سرطان پوست چیست؟

تغییرات غیر طبیعی سلول بر روی لایه‌ی خارجی پوست را سرطان پوست می گویند. این یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است که خوشبختانه قابل درمان است اما یک مشکل بهداشتی بزرگ به شمار می‌رود و بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تغییرات غیر طبیعی سلول بر روی لایه‌ی خارجی پوست را سرطان پوست می گویند. این یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است که خوشبختانه قابل درمان است اما یک مشکل بهداشتی بزرگ به شمار می‌رود و بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حدود نیمی از افرادی که بالای 65 سال سن دارند در معرض جدی سرطان پوست قرار دارند اما با مراقب در برابر نور خورشید و اشعه ماورای بنفش می‌توان احتمال این سرطان را از بین برد. و این سرطان به راحتی می‌تواند در مراحل اولیه تشخیص داده و کاملاً درمان شود.

انواع سرطان پوست

سرطان پوست به دو دسته تقسیم می‌شود: ملانوم و غیر ملانوم

شایع‌ترین نوع سرطان پوست (basal cell carcinoma) و (squamous cell carcinoma) که غیر ملانوما هستند که به ندرت باعث تحت جدی می‌شوند. آن‌ها به آرامی رشد می‌کنند، به راحتی قابل تشخیص هستند و معمولاً قابل درمان هستند.

basal cell carcinoma  که معمولاً 3 مورد از 4 مورد سرطان پوست را شامل می‌شود معمولاً رشد آرامی دارد در حالی که squamous cell carcinoma تهاجمی‌تر عمل می‌کند و امکان گسترش آن بیشتر است.

نوع دیگر سرطان پوست، ملانوما، کاملاً تهاجمی است که می‌توان آن را تهدید کننده زندگی نیز دانست. این نوع می‌تواند با یک بافت تیره روی پوست شروع شود مانند یک خال و یا یک لکه روی پوست. برای مردان بیشتر این نشانه برای اولین بار در سر، گردن یا بین شانه‌ها و باسن دیده می‌شود و در زنان بیشتر در روی بازوها و پا دیده می‌شود. همچنین ممکن است شما آن را در کف دست خود پیدا کنید، یا روی پا، زیر ناخن و حتی در چشم شما دیده شود.

پیدا کردن ملانوما زیاد سخت نیست و معمولاً اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است و باید گفت که سریع‌تر از سرطان‌های دیگر پوست رشد می‌کند و می‌تواند از پوست شما به سایر بخش‌های بدنتان سرایت کند و استخوان و مغز شمارا تحت تأثیر قرار دهد و اگر به این مرحله برسد کار درمان بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

علت‌های بروز سرطان

علت اصلی بروز سرطان پوست قرار گرفتن زمان طولانی در مقابل نور خورشید است. در واقع نور خورشید دارای اشعه ماورای بنفشی است که می‌تواند DNA را تغییر دهد و سلول‌های پوستی را به سمت سرطان هدایت کند. لامپ‌های خورشیدی، دستگاه‌های برنزه کننده نیز اشعه uv ایجاد می‌کند که می‌تواند به شدت به پوست آسیب برساند.

ابتلا به انواع خوش خیم سرطان پوست با قرار گرفتن در نور خورشید ارتباط مستقیم دارند و به طور معمول در افرادی که بیشتر زمان خود را در خارج از منزل و زیر نور خورشید می‌گذرانند رخ می‌دهد. اما نوع ملانوما به آفتاب سوختگی‌ها و تاول‌های ناشی از آن مربوط است. فقط چند آفتاب سوختگی و تاول در دوران کودکی خطر ابتلا به سرطان پوست بدخیم را در آینده چند برابر می‌کند همچنین تماس منظم پوست با مواد شیمیایی خطرناکی مانند برخی حشره‌کش‌ها، رادیوم و غطران زغال سنگ نیز می‌تواند احتمال سرطان را چند برابر کند.

چه کسانی سرطان پوست می‌گیرند.

سرطان پوست بیشتر بر روی افرادی با پوست‌های روشن اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها با حداقل ملانین محافظتی پوست متولد می‌شوند همچنین افرادی که جز سه دسته زیر هستند نیز شانس بالای در گرفتن سرطان دارند:

  • کسانی که موهای قرمز دارند
  • بلوندهای چشم آبی
  • افراد مبتلا به اختلالات رنگ دانه مانند آلبینیسم

این که ما زودتر متوجه ابتلا به این سرطان شویم به درمان ما کمک خواهد کرد، این که بفهمیم نوع سرطان پوست ما چیست و چقدر گسترش یافته است و همچنین سایر مسائل مربوط به سلامت شما به پزشک کمک خواهد کرد تا بتواند بهتر راه درمان را طی کند. دکتر ممکن است از یک یا چند راه مختلف برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده کند مانند:

  • عمل جراحی
  • کریوتراپی
  • سرما درمانی
  • شیمی درمانی یا فتوتراپی
  • لیزر درمانی
  • زیستی یا ایمونوتراپی
  • درمان هدفمند

هنگامی که هر فردی دچار سرطان پوست می‌شود در همان 5 سال اول شانس بالای برای درمان وجود دارد، بنابراین این نکته بسیار مهم است که شما مدام پوست خود را چک کنید تا به محض ابتلا به این سرطان متوجه شده و درمان آن را شروع کنید تا بتوانید بهبودی کامل پیدا کنید.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

همه درباره سرطان پوست

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ