چگونه یک پرنده خانگی خوب بخریم؟ قسمت اول

faateme1366
فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه چند سالی است که در ایران در حال رواج است. ولی نگهداری از پرندگان از قدیم الایام در ایران مرسوم بوده. حال در این سالها گرایش به سمت پرندگان زینتی بیشتر شده. در این مطلب به شما می گوییم که برای خرید یک پرنده خوب به چه نکاتی توجه کنید.

این چند نکته مهم را در انتخاب پرنده حتما در نظر بگیرید

1.پرنده چه اندازه ای می خواهید!

خرید یک پرنده ی بزرگ به این معنی است که شما باید زمان زیادی را برای آن صرف کنید.پرندگان بزرگ می توانند همراه خوبی برای شما باشند. اما آنها معمولا سرو صدای زیادی دارند و بیشتر خرابکاری و کثیف کاری می کنند و به مراقبت بیشتری نسبت به پرنده های کوچکتر نیاز دارند. به همین خاطر هم اگر شما اولین بار هست که میخواهید پرنده ای نگه دارید بهتر است از نژادهای کوچک شروع کنید.اندازه ی پرنده اولین گام در انتخاب نوع پرنده ی مناسب برای شماست پس حتما قبل از خرید اندازه را در نظر بگیرید.

2.از چه نوع پرنده ای خوشتان می آید؟ آرام یا شلوغ

تصمیم بگیرید که شما یک پرنده ی فعالی می خواهید که به طور مداوم پرواز و با شما صحبت کند یا اینکه پرنده ی زیبا و آرامی می خواهید که فقط همراه شما باشد .پرنده ی شما باید با شخصیت شما مطابقت داشته باشد. اگر که شما با پرنده ی خود چیزهای مشترکی داشته باشید نگهداری از آن لذت بخش تر خواهد بود. همچنین این مهم است که بدانید هر گونه ی پرنده متفاوت است. برای مثال طوطی خاکستری آفریقایی بسیار متفاوت تر از یک قناری آواز خوان رفتار می کند. پس شما اگر به دنبال پرنده ای برای خودتان هستید باید به نوع رفتار پرنده نیز دقت کنید.

3.پرنده خانگی با مراقبت های خاص!

برخی از گونه های پرندگان به رژیم غذایی و مراقبت خاصی نیاز دارند. برای مثال طوطی استرالیایی بسیار زیبا در سایز متوسط هستند و در سراسر جهان به خاطر پرهای زیبا و رنگارنگشان تحسین برانگیزند. علاوه بر پرهای زیبا و شخصیت فوق العاده ی آنها ،سیستم گوارشی بسیار خاصی دارند که آنها را نیازمند تغذیه کردن از رژیم غذایی چون گرده ،شهد و میوه می کند. این باعث تولید مقدار زیادی دفع مایعات می شود که شما را ملزم به تمیز کردن قفس های آنها بیشتر از گونه های دیگر می کند. در حالی که دلایل خوبی برای خرید پرنده به عنوان حیوان خانگی وجود دارد چنین مسائلی هم برای صاحبان پرندگان قبل از اینکه گونه های مورد علاقشان را به خانه هایشان ببرند وجود دارد که باید بیاموزند.

4.به جیب تان نگاه کنید

نگهداری پرنده می تواند هزینه بر باشد که ممکن است قسمت زیادی از این هزینه ها شامل خود گونه ی پرنده باشد. پرنده های بزرگتر یک قیمت اولیه ی هزاران دلاری دارند و این گونه ها به طور کلی قفس ها و لوازم جانبی گران قیمتی را نیازمندند که هزینه را بالاتر می برد. حتی در پرندگان کوچکتر در حالی که اغلب در اوایل کم هزینه تر هستند هنوز هم صاحبان آنها با هزینه های درگیرند. برخی از پرندگان طول عمر نسبتا زیادی دارند و کسانی که صاحب این پرنده ها هستند مسئول غذا و مسکن و ارائه ی مراقبت های دامپزشکی در طول زندگی آنها هستند. همه ی این ها زمانی که شما میخواهید پرنده ای بخرید باید درنظر گرفته شود تا شما به مشکلی برنخورید.

5.فرصت سروکله زدن با پرنده را دارید یا نه؟

برخی از پرندگان مانند هوک بیلز نیاز به ورزش روزانه و تعامل و زمانی برای گذراندن در بیرون از قفس خود دارند. آیا شما قادر به سپری کردن حداقل دو ساعت در روز برای معاشرت با پرنده ی خود و نظارت به فعالیت های خارج از قفس او خواهید داشت ؟ اگر که نه ،یک سهره ،قناری و یا دیگر گونه های مستقل تر می تواند برای شما بهتر باشد. برای اطمینان از شاد و سالم ماندن حیوان خانگی خود شما باید میزان زمانی که می توانید برای پرنده ی خود سپری کنید را در نظر بگیرید.

6.به فضای خانه خود توجه کنید

قفس پرنده باید عریض و جادار باشد تا بتواند به‌راحتی در آن حرکت کند؛ پس اگر در منزل فضای کمی دارید، نمی‌توانید پرنده بزرگی مانند کاسکو یا شاه طوطی را در یک قفس کوچک و جمع و جور نگه دارید. این را هم بگویم که شیک بودن ظاهر قفس برای پرنده اهمیتی ندارد و نکته مهم فقط این است که امکان تحرک پرنده در ساده‌ترین شکل ممکن فراهم شود.

 7.از مغازه تمیز و مطمئن خرید کنید

چون آلودگی در محیط به سادگی به پرندگان منتقل می‌شود. در واقع، هر چقدر محل نگهداری پرندگان تمیزتر باشد، احتمال سلامت آنها هم بیشتر می‌شود. بهتر است که پرنده سالم را خودتان انتخاب کنید و این کار را به‌عهده فروشنده نگذارید. برای انتخاب هم باید چند فاکتور را مدنظر قرار دهید؛ ابتدا پرنده را خوب ورانداز کنید؛ پرهای پرنده باید کاملا صاف، شفاف و براق باشد و هیچ‌گونه بریدگی یا ژولیدگی در آنها دیده نشود.

8.از فروشگاه مطمئن و با سابقه که پاسخگوی سوالات تان باشد خرید کنید

از اینکه با هزینه ی پرنده مشکلی نخواهید داشت مطمئن شوید. یک پرورش دهنده می تواند تمام اطلاعات لازم در مورد پرنده از جمله سلامت ،فعالیت و غیره را به شما خواهد داد. فروشگاه حیوانات خانگی می تواند به انتخاب پرنده ی سالم برای شما نیز کمک کند. هر اتفاقی که بیفتد از اینکه پرنده ی شما در کنار شما سالم و خوشحال است مطمئن شوید.

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ