7 غذا که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

آنچه که می خورید می تواند به شدت بر بسیاری از جنبه های مختلف سلامت نظیر خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان تاثیر بگذارد. به طور خاص، پیشرفت سرطان به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی شما قرار گرفته است.

آنچه که می خورید می تواند به شدت بر بسیاری از جنبه های مختلف سلامت نظیر خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان تاثیر بگذارد.  به طور خاص، پیشرفت سرطان به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی شما قرار گرفته است. 

بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات سودمند هستند که می تواند باعث کاهش رشد سرطان شود. همچنین مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد مصرف غذای بیشتری از غذاهای خاص می تواند با خطر کمتر این بیماری همراه باشد. 

این 7 غذا ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. 

  1. کلم بروکلی

کلم بروکلی شامل سولفورفان یک ترکیب گیاهی موجود در سبزیجات صلیبی است که ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. دیده شده است که سولفورفان تا 75٪ باعث کاهش میزان و تعداد سلول های سرطان سینه می شود. به همین ترتیب، در موش های آزمایشگاهی نیز سولفورفان موجب کشتن سلول های سرطانی پروستات و کاهش میزان تومور بیش از 50٪  آن ها می شود. 

برخی مطالعات همچنین دریافتند که مصرف بالای سبزیجات از جمله کلم بروکلی ممکن است با خطر کمتر سرطان کولورکتال همراه باشد. خوردن سبزیجات بیشتر سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و کولون می شود.  از این میان بروکلی ها با یک وعده غذا در هر هفته ممکن است برخی از مزایای مبارزه با سرطان ایجاد شود. 

با این حال، در نظر داشته باشید که چگونگی تاثیر مستقیم کلم بروکلی بر سرطان در انسان مشخص نیست.  سولفورفان، یک ترکیب است که باعث مرگ سلول تومور و کاهش اندازه تومور در آزمایشات و مطالعات حیوانی شده است. 

  1. هویج

خوردن هویج با کاهش خطر برخی از انواع سرطان مرتبط است. به عنوان مثال، خوردن هویج ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را تا 26٪ کاهش دهد. همچنین مصرف هویج با کاهش 18٪ احتمال ابتلا به سرطان پروستات همراه است. افراد سیگاری که هویج مصرف نمی کنند، در مقایسه با افرادی که بیش از یک بار در هفته هویج می خورند سه برابر بیشتر از سرطان ریه رنج می برند. 

سعی کنید هویج را در رژیم غذایی خود به عنوان یک میان وعده سالم یا استفاده در غذاهای خوشمزه چند بار در هفته استفاده کنید و میزان مصرف خود را افزایش دهید و احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.  به یاد داشته باشید که در اینجا فقط ارتباط بین هویج و سرطان گفته شده است، اما برای عوامل دیگری که ممکن است نقش اساسی داشته باشند صحبتی نشده است.  با مصرف هویج خطر کاهش ابتلا به سرطان پروستات، ریه و معده به خوبی دیده می شود. 

  1. لوبیا

لوبیا دارای فیبر بالایی است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کولورکتال کمک کند.  افزایش مصرف لوبیا ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. 

در سال 1905 به ثبت رسید، افرادی که دچار تومورهای کولورکتال بودند و نسبت به بقیه افراد بیشتر لوبیای پخته شده مصرف می کردند، با کاهش احتمال خطر ابتلا به عود مجدد تومور روبه رو بودند.  استفاده از لوبیای سیاه یا لوبیای خام در سرطان کولون، تا 75٪ رشد سلول های سرطانی را محدود می کند.

خوردن چند دانه لوبیا در هر هفته میزان مصرف فیبر را افزایش داده و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. فیبر بالای لوبیا ممکن است از بدن در برابر سرطان کولورکتال محافظت کند.  مصرف بالای لوبیا همچنین می تواند خطر تومورهای سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. 

  1. توت ها

توت ها به دلیل داشتن آنتوسیانین یا رنگدانه های گیاهی، دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه باشند. 

در افراد مبتلا به سرطان کولورکتال برای هفت روز تحت درمان عصاره ی توت قرار گرفتند که میزان رشد سلول های سرطانی را 7٪ کاهش داد و نتیجه ی شگفت انگیزی را نشان داد. 

تمشک سیاه در بیماران مبتلا به سرطان دهان سطح مشخصی از نشانگرهای مرتبط با پیشرفت سرطان را کاهش می دهد. 

تمشک سیاه و سفید همچنین سبب کاهش تومور مری به میزان 54٪ و کاهش تعداد تومورها تا 62٪ می شود. 

عصاره توت ها همچنین برای مهار چند نشانگر زیستی سرطان سودمند است. استفاده از توت ها در رژیم غذایی هر روز ممکن است به مهار رشد سرطان کمک کند.  ترکیبات در انواع توت ها ممکن است رشد و گسترش انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. 

  1. دارچین

دارچین به خاطر فوایدی که برای سلامتی دارد از جمله توانایی که در کاهش قند خون و کاهش التهاب دارد شناخته شده است. عصاره دارچین قادر به کاهش سلول های سرطانی بوده و موجب مرگ آنها می شود.  همچنین روغن اسانس دارچین سلول سرطانی سر و گردن را سرکوب کرده و میزان تومور را کاهش می دهد. 

عصاره دارچین موجب مرگ سلول در سلول های توموردار شده و همچنین منجر به کاهش رشد و گسترش تومورها می شود. 

1 تا 2 قاشق چای خوری (2-4 گرم) دارچین در رژیم غذایی روزانه ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد و ممکن است همراه با سایر مزایای مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب نیز همراه باشد. 

  1. آجیل

خوردن آجیل ممکن است باعث خطر پایین نوع خاصی از سرطان باشد.  خوردن تخم آفتابگردان به طور مرتب با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، پانکراس و اندومتر همراه است.  حتی نوع خاصی از آجیل ممکن است با خطر کمتری برای مبتلا شدن به سرطان در ارتباط باشد. به عنوان مثال، سلنیوم در بادام زیاد است که ممکن است از افراد در برابر در برابر سرطان ریه محافظت کند. 

به همین ترتیب، گردو نیز میزان رشد سلول های سرطانی سینه را به میزان 80 درصد کاهش می دهد و تعداد تومورها را به میزان 60 درصد پایین می آورد.  اضافه کردن مقداری آجیل به رژیم غذایی خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهد. 

افزایش مصرف آجیل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که برخی از انواع خاص مانند برنج و گردو نیز ممکن است با خطر کمتر سرطان ارتباط داشته باشند. 

  1. روغن زیتون

روغن زیتون با بسیاری مزایای سلامتی همراه است، جای تعجب نیست که این ماده غذایی یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است.  مصرف روغن زیتون ممکن است برای محافظت در برابر سرطان کمک کننده باشد. 

بیشترین مقدار روغن زیتون کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان سیستم گوارشی را ایجاد می کند.  مناطقی که با مصرف بالای روغن زیتون همراه هستند به میزان کمتری به سرطان کولورکتال مبتلا می شوند. 

روغن زیتون شیوه ی ساده ای برای استفاده نیز دارد.  شما می توانید آن را در سالاد و سبزیجات پخته شده و یا گوشت، ماهی و یا مرغ استفاده کنید.

برگردان: عرب زاده

۷ ویتامین ضد سرطان را حتما بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ