تمام بیماری های مشترک بین انسان و سگ قسمت دوم

faateme1366
در قسمت اول برای شما از کلیات بیماری های مشترک بین انسان و سگ صحبت کردیم و از این دسته بیماری هاری را نیز توضیح دادیم. در این مطلب به ادامه توضیحات بیماری های مشترک بین انسان و سگ می پردازیم.

بیماریهای مهم انگلی ( کیست هیداتید )

دسته ای از این بیماریها، امراض انگلی هستند که مهم ترین آنها کیستهای هیداتید است. این کیستها می تواند برروی کبد و ریه ها و اندام های دیگر بدن جایگزین شود و مشکلات بسیار زیادی برای انسان ایجاد کند. تنگی نفس، زردی، لاغری مفرط و … از جمله این مشکلات است که در صورت عدم درمان حتی می تواند به مرگ منجر شود.

 

کیست هیداتید چگونه وارد بدن می شود؟

این کیست در واقع در انسان و در نشخوارکنندگان، سیکل واسط انگلی به نام اکینوکوکوس گرانولوزوس است که انگل بالغ آن در دستگاه گوارش سگ زندگی می کند. تخم این انگل از طریق مدفوع دفع می شود و سبزیجات و میوه ها و حیوانات را آلوده می کند. انسان و نشخوارکنندگان با خوردن این میوه ها و سبزیجات میزبان این انگل می شوند.

 

کیست هیداتید به چه نقاطی آسیب می رساند؟

تخم این انگل در داخل روده باز می شود و از طریق گردش خون، خود را به اعضایی مانند کبد و ریه ها و … می رساند. و ایجاد کیست می نماید. این کیستها با فشاری که برروی آن عضو می آورند مانع از عملکرد صحیح فیزیولوژیک عضو می شوند و اختلالات فیزیولوژیک در آن عضو ایجاد می کنند. در داخل این کیستها میتواند تا چند ده هزار پروتواسکولکس وجود داشته باشد. اگر این کیستها پاره شود هرکدام از این پروتواسکولکس ها می توانند یک کیست جدید ایجاد کند و همچنین مایع پروتئینی داخل کیست اگر پاره شود و در داخل محوطه بطنی رها گردد می تواند شوک های آنافیلاکتیک خیلی شدیدی ایجاد نماید. انسان میزبان واسط این انگل است. معمولاً درکشتارگاه های غیربهداشتی اندامهای آلوده این نشخوارکنندگان را دور می اندازند و این اندامها در معرض استفاده سگ های ولگرد قرار می گیرد و باعث بقاء این انگل می شود. اگر ما در سگ های بالاتر از 2 ماه، هر 3 ماه یک بار از داروی ضد انگل استفاده کنیم.

 

پروتواسکولکس چقدر خطرناک است؟

این انگل در داخل دستگاه گوارش سگ ها از بین می رود و دیگر نمی تواند برای انسان و حیوانات دیگر خطرآفرین باشد. انگل مهم دیگری که در دستگاه گوارش سگ سانان می تواند برای انسان خطرآفرین باشد، توکساکاراکنیس نام دارد. این انگل جزء کرمهای گرد است و در داخل دستگاه گوارش سگ سانان زندگی می کند.

 

اثرات جبران ناپذیر توکساکاراکنیس

تخم این انگل از طریق مدفوع دفع می شود و محیط اطراف را آلوده می نماید. انسان با خوردن غذاهای آلوده به این بیماری انگلی مبتلا می شود. مسئله ای که در این مورد وجود دارد لارو مرحله سوم این انگل است که مهاجرت دارد و اگر این لارو یک مهاجرت نا به جا انجام دهد، می تواند ضایعات شدیدی در انسان ایجاد نماید. مهاجرت های نابجای این لارو به داخل چشم و یا بافت کبد و ریه ها، مشکلات شدیدی برای انسان ایجاد می کند. همان طور که گفته شد انگل بالغ در داخل دستگاه گوارش سگ زندگی می نماید و این انگل از طریق لارو خود می تواند در دوران آبستنی جنین های سگ را نیز آلوده نماید.

 

چگونگی مبارزه با توکساکاراکنیس

بنابراین توله سگ می تواند از بدو تولد آلوده به این انگل باشد. برای مبارزه با این انگل می توان از ترکیبات زیادی نام برد ولی مهمترین این ترکیبات شامل فبندازول، پیپرازین و لوامیزول است. اگر از این ترکیبات در زمانهای مناسب در داروی سگ استفاده گردد، حیوان از این بیماری انگل پاک می شود.

 

بیماریGiardia

احتمال مبتلا شدن سگ‌ها به بیماری Giardia بیشتر از گربه‌های است. چون عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه‌ها زندگی می‌کند.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال

علائم در انسان:

اسهال

درمان آن:

داروهای ضد انگل با تجویز پزشک برای انسان و بردن حیوان مبتلا نزد دامپزشک برای درمان.

روش‌های جلوگیری از انتشارGiardia

برای اینکه حیوانات خانگی‌تان به خصوص سگ‌ها دچار این بیماری نشوند، آب مصرفی آنها را زمانی که به پارک و یا جنگل می‌روید با خود ببرید. پس از اینکه دستتان با حیوان خانگی تماس پیدا کرد، سعی کنید بلافاصله با آب و صابون خوب بشویید. از ورود به مناطقی که امکان وجود انگل‌ها است خوداری کنید.

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ