تمام نکات مهم تغذیه ای حیوان خانگی شما، سگ! قسمت دوم

faateme1366
در قسمت اول از اصول اولیه تغذیه سگ ها و تغذیه توله سگ ها صحبت کردیم و در این قسمت می خواهیم در مورد انواع غذاهای سگ ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در قسمت قبل خواندید

به سگ بالغ چه زمانی غذا دهیم؟

به اکثرسگهای بالغ بالای 12 ماه باید تنها یک وعده غذا داد بهتراست که این وعده غذایی هنگام غروب باشد. برخی ازنژادهای کوچک بدلیل اینکه مقدارکمی غذا درهروعده می خورند باید دوبار درروز تغذیه شوند. بهتراست زمان غذا دادن به سگ را طوری تنظیم کنید که همزمان با غذا خوردن شما باشد. دراینصورت سگ مشغول خوردن غذای خود شده ومزاحمتی را برای شما ایجاد نمی کند.

یک ترفند مهم برای رهایی از دفع های بی موقع سگ

درصورتی که سگ درداخل خانه زندگی می کند چون بعد ازغذا خوردن نیازبه دفع دارد لذا بهتراست که نیمی ازغذا را زودترو نیمی ازغذا را درغروب به اوبدهید تا برای مدفوع وادرارکردن درشب مشکل نداشته باشد.

اگر سگتان استعداد چاقی دارد

درسگهایی که استعداد چاق شدن دارند بجای عصرهنگام صبح به حیوان غذا دهید تا فعالیت بدنی آن درهنگام روز باعث مصرف غذا وجلوگیری ازچاقی گردد. استفاده از غذاهای سفت نظیر استخوان تشویقی به طور منظم توصیه می شود.جویدن این مواد سخت یا لقمه های خشک از سوئی ه تمییز شدن دندان کمک نموده و از سوی دیگر باعث شکل گیری و سلامت لثه ها می گردد.

غذاهای کنسرو شده مخصوص سگ؛ آری یا خیر؟

به اکثرغذاهای کنسروشده سگ. ویتامینها و مواد معدنی افزوده می شود وآنها را به یک غذای عالی تبدیل می کند اما دانستن این نکته ضروری است که گوشتهای کنسروشده اغلب حاوی درصد بالایی ازآب( دربعضی موارد تا 87 درصد) هستند. بنابراین روش است که باید حداقل به میزان دوبرابراز آنها به حیوان داد تا اطمینان حاصل شود که پروتئین دریافتی کافی می باشد. درصورتی که این کارانجام نشود حیوان همیشه گرسنه می ماند. درموارد نادری هنگامی که سگهای خود من (که به طورعادی با گوشت قرمزوسبزیجات تغذیه می شوند) ناچاربه خوردن گوشت کنسروشده هستند اصلا خشنود به نظرنمی رسند.

آیا از غذاهای ترکیبی برای سگ ها استفاده کنیم؟

گوشت ساختگی که ازسویا ودیگرسبزیجات غنی ازپروتئین ساخته می شود غذاهای ایده آلی را برای سگ فراهم می کند ولی متاسفانه این گوشت درکشورما دردسترس عموم نیست. مخلوط غذاهای ترکیبی می توانند برای مدتی یک غذای رضایت بخش باشند ولی استفاده همیشگی ازآنها ممکن است زمینه سازاگزمای پوست و بثورات گوش باشد. بنابراین مسلما ازنظراقتصادی منطقی است که هرصاحب سگی تا حدامکان خود را پای بند به استفاده هرچه بیشترازغذاهای ایده آل بداند وبرای پرکردن حجم آن ازمواد جانشین استفاده نماید.

چرا سگم به گلابی علاقه مند است؟

گلابی سگ ها طعم گلابی را دوست دارند و خوردن گلابی برای سگ بی ضرر است. گلابی های نرم و شیرین تشویقی خوبی برای سگ ها می باشد. استفاده از این میوه به عنوان تشویقی حتی از تشویقی های چرب تجاری در زمان آموزش نیز بهتر می باشد. بی دلیل نیست که هومر نویسندۀ سفرنامۀ اودسیه به این میوه لغب (هدیه خدایان) داده است زیرا گلابی دارای مواد مغذی بسیاری مانند فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد و یک میان وعدۀ بسیار سالم و خوشمزه برای سگ ها است.

شما همیشه می توانید از گلابی به عنوان یک میان وعدۀ غذایی در تغذیۀ روزانۀ سگ قرار دهید اما با حفظ تعادل در میزان مصرف آن. بیاد داشته باشید مصرف بالای گلابی به علت فیبر بالا می تواند باعث اسهال سگ شود. درست مانند بسیاری از میوه های دیگر، همانطور که قبلا گفته شد ساقه و دانۀ آن نیز باید حتما جدا شود چون دارای سم سیانید است که می تواند برای سگ های کوچک کشنده باشد و همچنین بلعیدن ساقۀ آن می تواند باعث انسداد روده و مشکلات دستگاه گوارش گردد.

بهترین روش برای ارزیابی اینکه غذایی که به سگ خود داده‌اید مناسب وی بوده یا نه ، توجه به ۲مورد زیر است:

۱رفتارها و فعالیتهای خود سگ:

که در صورت مناسب بودن غذایش آن را سرحال و شاداب مشاهده خواهید کرد و برعکس .

۲توجه به وضعیت مدفوع:

هر چه مدفوغ سگ تیره بوده و حجم کمتری داشته باشد ، نشان‌دهنده این است که دستگاه گوارش حیوان آن را به خوبی هضم کرده ولی اگر مدفوع حیوان آبکی ، کف‌آلود ، کمرنگ و یا مشابه غذای خورده شده‌ حیوان باشد ، باید بدانید حیوان برای هضم غذایی که انتخاب کرده‌اید ، مشکل دارد .

در ضمن اگر رنگ مدفوع سیاه باشد ، بایستی قدری از میزان گوشت مصرفی را از جیره غذایی حیوان کم کرد . مناسبترین وضعیت مدفوع که نشان از یک جیره خوب دارد ، مدفوع لوله‌ای و قدری نرم می‌باشد .

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ