سفره سنتی برای مقابله با آلودگی هوا

faateme1366
آلودگی هوا خیال رفتن از شهرتان را ندارد و شما نه تنها احساس خفگی دارید، بلکه نگران سلامتی عمومی بدنتان هم هستید. ما به شما می گوییم که بدون اینکه خرج زیادی کنید یا ضرر دیگری را بر خود تحمیل کنید، چطور می توانید مضرات آلودگی هوا را با استفاده از طب سنتی کاهش دهید.

نکات مهم که از قبل باید بدانید

بهترین روش برای کاهش اثرات آلودگی هوا این است که از طبیعت کمک بگیریم چرا که اگر درست به کار گرفته شوند مضراتی ندارند. به طور کلّی توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا، از خوراک‌ها و روش‌هایی استفاده شود که از راه‌های گوناگون، آثار زیان‌آور مواد آلاینده را کاهش می‌دهند. این راه‌ها به‌ بیان کلّی عبارت‌اند از: اثرات آنتی ‌اکسیداتیو و Scavengering، بهبود گردش خون مرکزی و محیطی، تقویت مخاطات و راه‌های تنفسی، انبساط راه‌های هوایی، انبساط عروق خونی، اعتدال قوام خون، لینت مزاج، دفع برخی متابولیت‌های سمّی، تقویت سیستم عصبی مرکزی و قلب).

دمنوش هایی که جانتان را نجات می دهد

همچنین نوشیدن دم‌نوش گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب برای افراد مبتلابه پرفشاری خون توصیه می‌شود. کافی است سه قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان، یک قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک عدد لیموعمانی و یک‌تکه نبات را در دو لیوان آب جوش بریزید تا نیم ساعت دم بکشد و به رنگ قرمز آلبالویی دربیاید. مصرف روزانه یکتا دو فنجان از این دم‌نوش هم آرامش‌بخش است و استرس را از بین می‌برد و هم از بروز گرفتگی عروق قلب و سکته، به‌ویژه در هوای آلوده پیشگیری می‌کند.

نوشیدنی های ضدآلودگی

همچنین مصرف غذاهای دریایی، لبنیات، به ویژه شیر و ماست کم چرب و دوغ، تخم‌مرغ، زیتون، جگر، غلات و نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک و نان جو) و آجیل (پسته، بادام، فندق و گردو) هم جذب مواد سمی ناشی از استنشاق هوای آلوده در بدن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از متخصصان طب سنتی مصرف لبنیات کم چرب را مهم‌ترین توصیه برای مقابله با آلودگی هوا عنوان می‌کنند و بر این باورند افرادی که لبنیات کمتری مصرف می‌کنند بیشتر دچار عوارض ناشی از تنفس هوای آلوده می‌شوند. نوشیدن آب ولرم کافی هم باعث تقویت کلیه‌ها شده و املاح اضافی و سموم را از بدن دفع می‌کند.

دریایی باشید

همچنین مصرف غذاهای دریایی، لبنیات، به‌ویژه شیر و ماست کم‌چرب و دوغ، تخم‌مرغ، زیتون، جگر، غلات و نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک و نان جو) و آجیل (پسته، بادام، فندق و گردو) هم جذب مواد سمی ناشی از استنشاق هوای آلوده در بدن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.

از رایحه ها کمک بگیرید

بوییدن و خوردن سیب شیرین، انار شیرین، گلابی شیرین و پرتقال شیرین یکی از تدابیر کاهش ضررهای آلودگی هواست. بوییدن برگ اکلیل کوهی (رزماری) یا بهارنارنج یا عرق آنها، بوییدن برگ شمعدانی عطری و افزودن آنها به چای طبیعی به‌ویژه برای افراد مبتلا به خستگی ذهنی و کاهش هوشیاری بسیار مفید است.

این غذاها را مصرف کنید

به گفته متخصصان طب سنتی بعضی از خوراکی‌ها خاصیت خنثی‌کنندگی دارند و با مصرف آن‌ها مواد سمی موجود در هوا که وارد بدن شده است تا حدی از بین می‌رود. برای مثال مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه شامل اسفناج، کلم، کاهو (سالاد شامل کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی)، کرفس، گوجه‌فرنگی، جوانه گندم، سیر، پیاز، تره، شوید، جعفری، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال، انار شیرین یا کمی مایل به ترشی، انبه، سیب، طالبی، کیوی و … از جمله این خوراکی‌ها هستند که در هوای آلوده باید در برنامه غذایی روزانه خانواده‌ها قرار بگیرند.

به فکر چشمانت باش

ریزش اشک و قرمزی و التهاب چشم‌ها از جمله عوارض ناشی از آلودگی هواست که با شستشوی روزانه تا حدی قابل پیشگیری است اما گاهی این آلودگی‌ها باعث بروز گل مژه می‌شود که با گذاشتن نمک روی پلک و مالیدن روغن بنفشه در طول یک تا دو روز درمان خواهد شد.

از این موارد پرهیز کنید

  1. 1.    پرهیز از ورود مواد زاید و سمّی دیگر، که نهایتاً انباشت سموم را در بدن افزایش می‌دهند:

مانند پرهیز از مصرف سیگار و قلیان؛ استفاده نکردن از حشره‌کش در محیط، و پرهیز از پخت‌وپز بدون تهویۀ مناسب در آشپزخانه، و پرهیز از مصرف غذاهای مانده، گوشت‌های صنعتی و خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چندبار حرارت‌دیده مانند فست‌فودهای سرخ‌شدۀ بازاری، تنقّلات بازاری مانند چیپس و پفک.

  1. 2.    پرهیز از همۀ اموری که غلظت خون (در معنای کلّی آن، و نه فقط پُلی‌سایتمی) را افزایش می‌دهند: مانند مصرف گوشت گاو، عدس، بادنجان به‌خصوص میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، و غذاهای چرب و سنگین مثل کلّه‌پاچه.
  2. 3.    پرهیز از همۀ اموری که یبوست‌آور هستند و دفع موادّ زاید از طریق روده را کاهش می‌دهند مانند غذاهای خشک، عدس‌پلو، موز سفت، میوه‌های ترش مانند به ترش و انار ترش، سنجد، خرمالوی گس.
  3. 4.    پرهیز از آرایش‌های سنگین که همین تنفس اندک پوست را نیز کاهش می‌دهند.
  4. پرهیز از همۀ اموری که نیروی عمومی بدن را کاهش می‌دهند مانند خواب ناکافی، شب‌زنده‌داری، ورزش شدید و طولانی، زیاده‌روی جنسی، مواجهه با هوای بسیار سرد، مواجهۀ طولانی با تابش‌های الکترومگنتیک به‌خصوص رایانه و تلفن همراه.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ