6 غذا که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

امروزه دیگر نمی توان نقش مهم غذا را در ابتلا به بیماری های مختلف و به ویژه سرطان انکار کرد. و افراد به سمت مواد غذایی می روند که آن ها را از بیمار ی ها مصون نکه دارد. در اینجا برخی مواد خوراکی که می توانند باعث کاهش رشد سرطان شوند آورده شده اند.

امروزه دیگر نمی توان نقش مهم غذا را در ابتلا به بیماری های مختلف و به ویژه سرطان انکار کرد. و افراد به سمت مواد غذایی می روند که آن ها را از بیمار ی ها مصون نکه دارد. در اینجا برخی مواد خوراکی که می توانند باعث کاهش رشد سرطان شوند آورده شده اند.

1. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه مفید برای غذاها است.  زردچوبه ادویه ای است که به خاطر ویژگی های سلامتش شناخته شده است. ماده فعال آن کورکومین، یک ماده شیمیایی با اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدان و حتی ضد سرطانی است.  

در مورد اثرات کورکومین در افراد مبتلا به ضایعات روده بزرگ که ممکن است سرطانی باشد تاثیرات زیادی نشان داده است.  پس از 30 روز، 4 گرم کورکومین روزانه تعداد ضایعات را 40٪ کاهش می دهد.  کورکومین همچنین کاهش سلول های سرطانی روده بزرگ را با هدف قرار دادن یک آنزیم خاص مرتبط با رشد سرطان ایجاد می کند.  

کورکومین باعث کشتن سلول های سرطانی سر و گردن می شود.  کورکومین در کاهش رشد سلول های سرطانی ریه، سینه و پروستات نیز موثر است.  

برای بهترین نتایج، حداقل 1 تا 2 قاشق چای خوری (1-3 گرم) زردچوبه در روز و استفاده از آن به عنوان یک ادویه در ترشیجات برای افزودن عطر و طعم به مواد غذایی و جفت کردن آن با فلفل سیاه به منظور افزایش جذب آن می تواند نتیجه ای موثری داشته باشد.  به یاد داشته باشید کورکومین، یک ماده شیمیایی است که نشان می دهد رشد بسیاری از انواع سرطان و ضایعات در بدن توسط این ماده از بین می روند.  

2.  میوه ها و مرکبات

خوردن مرکبات مانند لیمو، گریپ فروت و پرتقال با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. کسانی که مقدار بیشتری از میوه ها و مرکبات مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی را پایین می آورند.  

مصرف بیشتر از میوه ها و مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس نیز ارتباط دارد. در نهایت، مصرف زیاد یا حداقل سه وعده در مرکبات، خطر ابتلا به سرطان معده را 28 درصد کاهش می دهد. همچنین گنجاندن میوه و مرکبات در رژیم غذایی در روز های هفته ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.  

3. دانه کتان

فیبر بالا و همچنین چربی های سالم و مورد نیاز برای قلب، دانه کتان را در لیست مواد غذایی سالم قرار می دهد.  دانه کتان ممکن است به کاهش رشد سرطان کمک کند و باعث کشتن سلول های سرطانی شود. در زنان مبتلا به سرطان سینه مصرف تخم کتان میزان نشانگرهای خاصی را که اندازه گیری رشد تومور و همچنین افزایش مرگ و میر سلول های سرطانی را کاهش می دهد به اثبات رسیده است.  

در مردان مبتلا به سرطان پروستات نیز اثرات دانه کتان در کاهش میزان رشد و گسترش سلول های سرطانی به خوبی دیده می شود.  فیبر بالای تخم کتان، فرد را در برابر سرطان کولورکتال محافظت می کند.  

سعی کنید هر روز یک قاشق غذاخوری (10 گرم) از دانه های روغنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و آن را با مخلوط کردن با غلات و ماست استفاده کنید.  

4.گوجه فرنگی

لیکوپن ترکیبی است که در گوجه فرنگی یافت می شود که مسئولیت رنگ قرمز و همچنین خواص ضد سرطانی آن را نشان می دهد. افزایش مصرف لیکوپن و گوجه فرنگی می تواند منجر به کاهش خطر سرطان پروستات شود.  

مصرف قسمت گوشتی گوجه، گوجه فرنگی پخته شده و لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. مصرف بیشتر سس گوجه فرنگی به ویژه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.  

یک یا دو گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود قرار داده و هر روز آن ها را با اضافه کردن به ساندویچ، سالاد، سس یا غذاهای روزانه امتحان کنید. ارتباط بین خوردن گوجه فرنگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات به اثبات رسیده است.  

5.سیر

مولکول فعال در سیر، آلیسین است، ترکیباتی است که نشان داده است که سلول های سرطانی را در بدن از بین می برد.  

مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف سیر و خطر انواع خاصی از سرطان را نشان می دهد.  افرادی که سبزیجاتی مانند سیر، پیاز و پیازچه را مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان معده کمتری دارند نسبت به افرادی دارند که به ندرت این مواد را مصرف می کنند.  مصرف بالای سیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.  

افراد با مصرف سیر به اندازه ی کافی و همچنین میوه، سبزیجات زرد رنگ، سبزیجات سبز تیره و پیاز، احتمال کمتری برای تولید تومورهای کولورکتال دارند.2  تا 5 گرم سیر تازه در رژیم غذایی در روز می تواند به شما کمک کند از خواص آن برخوردار شوید.  خوردن سیر بیشتر می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، پروستات و کولورکتال شود.  

6. ماهی

مصرف چند بار ماهی در ماه، در رژیم غذایی شما ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.  

مصرف زیاد ماهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه بود.  

خوردن ماهی بیشتر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهد، در حالی که گوشت قرمز و فرآورده های گوشتی واقعا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.  

به طور خاص، ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال دار و آنچوی ها حاوی مواد مغذی مهم مانند: ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با خطر کمتر سرطان ارتباط مستقیم دارند.  

داشتن مقادیر کافی ویتامین D در برابر خطر ابتلا به سرطان و کاهش خطر ابتلا به سرطان فرد را ایمن می کند.  

علاوه بر این، اسید های چرب امگا 3 برای جلوگیری از پیشرفت بیماری مفید است. هدف از مصرف دو بار ماهی های چرب در هفته برای دریافت دوز دلخواه از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D و به حداکثر رساندن مزایای بالقوه سلامتی این مواد مغذی است.  ماهی های چرب حاوی ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ دو ماده مغذی که به نظر می رسد فرد را در برابر سرطان محافظت می کنند.

همانطور که تحقیقات جدید همچنان ادامه دارد، به طور فزاینده ای مشخص شده است که رژیم غذایی می تواند بر روی خطر ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد.  

اگر چه غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند گسترش و رشد سلولهای سرطانی را کاهش دهد، ولی صحت آن ها هنوز مشخص نشده است.  

در عین حال، شرط امن این است که یک رژیم غذایی غنی از کل مواد غذایی، همراه با یک شیوه زندگی سالم، جنبه های بسیاری از سلامت شما را بهبود بخشد.  

برگردان: عرب زاده

۱۲ ماده غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه-قسمت سوم

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ