آیا آب خالص وجود دارد؟

به نظر می رسد آب به اصطلاح خالص برای مردم بسیار مهم است. برندهای تجاری مانند " آب بهاری " قبل از "تازه کردن" و "شفاف کردن" آب، در تبلیغات خود کلمه "خالص" را قرار می دهند.

به نظر می رسد  آب به اصطلاح خالص برای مردم بسیار مهم است. برندهای تجاری مانند آب بهاری ” قبل از “تازه کردن” و “شفاف کردن” آب، در تبلیغات خود کلمه “خالص” را قرار می دهند. شرکت های تصفیه کننده آب، با میلیاردها دلار درآمد در سراسر جهان وعده داده بودند که هر چیزی را به جز H2O  از آب شیرین خارج کنند.

حتی شاخه ای از طب جایگزین وجود دارد که بر روی تصور به ظاهر جادویی آب خالص ساخته شده است. در اینجا چیزی وجود دارد: آب خالص وجود ندارد. یا حداقل، این واقعا برروی زمین امکان پذیر نیست.

دکتر  May Nyman، استاد شیمی در دانشگاه ایالتی اورگان، به خبرگزاری “علم زنده” گفته است که آب به راحتی به یون های محیط اطراف می چسبد تا آب واقعا خالص را به وجود آورد.

وی افزود: آب کاملا خالص وجود ندارد. آب واقعا “دوست دارد” تا مواد دیگر را در خودش حل کند. این به این دلیل است که مولکول های آب شکل عجیب و غریب میکی موس دارد،

با دو هسته هیدروژن در یک انتها و یک هسته اکسیژن در انتهای دیگر، هر کدام با هزینه های مختلف الکترونیکی.

مولکول های آب از پیوندهای هیدروژنی شارژ استفاده می کنند تا به یکدیگر متصل شوند و همچنین به هر مولکولی که به آنها نزدیک می شود، می چسبند. این باعث می شود که احتمالا آب مقدار کمی از هر جسمی که در خود می گیرد را تجزیه می کند. و یک نمونه از آب خالص تر می شود، و هر چه قویتر سعی خواهد کرد تا یون ها را از هر شیئی که در آن قرار دارد، حل کند.

این مساله توانایی انسان را برای تولید آب خالص محدود می کند، زیرا در یک نقطه خاص، دیواره های ظرفش را نیز از بین می برد.

یکی از ادعاهایی که به طور گسترده ای در جوامع شیمیایی مربوط به دریاچه بایکال در روسیه مطرح است، این است که با میگو های مخصوص فیلتر کردن خوراکی که از مواد آلی تغذیه می کنند، مقداری از ناخالصی ها از آب خارج می شود.

در دهه 90، اعلام شد که دریاچه بایکال چنین آب خالصی داشته، به طوری که اگر شما یک لیوان از این آب داشته باشید، آب شروع به حل کردن شیشه می کند چون آب یون ها را دوست دارد و می تواند یون ها را از شیشه خارج کرده و به محلول برساند.”

نیمن گفت که غلبه بر این رابطه حتی در محیط استریل آزمایشگاهی نیز برای دانشمندان بسیار قدرتمند است.

هر چیزی که نمونه خیلی خالص از برخورد آب داشته باشد، مانند یک گرد و غبار یا ظرف پلاستیک، خود را وارد آب می کند.

شرایط بسیار کمی وجود دارد که نیاز به آب کاملا خالص داشته باشد. به همین دلیل آب شیرین در اکثر (هرچند نه همه) اماکن در ایالات متحده کاملا نوشیدنی است، حتی اگر طعم آن متفاوت باشد.

نیمان گفت: حتی برای پروژه های علمی که نیازمند آب بسیار تمیز هستند، به راحتی می توان آب را تقطیر کرد تا این که آن مقدار ناخالصی که باقی مانده ، چیزی را از بین نبرد. اما آب کاملا خالص؟ این وجود ندارد.

برگردان: سیما آزاد فلاح

برای بدن پس از 30 روز نوشیدن آب چه اتفاقی می افتد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ