لامینکتومی

لامینکتومی یک جراحی ویژه است که به منظور کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی بیرون زده از ستون مهره استفاده می شود. در این روش جراحی بخشی از استخوانی به نام لامینا را که بالای عصب قرار دارد بیرون می آورند تا فشار کمتری به آن اعمال شود.

لامینکتومی یک جراحی ویژه است که به منظور کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی بیرون زده از ستون مهره استفاده می شود. در این روش جراحی بخشی از استخوانی به نام لامینا را که بالای عصب قرار دارد بیرون می آورند تا فشار کمتری به آن اعمال شود.

آناتومی

ستون فقرات با روی هم قرار گرفتن مهره ها ایجاد می شود. بخش مهم تشکیل دهنده هر مهره جسم آن مهره نامیده می شود که به صورت یک استوانه با ارتفاع کم است. به ناحیه پشت جسم مهره یک حلقه استخوانی وصل است که نخاع درون آن جای می گیرد و از آن حافظت می کند. این حلقه شامل چهار تیغه استخوانی است. دو تیغه که از پشت جسم مهره بیرون می آیند را پدیکول یا پدیکل Pedicle می نامند و بعد از انتهای پشتی این پدیکل ها دو تیغه خارج می شوندکه به سوی هم حرکت میکنن تا به هم اتصال پیدا کنند این تیغه های ثانویه لامینا Lamina  نام دارند.

از نقطه اتصال پدیکل و لامینا دو بخش استخوانی بیرون می آیند. یک زائده که از هر سو به طرف خارج می رود که Transverse process نام دارد و یک زائده دیگر به نام زائده مفصلی Articular process که مفصل های فاست را تشکیل می دهد. در محل اتصال دو لامینا در خلف حلقه استخوانی یک زائده دیگر به پشت راه می یابد که زائده خاری یا زائده شوکی Spinous process نام دارد. دو پدیکول نیمه جلویی و دو لامینا نیمه پشتی حلقه استخوانی محافظ نخاع را تشکیل می دهند.

تغییرات پس از انجام عمل لامینکتومی

نخاع در درون یک محفظه بسته به اسم کانال نخاعی می باشد که از ردیف شدن حلقه های استخوانی پشت هر مهره تشکیل شده است. برخی اوقات به دلایل نخاع در درون این حلقه استخوانی با فشار مواجه می شود و یا ریشه های عصبی که از نخاع بیرون زده می شوند در حالت خروج از این حلقه استخوانی فشارهای زیادی را متحمل می شوند.

برداشته شدن لامینا باعث کاهش فشار از روی نخاع و ریشه های عصبی میگردد

این فشار به خاطر تنگ شدن کانال نخاعی و محدودیت فضای درونی این حلقه استخوانی است و با علل مختلفی ایجاد می شود که مهمترین آنها شامل:

  • هرنی دیسک بین مهره ای
  • رشد استخوان های اضافه به نام استئوفیت یا اسپور به درون کانال نخاعی
  • ضخیم شدن رباط های اطراف کانال نخاعی
  • جابجایی مهره ها و سر خوردن آنها روی یکدیگر

تنگی فضا باعث فشار به نخاع و ریشه عصبی و ایجاد نشانه های بیماری میشود. یک روش مفید برای کاهش فشار از روی عصب جداسازی قسمتی از حلقه استخوانی است. از این حلقه استخوانی لامینا بیش از دیگر قسمت ها در دسترس است. با برداشتن لامینا می توان حلقه بسته استخوانی را در یک طرف باز کرده و در نتیجه فشار روی نخاع و عصب را کم کرد..

عوارض پس از عمل

  • آسیب ریشه عصب یا درد دائمی
  • هموراژ
  • بی ثبات شدن مهره ها
  • ترومبوز ورید های عمقی DVT

توصیه های پس از عمل

هشدارهای پزشکی پس از عمل:زخم با یک گاز استریل 4*4 پانسمان میشود.

پیش آگهی به عوامل متعددی بستگی دارد.دیسک های ساده یک طرفه بدون افتادگی پا معمولا درمان موفقیت آمیز دارند.ممکن است لامینکتومی دوطرفه دکمپرسیو برای کم شدن فشار موفقیت آمیز نباشد.لامینکتومی گسترده تر نتایج مطلوب کمتری در پی دارند.

این نکات را به بیمار متذکر شوید

تا دو روز پس از جراحی مرخص می شوید.

پیش از ترخیص روش استفاده از کمربند یا فیکساتور را بیاموزید.

درد شما با داروهای مخدر قابل کنترل خواهد بود.این داروها اعتیادآور هستند و مصرف بیش از مقدار و مدت مجاز باعث بروز اعتیاد می شود.

برای مقابله با یبوست آب زیاد بنوشید و غذهای سرشار از فیبر میل کنید.

اگر فیوژن مهره انجام داده اید تا شش ماه پس از جراحی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن مصرف نکنید.

بمدت  دو تا چهار هفته طبق توصیه پزشکتان از رانندگی  خودداری کنید.

از نشستن بمدت زیاد خودداری کنید.

از بلند کردن اجسام سنگین مانند گالن آب پرهیز نمایید.

انجام کارهای منزل و بیرون از منزل با صلاحدید پزشک ممنوع است.

از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

فعالیت جنسی و زناشویی را تا تایید پزشک انجام ندهید

احتمال دارد تا چندین روز هت انجام فعالیت های روزمره احتیاج به کمک داشته باشید.

بعد از چهار روز از جراحی استحمام کنید.

کم کم  راه بروید

در صورت مشاهده قرمزی و ترشحات غیرطبیعی و درد بیش از حد به سرعت پزشکتان را در جریان قرار دهید.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

هرآنچه باید در مورد جراحی لامینکتومی بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ