راهنمای جامع نگهداری از خرگوش

faateme1366
در دنیای امروز ما نگهداری از حیوانات خانگی به عنوان یک سرگرمی یا همخونه بین نوجوانان و جوانان باب شده. در این مطلب برای شما از راه و رسم نگهداری از خرگوش صحبت کرده ایم.

می توان در خانه از خرگوش نگهداری کرد؟

اگر در خانه از خرگوش نگهداری میکنید حتما باید بدانید که محل نگهداری خرگوش خانه نیست و احتیاج به محیط باز دارد مهم ترین مشکلی که ممکن است در خانه پیدا کند رشد بیش از حد دندان(Rootelangation) است این بیماری به دلیل رشد دائمی (Open root) بودن دندان ها پدیدار میشود.

 

خرگوش جونده است؟

(خرگوش تمامی دندان هایش رشد دائمی دارد در صورتی که جوندگان فقط 2 عدد از دندان هایشان اینگونه است(خرگوش جونده نیست Lagomorph است) )علت وقوع این بیماری نرسیدن فیبر کافی و مناسب است فیبر در جیره غذایی جایگاه بسیار بالایی دارد و اگر این جایگاه نادیده گرفته شود این واجعه رخ میدهد. برای رساندن فیبر کافی به خرگوش باید به او علوفه خشک و یونجه بدهید.

 

لانه مخصوص خرگوش چه اندازه باید باشد؟

خرگوش‌ را می‌توان‌ در داخل‌ منزل‌ (بعنوان‌ مثال‌ در حیاط) نگهداری‌ نمود. حداقل‌ سطح‌ مورد نیاز برای‌خرگوش‌ با وزن‌ kg 2 حدود ۰/۳ متر مربع‌ است‌. برای‌ خرگوشهای‌ با وزن‌ بیش‌ از kg 2 به‌ ازاء هر کیلوگرم‌ وزن‌ اضافه‌سطح‌ لانه‌ باید حدود ۰/۲ – ۰/۱ متر مربع‌ افزایش‌ یابد و در صورتیکه‌ چند خرگوش‌ با هم‌ نگهداری‌ شوند باید به‌ ازاءهر خرگوش‌ اضافی‌ ۰/۲ متر مربع‌ به‌ سطح‌ لانه‌ افزوده‌ گردد.

 

ارتفاع لانه خرگوش چه اندازه باید باشد؟

ارتقاع‌ لانه‌ باید در حدی‌ باشد که‌ حیوان‌ بتواند بطور کامل‌ بر روی‌ پاهای‌ خود بلند شود که‌ بسته‌ به‌ جثه‌ حیوان‌می‌تواند حدود ۴۵-۹۰ سانتیمتر در نظر گرفته‌ شود. در صورتیکه‌ خرگوش‌ در فضای‌ خارج‌ منزل‌ نگهداری‌ می‌شودکف‌ لانه‌ باید در مقابل‌ نفوذ رطوبت‌ عایق‌ شود و در صورتیکه‌ نگهداری‌ در داخل‌ منزل‌ صورت‌ می‌گیرد کف‌ لانه‌می‌تواند مشبک‌ و یا توری‌ باشد که‌ بدین‌ ترتیب‌ ادرار و رطوبت‌ ناشی‌ از آن‌ در کف‌ قفس‌ باقی‌ نمی‌ماند و این‌ مسئله‌اجازه‌ می‌دهد تا تمیز کردن‌ لانه‌ در فواصل‌ طولانی‌تری‌ انجام‌ گیرد.

 

کدام خرگوش ها با یکدیگر سازگاری دارند؟

جهت‌ جلوگیری‌ از بروز نزاع‌ در بین‌ خرگوشها و عوارض‌ متعاقب‌ آن‌، خرگوشهای‌ نر را باید جدا از هم‌ نگهداری‌نمود. همچنین‌ نرها و ماده‌ها نیز جز در هنگام‌ جفتگیری‌ باید در لانه‌های‌ جداگانه‌ نگهداری‌ شوند. نگهداری‌ چندخرگوش‌ ماده‌ با هم‌ در یک‌ قفس‌ اشکالی‌ ندارد.

در چه دمایی باید نگهداری شوند؟

خرگوشها می‌توانند درجه‌ حرارت‌ بین‌ ۲۷۰ – ۴ درجه‌ را تحمل‌ نمایند که‌ البته‌ متوسط درجه‌ حرارت‌ توصیه‌شده‌ بین‌ ۲۲ – ۱۶ درجه‌ سانتیگراد است‌. رطوبت‌ محیط باید حدود ۶۰ – ۴۰ % باشد و حداقل‌ طول‌ مدت‌ روشنائی‌مورد نیاز ۱۶ – ۱۴ ساعت‌ است‌. در صورتیکه‌ طول‌ مدت‌ روشنائی‌ محیط از این‌ مقدار کوتاهتر باشد حیوان‌ دچارنقصان‌ فعالیت‌ جنسی‌ پائیزی‌ (Autumnal Sexual depression) می‌گردد.

 

 نظافت خرگوشتوسط شما

 باید ناخن های آنها را بطور منظم کوتاه نمود. خرگوش ها دارای چهار نوع پوشش متفاوت می باشند :  معمولی ، رِکس ، ساتَن و پشمی ، که نوع رِکس مو کوتاه و نوع پشمی آن مو بلند و در خروش های آنقوره دیده می شود. معمولاً صاحبان آنها ترجیح می دهند تا موهای آنقوره ها را کوتاه نگه دارند. اما از آنجا که این پوشش آنها را در مقابل سرما و گرما محافظت می کند نباید از 2.5 س.م کوتاه تر شود .

 

نظافت خرگوش توسط خودش

خرگوش ها مانند گربه خود را تمیز می کنند و برس کشیدن یکبار در هفته مناسب می باشد. تقریباً هر سه ماه ریزش مو دارند و در این ایام به آراستن بیشتری نیازمندند. شستن خرگوش باعث مضطرب ساختن  حیوان می شود بنابر این باید تا جایی که ممکن است از شستن آن خودداری نمود  .

 

اگر در خانه بچه کوچک دارید

نگهداری خرگوش برای بچه‌های کوچک توصیه نمی‌شود. بچه ها نمی‌توانند از آنها بخوبی نگهداری کنند. خرگوش‌ها در طبیعت توسط حیوانات شکار می‌شوند، و طبعا هنگام احساس خطر آماده دفاع از خود می‌شوند. در نتیجه به راحتی توسط دست زدن یک کودک وحشت زده شده و از خود دفاع می‌کنند. اغلب آسیب های وارده به خرگوش‌ها توسط کودکان انداختن یا پرت کردن آنهاست، که منجر به شکسته شدن پا یا  پشت خرگوش می‌شود. همیشه یک فرد بالغ باید مراقب خرگوش باشد و با دقت هر گونه تعامل کودکان با خرگوش را تحت نظارت داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ