تمام نکات مهم تغذیه ای حیوان خانگی شما، سگ! قسمت سوم

faateme1366
در قسمت اول این مطلب در مورد اصول تغذیه سگ ها و همچنین راه و روش تغذیه توله سگ ها صحبت کردیم و در قسمت دوم به انواع غذای سگ ها و روش ارزیابی کیفیت غذای سگ پرداختیم. در این قسمت نیز به روش های پروتئین رسانی و همچنین علل چاقی سگ ها می پردازیم.

آنچه در قسمت قبل خواندید

چگونه به سگ پروتئین رسانی کنیم؟

ـ غذاهای پروتئینی که غذای اصلی محسوب می شوند باید بصورت پخته مصرف شوند .

۱٫گوشت غذای مورد علاقه سگ

بیشتر نیازهای غذایی سگ را تأمین می کند ولی به تنهایی کافی و اقتصادی نبوده و برای کامل کردن آن می توان سیب زمینی ، ماکارونی ، هویج و سبزیجات به گوشت اضافه و با هم آنها را پخت .

۲٫جگر خام یا پخته؟ مساله این است!

پغنی از ویتامین های A و B و فسفر می باشد . در صورت نیاز جگر باید بصورت محدود و حتماً بصورت پخته باشد زیرا در کشورمان مشکل انگلی در کبد دامها زیاد است و همچنین بقایای دارویی در جگر زیاد وجود دارد .

۳٫مرغ برای سگ ها مجاز است یا خیر؟

هضم آن آسان است ولی کالری آن نسبت به گوشت کمتر است . استنخوانهای مرغ را باید جدا نمود زیرا ممکن است در دستگاه گوارش سگ ایجاد مشکل نماید .

۴٫پای مرغ چه بلایی سر سگ می آورد؟

پای مرغ را نباید به تنهایی بعنوان وعده غذایی به سگ داد زیرا از ارزش غذایی پائینی برخوردار بوده و ایجاد یبوست می کند . در صورت امکان به ۱ الی ۲ وعده در هفته محدود شود .

۵٫استفاده از کدام ماهی محدود شود؟

حتماً استخوان های آن را خارج کنید . نباید ماهی کیلکا به میزان زیاد به سگ داده شود . زیرا در جذب برخی ویتامین ها ایجاد اختلال می کند .

۶٫برنج کته راه نجات سگ مسهل!

برنج پخته غذایی سهل الهضم بوده و به همراه مرغ غذایی مناسب می باشد . مصرف کته با ماست بعنوان غذایی سبک به سگهای دچار مشکل گوارشی مناسب است .

۷٫تخم مرغ پخته یک بازیابنده برای سگ ها

برای توله ها و سگهایی که دوره نقاهت بیماری را طی می کنند غذایی بسیار مناسب است .

۸٫سبزیجات برای سگ ها مفید است یا مضر؟

سبزیجات و میوه ها منابع مناسب ویتامینی هستند . سگها قادرند پروتئین و چربی موجود در سبزیجات را به مواد غذایی مورد نیاز خود نبدیل کنند . هویج ، کلم و سیب زمینی پخته برای جیره غذایی سگ مناسب است .

۹٫غذاهای آماده مخصوص سگ:

بصورت کنسرو و یا غذای خشک و نیمه خشک در دسترس می باشد . این غذاها از ارزش غذایی مناسبی برخوردار بوده و متعادل می باشد و مصرف آنها طبق دستورالعمل کارخانه بسیار مفید است . غذای خشک باید به همراه میزان فراوانی آب داده شود .

چرا سگم چاق شده؟

دلیل اصلی معمولا رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش کافی است. سگی که در دوره بهبودی از بیماری است معمولا نباید حرکت زیادی داشته باشد که خود خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. مهم است بدانید که اضافه وزن ممکن است یکی از نشانه‌های اختلالات هورمونی نیز باشد مانند کم کاری تیروئید یا سندروم کوشینگ. همچنین داشتن ژن‌های مستعد نیز می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. بعضی از گونه‌های سگ‌ها برای چاقی مستعدتر هستند مانند بولداگ انگلیسی، بیگل، داکسهوند، پاگ و … .

خطرات چاقی در سگ‌ها:

چاقی سگ خطرناک است چرا که مشکلات سلامتی بسیاری را به دنبال خود ایجاد خواهد کرد. همچنین ممکن است باعث تشدید یکی از بیماری‌های قبلی سگ شود.

بیماری‌ها و اختلالات زیر ممکن است در اثر چاقی ایجاد یا تشدید شوند:

بیماری قلبی

دیابت

فشار خون بالا

آسیب های اورتوپدی (مانند رباط متقاطع)

آرتروز

اختلالات تنفسی

شکل‌های مختلف سرطان

علائم اولیۀ مسمومیت سگ ها شامل:

استفراغ، اسهال، درد شدید در ناحیۀ شکم، یرقان (زرد شدن رنگ پوست بدن)، ریزش شدید بزاق از دهان حیوان می باشد.

زمانی که این علائم را در سگ مشاهده کردید و مشکوک به خوردن قارچ سمی هستید باید سریعا به دکتر دامپزشک مراجعه کنید.

در این زمان دکتر دامپزشک از حیوان آزمایش خون می گیرد تا به وسیلۀ آن، میزان سمی که در خون حیوان وجود دارد را اندازه گیری کند و به درمان حیوان بپردازد. 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن قارچ سمی آنزیمهایی که در کلیه و کبد حیوان ترشح می شود باعث از کار افتادن این اندامها می شود و علاوه برآن این آنزیمها باعث بالا رفتن قند و پتاسیم خون می شوند.

و علائم ثانویۀ مسمومیت شامل:

از بین رفتن اشتها، لرزش شدید عضلات، بیهوشی، مرگ کاذب و یا تنبلی و کندی در حیوان، سختی در تنفس، سکتۀ قلبی که همراه با مرگ در سگ می باشد.

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ