آسیب دیدگی های معمول در ورزش

در هر ورزشی باید منتظر آسیب ها، انواع جراحت ها و مشکلات احتمالی آن باشید، علی الخصوص در تمرینات ورزشی گروهی. هر نوع ورزشی که در هر هزار ساعت بیشتر از پنج آسیب در برداشته باشد، از جمله ورزش های پرخطر با احتمال آسیب بالا به شمار می رود.

در هر ورزشی باید منتظر آسیب ها، انواع جراحت ها و مشکلات احتمالی آن باشید، علی الخصوص در تمرینات ورزشی  گروهی. هر نوع ورزشی که در هر هزار ساعت بیشتر از پنج آسیب در برداشته باشد، از جمله ورزش های پرخطر با احتمال آسیب بالا به شمار می رود.

راگبی و لاکروس با سی صدمه در هزار ساعت بیشترین حد هستند، درصورتی که  بسکتبال و اسکواش هم با آمار چهارده صدمه در هزار ساعت بازی های پر خطری به شمار می آیند. باعث تعجب است اگر بــدانید، دو، و ایروبیک هم با یازده صدمه، زیاد از قافله ورزش های پرخطر دور نیستند.

آسیب های ورزشی دسته های مختلف دارند، ولی قسمت های و خاصی از بدن هستند که بیشتر از دیگر اعضاء در معرض خطر آسیب قرار دارند. در این متن رایج ترین صدمات و آسیب های ورزشی معرفی خواهند شد و روش پیشگیری و درمان آنها را نیز ارائه می شوند.

:RICE مخفف استراحت، قرار دادن یخ، فشار و بالا نگاه داشتن است که از جمله درمان های رایج برای آسیبهای ورزشی به شمار می رود.

1.  التهاب و تورم تاندون آشیل

هنگامی که از تاندون پشت زانوتاندون آشیلبه مرور استفاده شود، درد و ورم در این ناحیه پدید می آید در صورتی که درمان نشود، آسیب بیشتر شده تا جایی که دویدن را کلا سخت و غیرممکن خواهد کرد. این آسیب اغلب در دونده ها و افراد ورزشکاری که دویدن یا پریدن زیادی انجام می دهند پدید می آید.

نحوه مقابله و درمان: انجام تمرین های کششی و قدرتی به عضله ها  و ماهیچه های ساق پا از ایجاد این آسیب پیشگیری می کند.RICE  و درمان های ضد التهابی و تقویت ماهیچه های ساق پا مناسبترین درمان های موثر برای این مشکل به شمار می روند. تا درمان کامل عارضه، ورزش را آغاز نکنید چون موجب تشدید وضعیت می شود.

2.  ضربه ی مغزی

این آسیب با وارد شدن ضربه به سر پدید می آید. نشانه های آن شامل سرگیجه، مشکلات بینایی، سردرد، مشکل در حافظه، عدم تعادل، مشکل در تمرکز، و تهوع می باشد. این صدمه اغلب بیهوشی به همراه ندارد.

در ورزش های برخوردی مانند فوتبال، بوکس و هاکی این آسیب بیشتر پدید می آید.گرچه در ورزش هایی مانند اسکی و ژیمناستیک بیشتر دیده می شود. علاوه بر اینکه بیشتر  اکثر افراد پس از چند هفته بهبود پیدا می کنند، ولی ضربه ی مغزی در اکثر افراد عارضه های جدی در بردارد.

مقابله و درمان: مناسبترین راه مقابله با ضربه مغزی، دوری از ورزش های برخوردی است. ولی برای بیشتر افراد روش مناسبی به نظر نمی رسد. برای بهبود این عارضه استراحت کردن مناسبترین روش است. اگر دچار سردرد شدید، باید از داروهای مسکن استامینوفن میل کنید. بسته به شدت ضربه ی وارده، باید ازساعت ها تا ماهها از ورزش های برخوردی دوری کنید.

3.  کشیدگی ماهیچه های ران

این مشکل زمانی پدید می آید که موقع دویدن در ورزش هایی مانند فوتبال و والیبال، به صورت ناگهانی جهت تان را تغییر بدهید. نشانه های آن شامل درد عمیق، تورم و اغلب کبودی داخل ران می باشد.

مقابله و درمان: مناسب ترین راه مقابله با این آسیب، انجام حرکات کششی پیش از شروع ورزش است. باید شدت ورزش را به مرور افزایش دهید تا خطر بروز این وضعیت کاهش پیدا کندو درمان های ضد-تورمی مناسب ترین روش های درمانی برای اینگونه عارضه ها به شمار می روند. از انجام حرکات شدید، به مدت 1-2 هفته بعد از بروز عارضه حتما خودداری کنید. بعد از ایجاد عارضه، روی محل آسیب دیده یخ گذاشته تا باعث التیام آن شوید، بعداز آن می توانید ماهیچه ها را کشش داده و تقویت کنید.

4.  درد و التهاب ساق پا

این مشکل بیشتر برای کسانی پدید می آید که به فعالیت ورزشی عادت ندارند. افزایش ناگهانی فشار و میزان تمرینات، پوشیدن کفشهای قدیمی و نامناسب و دویدن و پریدن روی زمین های بسیار سخت هم ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود.

مقابله و درمان: پوشیدن کفش مناسب، استفاده از حرکات کششی پیش از ورزش و افزایش ندادن ناگهانی شدت ورزش، مناسب ترین راه های پیشگیری از بروز این حالت می باشند. قرار دادن یخ، انجام حرکات کششی و روش های درمانی ضد-تورمی، مناسب ترین راه های درمانی به شمار می روند.

5.  درد انتهای کمر

اگرچه این مشکل بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند و تحرک کافی ندارند ایجاد می شود ولی ممکن است برای دونده ها، دوچرخه سوارها، گلف و تنیس باز ها نیز پدید بیاید. مهمترین عامل ایجاد این عارضه، انجام غلط و نادرست حرکات کششی است.

مقابله و درمان: اگرچه از بروز بیشتر این عارضه ها نمی توانیم پیشگیری کنیم ولی  انجام صحیح حرکات کششی پیش از ورزش و گرم نگه داشتن صحیح بدن، اخطر بروز آن را کاهش می دهد. روش های درمانی مناسب، فرآورده های دارویی ضد-تورمی و کشش دادن به عضله ها است.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

۶ راه جلوگیری از آسیب‌دیدگی ورزشی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ