تمام راه های مقابله با سردرد و سرگیجه ناشی از آلودگی هوا

faateme1366
سردرد و سرگیجه جزء جدا نشدنی روزهای آلوده کلان شهر هاست. در این میان همه به این موضوع فکر میکنند که چه کار کنند تا از شر این سردرد و سرگیجه رها شوند. برای شما در این مطلب راهکارهای رفع این سردردها و همچنین راه های پیشگیری از آن را آورده ایم.

هموطنانی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، باید علائمی همچون سردرد، سرگیجه، تهوع، تنگی نفس و دردهای قلبی و قفسه سینه را جدی بگیرند و در صورت داشتن چنین علائمی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

چه کسانی بیشتر در خطرند؟

سردرد و سرگیجه ناشی از آلودگی سرب و مونوکسیدکربن به خصوص در افراد سالخورده و افرادی که دچار مشکلات تنفسی و قلبی هستند و صد البته کودکان و زنان باردار جدی تر است.

 

چه خوراکی ای مصرف کنیم؟

مصرف شیر و میوه تازه از مسمومیت ناشی از استنشاق فلزات سنگین و سرب در هوا جلوگیری می‌کند که بهتر است مردم در این روزها این اقلام را بسیار مصرف کنند.

شیر کم‌چرب بویژه پنیر و ماست پروبیوتیک به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و ویتامین D خنثی‌کننده سموم بوده و می‌توانند با فلزات سنگین مثل سربی که بر اثر سوختن بنزین و گازوئیل از طریق هوا وارد بدن شده ترکیب و باعث دفع آنها شوند.

البته به یاد داشته باشید لبنیات تاثیری بر بهبود عوارض مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و… ندارد و تنها راه درمان دریافت اکسیژن است.

سالمندان، کودکان و افرادی که کمبود کلسیم دارند بیش از دیگران در معرض خطر آلودگی با سرب قرار دارند و باید مصرف شیر و منابع غنی از ویتامین C را افزایش دهند. ضمن این که شیر و فرآورده‌های لبنی با لینت مزاج و مایعات بخصوص آب از طریق افزایش ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌کنند.

 

تمام بیماریهای آلودگی هوا

وقتی فردی در معرض این گاز قرار می گیرد نه تنها نمی تواند اکسیژنی جذب کند بلکه اکسیژن بدنش هم جایش را به این گاز می دهد! این گاز باعث کاهش قدرت حافظه، تیز بینی، تیزهوشی و سردرد می شود حتی تاری دید، تپش قلب و در موارد حادتر نیز، مرگ فرد را به دنبال دارد.

سرطان، برونشیت، سکته های قلبی، بیماری های تنفسی و آسم از اثرات این نوع آلودگی است

 

بیماری های روانی ناشی از آلودگی هوا

اثرات روانی که آلودگی هوا بر جای می گذارد بیشتر به شکل تحریک پذیری، کاهش آستانه تحمل، پرخاشگری، خستگی، سردردهای میگرنی و عصبی، بی حوصلگی، سرگیجه و کاهش تمرکز است

زودرنجی، حساسیت های بیش از حد در روابط بین فردی و افزایش افسردگی ها، مواردی هستند که یک سرشان به آلودگی هوا باز می گردد.

 

بهترین راهکارها برای رهایی از امراض آلودگی هوا

بهترین مسکن برای درمان این سردردها، مصرف داروی استامینوفن است.

به گفته متخصصان طب سنتی نوشیدن روزانه یک فنجان عرق کاسنی همراه عرق شاتره (نسبت دو سوم کاسنی و یک سوم شاتره) و همچنین عرق ترکیبی اسطوخودوس سردرد ناشی از آلودگی هوا را تسکین می دهد.

کافی است یک فنجان عراق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو فنجان میل کنید. البته این عرق ترکیبی با نام «عرق جادویی درمان قطعی سردرد» در بسیاری از عطاری ها به فروش می رسد اما برای اطمینان بیشتر خودتان این عرق ها را با هم ترکیب کنید. از طرفی مخلوط کردن چند قطره آب آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این پماد گیاهی، قرار دادن برش های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعنا هم گزینه های مناسبی هستند.

استحمام روزانه با میزان آب استاندارد و عوض کردن لباس‌ها نیز سبب پاک شدن گرد و غبار و آلودگی هوا از بدن و لباس‌ها می‌شود و به این ترتیب از بروز مشکلاتی، چون ریزش موی سر، پیری پوست، ابتلا به آسم و آلرژی در افراد جلوگیری می‌شود.

در صورت بروز مشکلاتی همچون سرفه، تنگی نفس شدید، تپش قلب، استرس و حالت تهوع در روز‌هایی که هوا آلوده است به متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص کامل مشکل، توصیه‌های درمانی و پیشگیرانه را به شما معرفی کند.

 

برترین گیاه برای مقابله با آلودگی هوا

محققان گیاهی به نام سانسوریا (Sansevieria) یا «زبان مادرشوهر» را یک گیاه تصفیه کننده هوا می‌دانند این گیاه در شب دی‌اکسید کربن را از محیط می‌گیرد و به اکسیژن تبدیل می‌کند. این گیاه را با نام گیاه اتاق خواب هم می‌شناسند و می‌توانید اتاق خواب‌تان را پر از این گیاه کنید البته حواس‌تان باشد که در مسیر رفت و آمدتان گلدان نگذارید تا شب بیفتید و کار دست خودتان بدهید. ۶ تا ۸ عدد از این گیاه که ارتفاع آن‌ها تا کمر می‌رسد، باید در خانه گذاشته شود تا هوا تصفیه شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که گیاهان تصفیه‌کننده هوا مانند سانسوریا، می‌توانند مشکلاتی مثل سردرد، سوزش چشم، نارسایی ریه، آسم و مشکلات دستگاه تنفس را کاهش بدهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ