تمام بیماری های مشترک بین انسان و خرگوش قسمت سوم

faateme1366
در قسمت اول این مطلب در مورد عامل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان صحبت کردیم و تعدادی از این بیماری ها را نام بردیم. در قسمت دوم نیز به ادامه معرفی این بیماریها که شامل بیماری های پوستی نیز بود پرداختیم و در این قسمت که قسمت پایانی مطلب است به توصیه هایی برای مبتلا نشدن به این بیماری ها می پردازیم.

آنچه در قسمت قبل خواندید

11-تب گزش جوندگان :  

یک بیماری باکتریایی است که از گازگرفتن ، پنجه کشیدن و یا غذا و آب آلوده به مدفوع جوندگان منتقل می شود و بیماری فوق در انسان علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی ایجاد می کند که شامل تب ، سردرد و دردهای عضلانی است . بعضی آنتی بیوتیک ها جهت درمان آن استفاده می شوند .اگر دارای حیوانات جونده در منزل هستید از تماس مستقیم با ترشحات و فضولات آنها خودداری کنید و سعی کنید خانه یا لانه یا محل زندگی آنها را مرتب ضدعفونی کنید.

12ـ تولارمی :

بیشتر در خرگوشهای وحشی دیده میشود و میتواند برای خرگوش کشنده باشد . علائم آن در خرگوش شامل : تب بالا ، لاغری مفرط علائم آن در انسان : شبیه آنفولانزا مثل تب و سردرد و تهوع . شکل زخمی آن رایجترین شکل آن است که با تورم غدد لنفاوی همراه است . با آنتی بیوتیک قابل درمان است و واکسن نیز دارد .

تولارمی(tularemia) نوعی بیماری عفونی نادر است که بیشتر جوندگان وحشی و به ویژه خرگوش را مبتلا می‌کند و به همین دلیل، تب خرگوش هم نامیده می‌شود.

عامل بیماری تولارمی

عامل این بیماری همانطور که اشاره شد، نوعی کوکوباسیل است. کوکوباسیل‌ها گروهی از باکتری ها هستند که در زیر میکروسکوپ به شکل میله‌های کوتاه دیده می‌شوند. کوکوباسیل عامل تولارمی که «فرانسیسلا تولارنسیس» نام دارد، به طور طبیعی انسان را درگیر نمی‌کند، ولی تماس مستقیم با حیوان آلوده یا مصرف گوشت آلوده و نیز گزش کک، کنه یا مگس آلوده، می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان شود. این بیماری مسری نیست

پیشگیری از ابتلا به تولارمی

یکی از اقدامات مناسب برای پیشگیری از این بیماری در افرادی که با حیوانات آلوده سر و کار دارند، واکسیناسیون است. در کنار انجام واکسیناسیون، رعایت نکات ایمنی زیر در جلوگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر زیادی دارد:

1 کسانی که با حیوانات آلوده سر و کار دارند، باید دستکش بپوشند و از ماسک استفاده کنند.

2 گوشت حیوانات در مناطق آلوده باید قبل از مصرف، به طور کامل پخته شود.

3 در نقاط آلوده باید آب کاملا جوشانده یا ضدعفونی شود.

4 افرادی که در مناطق آلوده هستند، جهت جلوگیری از گزش حشرات آلوده، باید از لباس‌های آستین بلند یا اسپری یا لوسیون های دافع حشرات استفاده کنند.

جهت‌ جلوگیری‌ از بروز بیماری‌ در حیوان‌ و کاهش‌ احتمال‌ انتقال‌ آن‌ به‌ صاحب‌ حیوان‌ توصیه‌های‌ زیر بایدمورد توجه‌ قرار گیرد.

1 – پس‌ از خرید حیوان‌، جهت‌ معاینه‌ و بررسی‌ وضعیت‌ سلامت‌ آن‌ و دریافت‌ راهنمائیهای‌ لازم‌ به‌ درمانگاههای‌ دامپزشکی‌ مراجعه‌ شود.

2 – حتی‌الامکان‌ با ساخت‌ جایگاه‌ و لانه‌ مناسب‌، حیوان‌ در خارج‌ از محیط منزل‌ و به‌ عنوان‌ مثال‌ در حیاط نگهداری‌گردد.

3 – در صورتیکه‌ حیوان‌ در داخل‌ منزل‌ نگهداری‌ می‌شود باید دارای‌ جایگاهی‌ خاص‌ و نسبتا محدود باشد و از رفت‌ وآمد آزادانه‌ حیوان‌ در محیط منزل‌ باید جلو گیری‌ شود.

4 – محل‌ نگهداری‌ و لانه‌ حیوان‌ روزانه‌ نظافت‌ گردد.

5 – از تماس‌ حیوان‌ با حیوانات‌ خانگی‌ افراد دیگر و همچنین‌ حیوانات‌ غیرخانگی‌ نظیر گربه‌های‌ ولگرد جلوگیری‌ شود.

6 – نظافت‌ شخصی‌ علی‌الخصوص‌ شستن‌ دستها پس‌ از تماس‌ با حیوان‌ از اهمیت‌ زیادی‌ برخوردار است‌.

7 – در صورت‌ مشاهده‌ هرگونه‌ تغییر در ظاهر و یا رفتار حیوان‌، جهت‌ بررسی‌ علت‌ آن‌ به‌ درمانگاه‌ دامپزشکی‌ مراجعه‌شود و بر اساس‌ نظر دامپزشک‌ معالج‌ انجام‌ معاینات‌ دوره‌ای‌ مورد توجه‌ قرار گیرد.

چه زمانی واکسن لازم است؟

واکسن‌ هاری‌ جز در مواردی‌ که‌ حیوان‌ در معرض‌ هاری‌ قرار دارد و یا در مناطقی‌ که‌ هاری‌ شایع‌ می‌باشد توصیه‌نمی‌شود و برای‌ پیشگیری‌ از بروز سایر بیماریهای‌ متداول‌ در خرگوش‌ نیز تاکنون‌ واکسنی‌ تهیه‌ نشده‌ است‌.

خوشبختانه داروهای مناسب جهت درمان این بیماری برای انسان و حیوان در دسترس می باشد .

 اگر خرگوش گاتان گرفت چه کنید؟

خرگوش بطور کلی حیوانی رام است که با استفاده از روش های گرفتن و نگهداشتن می توان به سادگی خرگوش را در دست گرفت .

همه انواع خرگوش می توانند موجب آسیب های ناشی از گاز گرفتگی و خراشیدگی در دستان شما شوند . زخم های گاز گرفتگی خرگوش ممکن است کوچک باشد اما می تواند زخم های نفوذی عمیق ایجاد نماید .

زخم های گزیدگی همه انواع خرگوش باید بلافاصله با مقدار زیادی صابون و آب به شدت شستشو داده شوند و بدقت نشانه های عفونت در آنها مراقبت شود . عفونت معمولا به وسیله باکتری های پوست افراد گاز گرفته شده یا دهان خرگوش از جمله پاستورلا مولتوسیدا (Pasteurella multocida) ایجاد شود که می تواند باعث عفونت به ویژه بسیار شدیدی شود .

مراقبت پزشکی باید برای هر نوع گزیدگی برروی مفصل ، دست ، غلاف تاندون ، اندام های مصنوعی و نواحی دستگاه تناسلی و برای هر نوع گاز گرفتگی افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی از جمله افراد مبتلا به ایدز و اچ.ای.وی ،افراد گیرنده پیوند عضو و بیماران سرطانی پیگیری شود.

پاسخ به سوالات و ارتباط با دامپزشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ