پمفیگوس چیست؟

پزشکان عارضه پمفیگوس را نوعی بیماری کشنده می دانند. آین بیماری خطرناک تر از سرطان است

پزشکان عارضه پمفیگوس را نوعی بیماری کشنده می دانند. آین بیماری خطرناک تر از سرطان است ولی در صورتی که این مبتلایان به موقع جهت درمان به پزشک رجوع کنند و همه مراحل درمان را به درستی طی کنند می‌توان این عارضه را تحت کنترل در آورد.

پمفیگوس یک عارضه پوستی و ارثی  است. پمفیگوس از بیماری های خود ایمنی  به شمار می رود که به خاطر آن سلول‌های ایمنی بدن  به مقابله با پروتئین‌های سطحی پوست می پردازند و باعث ایجاد زخم و تاول‌ های نرم روی پوست می‌شوند که – به نسبت بیماری انواع مختلف دارند.

درمان این عارضه بسیار زمان بر است به صورتی که فرد باید تا آخر عمر زیر نظر پزشک قرار داشته باشد اگر مبتلایان به موقع برای رفع این عارضه به پزشک مراجعه کنند و همه مراحل درمانی را به خوبی طی کنند می‌ توانند کنترل این بیماری را در دست بگیرند و از ایجاد تاول و عوارض جانی آن پیشگیری کنند ولی اگر بیماران به موقع  به پزشک مراجعه نکنند یا مراحل درمان را به صورت صحیح  طی نکنند این بیماری  خطرات مرگباری در بر خواهد داشت

این بیماری نشانه هایی مثل سوختگی حاد در بردارد.

پمفیگوس در نژاد یهودیان بیشتر مشاهده می‌شود ولی در برخی نقاط کشورمان به صورت پراکنده نیز رخ داده است که شیوع نسبتا کندی به همراه دارد.

کاهش نیروی سیستم ایمنی و مشکلات روحی باعث شدت یافتن این عارضه می‌شوند به همین دلیل به این دسته از مبتلایان توصیه می گردد مشکلات روحی خود را مدیریت کنند.

پزشکان  به این بیماران توصیه میکنند که مواد غذایی  پروتئین دار بیشتیری میل کنند و این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود جای دهند.

آن ها کورتن را اصل مهم برای درمان این عارضه می دانند برای مبتلایان به این عارضه از روش های درمان که می‌تواند واکنش سیستم ایمنی را مدیریت کند  استفاده می کنند چون این روش می‌تواند از ایجاد ضایعات پوستی پیشگیری کند..

بیماران مبتلا به پمفیگوس باید اصول بهداشت فردی و تمیزنگاه داشتن زخم ها را به شدت رعایت کنند چون از این طریق می توانند با انواع عفونت ها در این ناحیه مقابله کنند.

علل بیماری پمفیگوس چیست ؟

علل ایجاد کننده این عارضه هنوز ناشناخته اند ولی همراهی آن با بعضی عارضه ها نظیر میاستنی گراو و یا استفاده از بعضی داروها مانند پنی سیلامین تایید شده است .

نشانه های بیماری پمفیگوس چیست ؟

نشانه هایی مثل سوختگی حاد

ضایعات دهانی می توانند  برای ماهها پیش از ایجاد ضایعات پوستی ایجاد شوند.

عارضه مهم در پوست تاول غالبا شل و به همراه یک  دیواره نازکی است که به سرعت پاره شده و باعث ایجاد  اروزیون گسترده می گردد.

تاولهای پوستی بزرگ پاره شده و جاهای سائیده شده دردناکی را ایجاد می کنند که تراوش و ترشحات خشک شده ای دربر دارند. از ترشح تاول ها بوی بدی  به مشام می رسد.

با فشاردادن به تاول، ضایعه از طرف محیط به پوست  به ظاهر سالم گسترده می شود.

مقدار قابل توجهی مایع و پروئئین از طریق اروزیون های پوست نابود شده و باعث بروز اختلال شدید الکترولیتی، هیپوالبومینی و یا بروز عفونت های باکتریال ثانویه مزمن می گردد.

درمان بیماری پمفیگوس

پرهیز از مشکلات روحی و عاطفی اصول مهم برای درمان بیماری پمفیگوس است.

مراقبت در رابطه با مصرف دقیق و منظم داروهای بیماری پمفیگوس (کورتون، ایموران و دیگر موارد) در تاثیرگذار بودن درمان بیماری پمفیگوس موثر است.

موثرترین داروهای عارضه پمفیگوس شامل سیتوکینها مانند اینترفرون و اینترلوکین، اغلب داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، آنتی بیوتیک (پنیسیلین و مشتقات) می باشند

از دیگر پر استفاده ترین داروهای بیماری پمفیگوس می توانیم به بتا بلاکر، مهارکننده های آنژیوتانسین، هورمون پروژسترون و آنتاگونیست های کلسیم اشاره کنیم.

مراقبت های مهم در زمینه  قطع، کاهش و یا افزایش خود سرانه میزان دارو در رفع بیماری پمفیگوس ضروری است.

خودداری از خوردن داروها علی الخصوص کورتون به صورت ناشتا

به دلیل خوردن کورتون میل به خوردن غذای بیشتری دارید. با خوردن مواد پرحجم در رژیم غذایی بیماری پمفیگوس (میوه، سبزیجات و لبنیات به مقدار زیاد) گرسنگی  خود را مدیریت کنید.

اگر شربت معده میل می کنید، یک ساعت پس از مصرف کورتون شربت معده بخورید .

از تماس با کسانی که  به بیماری عفونی و مسری دچار هستند (حتی سرماخوردگی) پرهیز کنید. مقاومت بدن شما در برابر این عارضه ها به دلیل  مصرف کورتون و داروهایی چون ایموران کاهش پیدا میکند.

ضایعات را دستکاری نکنید چون باعث بروز زخم و جراحت در پوست و مخاط خواهید شد

مقابله با عفونت دهان و دندان و شستشوی کامل دهان پس از هرسری تغذیه

شستشوی مدام روزانه ( استفاده از صابون و شامپو روزانه ،پوست را با حوله نرم و به آرامی خشک کنید)

کنترل روزمره و ثابت نگه داشتن وزن بدن (مقابله با چاقی)

پیروی از فعالیت ها  و ورزشهای سبک و مقابله با خستگی مفرط و کار زیاد

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

بیماری پمفیگوس

آیا بیماری پوستی ای. بی واگیر دار است؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ