تاثیرات آلودگی هوا بر زنان باردار و جنین

faateme1366
این روزها یا خبر از زلزله است یا آلودگی هوا! و خیلی افراد به شوخی می گویند یا زلزله ما را می کشد یا آلودگی هوا! اما بهتر است بدانید ممکن است آلودگی هوا اثرات جبران ناپذیری بدتر از مرگ بر جنین مادران باردار بگدارد! در این مطلب با ما همراه باشید تا تمام عوارض آلودگی هوا برای زنان باردار و جنین شان را بخوانید.

جامعه‌ به فرزندان سالم نیاز دارد و کودکان برای سالم متولد شدن و سالم رشد کردن هوای غیرآلوده می‌خواهند. پس آینده‌ی هر ملتی نیازمند به هوای پاک خواهد بود تا در بستر آن کودکان سالمی متولد شوند و رشد کنند. فراموش نکنیم که همین کودکان آینده‌ی دنیا را خواهند ساخت؛ به سلامتی آن‌ها حتی در دوره‌ی جنینی نیز اهمیت دهیم.

محققان چه می گویند

 بدترین زمان قرارگیری در معرض آلودگی هوا یک ماه قبل و بعد از بارداری است.

نقایص مادرزادی هنگام تولد صورت می گیرد که شامل نقایص در قلب و شکاف در لب یا کام دهان هستند

پژوهشگران باور دارند، خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد، در مناطقی که آلودگی هوا بیشتر است، بسیار بیشتر و حدود سه برابر مناطقی‌ست که آلودگی کمتری دارند؛ همچنین خطر مرگ و میر نوزادان نیز در مناطق آلوده چهار برابر می‌شود.

تاثیر آلودگی هوا در سه ماهه اول بارداری

اگر در سه ماه اولیه بارداری که اندام‌های جنین در حال شکل‌گیری هستند، مادر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، عوارض آن در اندام‌ها و اعضای داخلی جنین از قبیل مغز و ریه مشاهده خواهد شد و کوچکی سر و بیماری‌های مغز و اعصاب را در نوزاد به دنیا آمده ایجاد کند.

 

مراقبت در 8 هفته اول بارداری

در ۸ هفته اول حاملگی با توجه به این که در این مدت اندام های جنین شکل می گیرد، زنان باردار باید از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در ۸ هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری ها و نارسایی های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری ها و ناهنجاری های اندامی را در جنین افزایش می دهد.


ارتباط زایمان زودرس با آلودگی هوا

استرس ممکن است ناشی از آلودگی هوا باشد که مادر را دچار کمبود دریافت اکسیژن کرده و در نتیجه انقباض رحم و به دنیا آمدن نوزاد زودتر اتفاق می‌افتد.

مادرانی که در ماه‌های اولیه بارداری به سر می‌برند، رسوب سرب، تشعشعات و دیگر عوارض آلودگی هوا در سلامت جنین آنها تأثیر می‌گذاردو احتمال ابتلا به بیماری‌های ریوی را در مادر افزایش می‌دهد که در این حالت طبیعتاً نوزاد زودتر به دنیا خواهد آمد.

 

تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر جنین

ریه نوزاد حجم کوچک‌تری دارد و هوای کمتری در آن جای می‌گیرد. اگر بنا باشد هوای آلوده وارد ریه نوزاد شود، خطراتی مانند بیماری‌های آسم، بیماری‌های آلرژی و ذات‌الریه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

ایمنی بدن نوزاد بسیار پایین است و به سرعت بیماری‌ها را دریافت می‌کند. یک نوزاد باید حتی الامکان از مکان‌های آلوده دور باشد تا بیماری‌هایی که در این دوران یا آینده خود را نشان می‌دهند کمتر شود.

 

آلودگی هوا و مغز جنین

در هفته های ٨ الی١٢ بارداری مغز جنین شکل می گیرد و اختلال در رشد آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای جنین به وجود آورد پس به مادران باردار توصیه می شود از قرار گرفتن در هوای آلوده خود داری کنند.

 

آلودگی هوا و سقط جنین

گاز سمی مونواکسید کربن موجود در هوا در سه ماهه‌ی اول بارداری به راحتی از جفت عبور کرده و در صورت شدت زیاد مسمومیت به سقط جنین منجر می‌شود.آلوده‌کننده‌های هوا زیاد هستند، اما منواکسید کربن یکی از خطرناکترین و مهمترین این آلوده‌کننده‌ها به شمار می‌رود و این گاز در نتیجه‌ی سوخت ناقص مواد آلی ایجاد و مهمترین منابع تولیدکننده‌ی این گاز اگزوز اتومبیل‌ها، بخاری‌های گازی و نفتی است. همچنین با توجه به اینکه گاز مونواکسید کربن از جفت عبور می‌کند و خون جنین علاقه‌ی بیشتری به جذب این گاز سمی دارد در نتیجه جنین زودتر مسموم شده که آنها یا فوت و یا سقط می‌شوند.

 

خنگی کودک بر اثر آلاینده ها

همچنین این آلودگی هوا جز آنکه سبب کوتاه شدن و کم وزنی آنها می‌شود بر روی هوش جنین هم تاثیر می گذارد و بر اساس تحقیقات هوش افرادی که در دوران جنینی در محیط های آلوده رشد کرده اند نسبت به دیگر افراد تا پنج نمره کمتر است.

 

خطرناک تر از ازن!

یافته ها نشان داد قرارگیری در معرض اُزن ریسک سقط جنین را تا ۱۲ درصد افزایش می دهد اما قرارگیری در معرض ذرات ریز هوا این ریسک را تا ۱۳ درصد افزایش می دهد.

 

آلودگی هوا و التهاب داخل رحم

بانوان باردار هرچه بیشتر در معرض هوای آلوده قرار بگیرند، خطر ابتلای آنان به وضعیتی که “التهاب داخل رحم” نام دارد، بیشتر خواهد بود. این وضعیت دلیل اصلی متولد شدن کودکان نارس است. محققین توضیح می‌دهند که این وضعیت همچنین باعث بروز مشکلاتی برای جنین در طول دوره‌ی نوزادی و خردسالی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ