری اضافی به مفصل ها، رباط‌ها و سایر نواحیی وارد می کند و احتمال دارد کمردرد ایجاد شود. نکته مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در بسیاری از موقعیت ها بر اثر ایجاد کمردرد با هر عاملی، عضلات ثبات‌دهنده کمر مهارشده یا تضعیف می‌شوند. در نتیجه ستون فقرات بیمار از قدرت کافی برخوردار نبوده و شاید کمردرد در ظاهر بهبود پیدا کند اما وقتی این عضلات بدون رعایت و درمان لازم باز هم  ضعیف و مهار باقی بماند، خطر تشدید کمردرد هم وجود دارد.

به همین علت است که اکثر فیزیوتراپیست‌ها تنها استراحت مطلق و درمان علامت را برای کمردرد حاد مناسب نمی‌دانیم و اعتقاد داریم اگرچه بیمار در پروسه حاد کمردرد باید از فعالیت‌های سنگین خود را کم کند و درمان‌های ضد‌درد و ضد‌التهاب را بکار بگیرد اما در کنار آنها فیزیوتراپی، تقویت و بازآموزی عضله های تنه و ستون فقرات با فعالیت های ورزشی مناسب را باید جزو برنامه درمانی خود بگذارد. به گفته دیگر باید به وسیله تمرینات ویژه، وظیفه عضله ها را به آنها یادآوری کرد تا علاو بر بهبود علائم، با حفظ پایداری ستون فقرات از شدت یافتن و تشدید کمردرد پیشگیری شود.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

نکاتی درباره‌ی انواع کمردردهای مزمن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ