اگر سگ گازمان گرفت چه کنیم؟

faateme1366
سگ خانگی شما حتما ارتباط خوبی با شما برقرار خواهد کرد و آرام خواهد بود. اما گاهی اوقات ممکن است سگتان عصبانی و آسیب دیده باشد و شما را گار بگیرد. یا حتی ممکن است سگ دیگری شما را گاز بگیرد. لازم است بدانید اولین اقدامات بعد از این قضیه چه خواهد بود. ما دراین مطلب به شما کمک میکنیم تا کارهای لازم در چنین مواقعی را بیاموزید.

اگر سگتان عصبانی و آسیب دیده باشد

بدترین زمان برای اینکه سگ گازتان بگیرد، زمانی است که سگتان آسیب می‌بیند، چرا که ممکن است رفتارهای خطرناکی نشان دهد و سعی بر گاز گرفتن شما و یا دامپزشک داشته باشد. اگرچه ممکن است شما با بستن پوزه بند مخالفت نمایید، ولی بسیار مهم است که کسی آسیب نبیند. شما می‌توانید از هر چیزی پوزه بند درست کنید. پوزه بندها گزینه‌های مناسبی هستند ولی بااین‌حال می‌توانید از گاز استریل برای بستن پوزه استفاده نمایید. برای بستن پوزه سگ با گاز به این صورت عمل کنید که ابتدا یک حلقه با گاز درست کرده و آن را دوره پوزه حیوان بیندازید، به‌طوری که گره اول روی پوزه قرار گیرد، سپس یک دور دیگر بندهای گاز را به حالت ضربدری دست از زیر پوزه عبور داده و در نهایت بندها را پشت گوش حیوان سفت نمایید. باید در مدت زمانی که پوزه بند به پوزه حیوان بسته شده است، تنفس حیوان ارزیابی و از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل شود. در نظر داشته باشید که سگ با پوزه بند نمی‌تواند له‌له بزند.

 

سگ ها چه کسانی را بیشتر گاز گرفته می گیرند؟

گازگرفتگی  باعث تخریب پوست و بافتهای زیرپوستی انسان می گردد که معمولاً یک یا چند ناحیه از بدن در معرض این صدمات قرار می گیرد .این آسیب در اثر گاز گرفتگی سگ ،  گربه ، موش ، موش خرما ، خرگوش ، حیوانات وحشی و یا انسان رخ می دهد که در اثر آن باکتریهای بی هوازی و هوازی در محل صدمه قرار می گیرند . گازگرفتگی سگ ۸۵ تا ۹۰ درصد از این علل را شامل می گردد و ۱۰-۵ درصد نیز ناشی از گازگرفتگی گربه است و ۵-۱ درصد بقیه مربوط به موارد دیگر است . بیشتر اوقات گازگرفتگی زمانی رخ می دهد که حیوان خود را در معرض خطر احساس کند. اغلب کودکان سنین مدرسه و خردسالان دچار این عارضه می گردند . سنین ۵ تا ۱۴ سال و پسران ۲ برابر دختران دچار این مشکل می گردند .

 

اولین اقدامات بعد از گازگرفتن سگ

چنانچه لازم باشد،با پزشک خود در میان بگذارید.

جای زخم را به آرامی با صابون و آب بشویید.

با حوله ی تمیز محل جراحت را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

از باند استریل برای پانسمان زخم استفاده کنید.

محل زخم را بالاتر از قلب نگهدارید تا تورم کاهش یابد و از بروز عفونت جلوگیزی شود.

در صورتی که به هاری مشکوک هستید،‌ به مقامات بهداشتی محلی گزارش کنید.

استفاده از پماد آنتی‌‌بیوتیک  2 بار در روز تا وقتی که زخم بهبود پیدا کند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سگ دست  سر یا پای شما گاز گرفته است یا شکاف عمیقی در نتیجه گازگرفتن ایجاد شده است.

اگر دیابت، بیماری کبدی، ‌ریوی ، سرطان، ایدز یا بیماری‌های دیگری دارید که می‌تواند توانایی شما برای مقابله با عفونت کاهش دهد.

 هر علائمی از عفونت دارید، از قبیل سرخی، تورم ،حرارت ، افزایش حساسیت، ترشح چرک از زخم یا  تب.

اگر خونریزیی دارید که بعد از 15 ثانیه  فشار متوقف نشده است یا فکر می کنید شکستگی استخوان دارید، آسیب رشته های عصبی یا جراحات جدی دیگر.

اگز از آخرین باری که واکسن کزاز تزریق کرده‌اید، بیشتر از 5 سال می‌گذرد (اگر چنین است، ممکن است نیاز به تزریق واکسن تقویت کننده داشته باشید)

اگر حیوان وحشی یا حیوان خانگی شما را گاز گرفته‌ است که معلوم نیست واکسن هاری زده است یا نه، شما را گاز گرفته است.

 

پزشک چه درمانی انجام می دهد؟

بر اساس شدت گازگرفتگی، پزشک تصمیم می گیرد که چه نوع روش درمانی اعمال کند – مثلا یا جای آن را تمیز می کند و یا به شما واکسن می زند.

برای خراش های جزئی، بهترین روش واکسن زدن است و در شرایطی که گاز سگ عمیق یا جایش شدید باشد، ایمونوگلوبولین ضدهاری تجویز خواهد شد.

در اکثر موارد، پزشکان از بخیه زخم خودداری می کنند، مگر آنکه این زخم روی صورت بوده یا مناطق حساس بدن را دچار عفونت کرده باشد.

اگر این زخم به خاطر گاز حیوان خانگی باشد، در آن حالت واکسنی با سه دوز توصیه می شود. برای مثال اگر در روز اول یک واکسن بزنید، دومی را باید سه روز بعد از آن بزنید و سومی را یک هفته بعد.

-اگر یک سگ ولگرد شما را گاز گرفته باشد، آنگاه باید پنج تا هفت بار عمل تزریق را در فاصله یک هفته ای بعد از تزریق سوم انجام دهید. این کار باعث افزایش قدرت ایمنی شما شده و خطر عفونت را کاهش می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ