آلودگی هوا و تاثیرات وحشتناک آن بر روی پوست

faateme1366
شاید فکر کنید که آلودگی هوا فقط بر ریه تاثیر مخرب دارد اما بهتر است بدانید اثرات مخرب آلودگی هوا بر پوست بسیار زیاد و در بعضی اوقات حتی ماندگار خواهد بود. پس حواستان باشد که حتما از پوست خودد در برابر آلودگی هوا محافظت کنید.

وجود آلاینده‌ ها در شهرها از 2 راه به پوست آسیب می ‌رساند:

* نخست در اثر تماس مستقیم و رسوب مواد سمی بر سطح و منافذ پوست که با شستشوی به موقع می‌ توان از شدت اثرات زیان بار آن کاست.

* و دوم از راه تنفس و خون که مواد سمی جذب شده به وسیله ی پوست، به راحتی قابل دفع نبوده و منجر به عوارض آنی و درازمدت در پوست می ‌شوند.

بیماری های پوستی بر اثر آلودگی هوا

گرچه تأثیر آلودگی هوا بر پوست و مو به شکل علمی در منابع و مراجع پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است لیکن بدلیل اینکه هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد،سرب و ذرات معلق است پوست را تحریک میکند و از آنجا که پوست سر، صورت، بخصوص دور چشمها و دستها در تماس مستقیم با هواست، بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب میبیند و دچار حساسیتهای اگزمایی میشود.

واضح است که دو سر طیف سنی ،یعنی کودکان و افراد مسن که پوست آسیبپذیرتری دارند، در چنین شرایطی بیشتر آسیب می پذیرند و لذا باید تا زمانی که راهکارهایعملی از سوی دولتمردان و با همکاری عموم مردم برای کاهش و رفع اینمعضل بزرگ زیستمحیطی به اجرا درآید با بهره گیری از روشهایی موثر،اثرات منفی ناشی از آلاینده های موجود در هوا را بر بدن ومن جمله پوست کاهش دهیم.

اختلال در ساخت ویتامین Dتوسط پوست به دلیل فیلتر شدن نور افتاب توسط هوای سنگین و آلوده ونیز ایجاد چین وچروک به علت وجود رادیکال های آزاد موجود درشرایط اضطراز،از عوارض دیگر پوستی در این شرایط است. همچنین آسیب به لایه ازون و عبور طیف حطر ناک اشعه ماورائ بنفش نیز از عوامل دخیل درافزایش سرطان های پوستی است.

آلودگی هوا در طولانی مدت ممکن است سبب سرطان‌های پوستی در میانسالی شود، تصریح کرد: بروز چین و چروک، پیری زودرس، تیرگی اطراف چشم، زخم‌های مزمن در کشاله ران و زیربغل نیز از تأثیرات آلودگی هوا در دراز مدت است.

کاهش آسیب های ناشی از آلاینده ها بر پوست

مرطوب کننده ها:

مرطوب کننده خوب پوست را آبرسانی کرده و سدی در حد فاصل پوست و رادیکال های آزاد و سایر آلاینده ها ایجاد می کند.

ضدآفتاب:

از آنجایی که آلودگی هوا لایه ازن را خراب می کند و در نتیجه رادیکال های آزاد و اشعه فرابنفش بیشتری با پوست تماس پیدا می کند و از طرف دیگر قرارگیری بیشتر در برابر اشعه فرابنفش نیز چین و چروک و سرطان های پوستی را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود هر روز حتی در روزهای ابری ضدآفتاب مناسبی را بر پوست صورت، گردن و دست بزنید.

مواد مکمل:

با توجه به اینکه ویتامین C و آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و تولید شدن آلاینده ها را متوقف کرده و آسیب وارد بر پوست را دفع می کند بنابراین در صورتی که ویتامین C موجود در رژیم غذایی کمتر از حد مجاز باشد، می توان از مکمل های ویتامین C یا مولتی ویتامین استفاده کرد.

پاک کننده ها و مواد لایه بردار ملایم:

با توجه به اینکه تماس طولانی مدت آلاینده ها موجب آلرژی و حساسیت، اگزما و آسیب عروق خونی می شود، برای حفاظت از آلودگی پوست و برداشتن آلاینده ها از سطح خارجی پوست باید هر روز دست و صورت را شسته و هفته ای دو مرتبه لیف ملایم کشید. برای اجتناب از آسیب رسانی کلر موجود در آب خانگی نیز می توان پوست را با آب معدنی شست وشو داد.

خوردن آب کافی:

نوشیدن آب زیاد و کافی روزانه موجب می شود پوست آبرسانی شده و رشد سلول ها و گردش خون پوست بیشتر شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه نوشیدن آب آلاینده دار می تواند به پوست آسیب برساند بنابراین توصیه می شود از آب های سالم استفاده شود.

راهکارهای کاربردی محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا

در مواقع تشدید آلودگی هوا، دستکش و لباس نخی سبک به رنگ روشن بر تن شود و صورت را با ضد آفتاب مناسب محافظت کرد. همچنین برای جلوگیری از جذب آلاینده ها از طریق سیستم تنفسی لازم است بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.

دستکش و لباس نخی سبک به رنگ روشن بر تن کنید، به طوری که تمام بدن پوشیده باشد.

صورت را با ضد آفتاب مناسب محافظت کرده و برای جلوگیری از جذب آلاینده‌ ها از طریق سیستم تنفسی حتما بینی و دهان خود را با ماسک مناسب بپوشانید.

از مالیدن دست ‌ها که منبع آلودگی است، به هر قسمت از بدن خودداری کنید.

بعد از بازگشت به منزل قبل از تعویض لباس، کودکان را در آغوش نگیرید.

در صورت امکان ضمن استحمام سبک، نواحی چین‌ ها، مخاط بینی، پلک‌ ها و اطراف چشم، گوش و دهان، زیر ناخن‌ ها و لای انگشتان را به طور کامل با صابون‌ های مخصوص به نام پن شستشو دهید.

در صورت احساس خشکی از مرطوب‌ کننده‌ های ملایم و قابل جذب برای طراوت، شادابی و آرامش پوست خود استفاده نمایید.

مصرف آنتی ‌اکسیدان ‌ها در این روز‌ها بسیار مهم است، زیرا اثرات سوء آلاینده‌ ها را بر روی اعضای بدن کاهش می ‌دهد، از این رو مصرف ویتامین C و A و روی و شیر را که از مهم ‌ترین آنتی ‌اکسیدان‌ ها هستند، فراموش نکنید.

در نظافت پوست تان دقت بیشتری کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ