همه بیماری هایی که گربه تان به شما منتقل می کند

faateme1366
این روزها در ایران هم مانند کشورهای دیگر نگهداری از حیوانات خانگی رو به گسترش است. اما مسئله مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت بهداشت انسان و حیوان و بیماری های مشترک این دو است. در این مطلب برای شما از بیماری های مشترک بین شما و گربه تان صحبت کرده ایم.

خوشبختانه ریسک انتقال بیماری از حیوانات خانگی بسیار کم است.

از بیماری های زیونوتیک چه می دانید

بیماری های زیونوتیک به آندسته از بیماری هایی گفته می شود که از حیوانات به انسان قابل انتقال هستند. با توجه به اینکه این بیماری ها می توانند سیستم ایمنی را درگیر کنند بایستی در مورد تماس حیوانات با افراد زیر توجه ویژه ای صورت بگیرد:

 

مسن ترها

نوزادان

کودکانی که درحال آموزش راه رفتن هستند

افراد تحت درمان بیماری های سرطانی

فرادی که به تازگی جراحی پیوند عضو داشته اند

اشخاصی که بیماری های خود ایمن دارند

اگر شما هرکدام از موارد فوق را دارید بایستی از تماس مستقیم با خزندگان شامل لاک پشت ، سوسمار و مار یا پرندگانی نظیر جوجه مرغ یا اردک پرهیز نمایید.

انگل ها – باکتری ها – قارچ ها و ویروس ها عوامل بیماری زای قابل انتقال بین انسان و حیوانات هستند و انتقال عوامل بیماری زا به نوع عامل بیماری زا بستگی دارد

 

بیماری توکسوپلاسموز  یا بیماری گربه ، بیماری مشترک انسان و گربه

یکی از بیماری های شایعی که از طریق حیوان خانگی مثل گربه به انسان ها منتقل می شود؛ توکسوپلاسموز است.

توکسوپلاسموز به صاحبان گربه منتقل می شود. اسم این بیماری از ویروس مولد آن گرفته شده است: توکسوپلاسما گوندی. 

این بیماری برای انسان هایی که سیستم ایمنی آن ها ضعیف است بسیار خطرناک است. تشنج یا عفونت های شدید دستگاه عصبی (ورم مغز) از خطرات این بیماری است. 

هنگام خوردن گوشت آلوده و یا شکار پرنده ها و موش های آلوده، بدن گربه انگل را جذب می کند و به عنوان میزبان باعث بازتولید انگل می شود. انگل ها در دیواره روده کوچک گربه رار می گیرند که در همان جا بازتولید می کنند. در نتیجه این ویروس در ترشحات آن پیدا می شود.

شما هم ممکن است با تنفس گرد و خاک هایی که با ترشحات گربه در تماس بوده اند، به این موجودات بسیار ریز تک یاخته آلوده شوید. زمانی که ظرف خاک گربه را عوض می کنید، سرتان را به آن نزدیک نکنید. اگر میتوانید عینک و ماسک محافظتی استفاده کنید که دهان و بینی را بپوشاند. با این حال، اگر گربه در آپارتمان زندگی می کند، در صورتی که گوشت خام نخورد، هیچ خطری برای او وجود ندارد.

این انگل هیچ وقت از بدن خارج نمی شود و در افرادی که به دلایلی دچار نقص سیستم ایمنی می شوند، فعالیت خود را از سر می گیرد و ممکن است حتی باعث ایجاد توده ای در مغز شود. 90 درصد از مردم کشور ما در 30 سالگی انگل توکسوپلاسموز دارند. 

خطرات توکسوپلاسموز برای زنان باردار

این بیماری با بزرگ شدن غدد لنفاوی و تب بروز می کند. انگل توکسوپلاسما در بدن انسان مشکل چندانی ایجاد نمی کند ولی اگر در دوران بارداری بروز کند، باعث ناهنجاری های جنینی خواهدشد.

زنان باردار باید بسیار مراقب باشند. در ۳۰ درصد موارد، توکسوپلاسموز به جنین انتقال پیدا می کند. این بیماری خطر سقط جنین و بیماری های مادرزادی را افزایش می دهد (عفونت چشم، افت بینایی و شنوایی و عقب ماندگی ذهنی). 

راههای جلوگیری از ابتلا به بیماری توسط خانم های باردار و یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف

 

اجتناب از تعویض خاک گربه

پوشاندن اسباب بازی بچه ها در هنگامی که استفاده نمی شود

جمع آوری مدفوع گربه در کیسه های پلاستیکی و دفع بهداشتی آنها

استفاده از دستکش های یکبار مصرف در هنگام جایگزین کردن خاک گربه ها و شستن مناسب دستها

عوض کردن روزانه خاک گربه ها (مدت 24 ساعت زمان کافی جهت انتشار انگل توکوپلاسما است.

نگران نباشید ، داروهایی بر علیه بیماری توکوپلاسموز به اندازه کافی در دسترس است .

 

بیماریGiardia، بیماری مشترک انسان و گربه

 

البته احتمال مبتلا شدن سگ‌ها به بیماری Giardia بیشتر از گربه‌ها است. چون عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه‌ها زندگی می‌کند.

علائم در حیوانات خانگی: اسهال

علائم در انسان: اسهال

درمان آن: داروهای ضد انگل با تجویز پزشک برای انسان و بردن حیوان مبتلا نزد دامپزشک برای درمان.

روش‌های جلوگیری از انتشار Giardia

برای اینکه حیوانات خانگی‌تان دچار این بیماری نشوند، آب مصرفی آنها را زمانی که به پارک و یا جنگل می‌روید با خود ببرید. پس از اینکه دستتان با حیوان خانگی تماس پیدا کرد، سعی کنید بلافاصله با آب و صابون خوب بشویید. از ورود به مناطقی که امکان وجود انگل‌ها است خوداری کنید.

 

بیماری خراش گربه، بیماری مشترک انسان و گربه

گربه بیماری دیگری به نام خراش گربه نیز ایجاد می کند که در اثر چنگ زدن باعث عفونت منطقه و بزرگی غدد لنفاوی می شود.

بیماری پنجه های گربه کک ها نقل بیماری از گربه ها به یک دیگر هستند. این بیماری از طریق چنگ گرفتگی یا گاز به انسان منتقل می شود.

علائم این بیماری در انسان بسیار شبیه به آنفولانزا و سرماخوردگی است.

مشکلات می توانند بسیار شدید باشند مانند آسیب به دریچه قلب که امری حیاتی در ضربان قلب است.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری، به صورت مداوم بررسی کنید که گربه تان کک داشته باشد.

برای جدا کردن این حیوانات ریز، ۵ قطره اسانس لوندر (یا همان اسطوخودوس) در سه قاشق سوپخوری آب مخلوط کنید و این محلول را روی قلاده گربه بریزید. از اسباب بازی هایی استفاده نکنید که در بازی کردن با آن ها گربه شما را چنگ بزند.

اگر گربه شما را چنگ زد، سریع زخم را با آب و صابون بشویید.

توله سگ ها و بچه گربه ها اغلب ناقل لاروها و تخم های کرم های لوله ای هستند. این کرم ها در ترشحات آن ها پیدا می شوند. عفونی شدن با این کرم های لوله ای شدید و جدی نیست. اما می تواند به چشم و اعصاب افراد آسیب وارد آورد. جدا کردن این کرم های لوله ای از حیوانات خانگی بسیار مهم است. باید حتما حیوان را به دامپزشک نشان دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ