تمام نکات مهم تغذیه ای حیوان خانگی شما، سگ! قسمت پنجم

faateme1366
در قسمت اول این مطلب در مورد اصول تغذیه سگ ها و همچنین راه و روش تغذیه توله سگ ها صحبت کردیم و در قسمت دوم به انواع غذای سگ ها و روش ارزیابی کیفیت غذای سگ پرداختیم. در قسمت سوم نیز به روش های پروتئین رسانی و همچنین علل چاقی سگ ها پرداختیم. در قسمت چهارم هم به شناسایی بدترین مسموم کننده های سگ پرداختیم. در این قسمت هم ادامه مسموم کننده ها و غذاهایی که موجب پوسیدگی دندان سگ می شوند را شناسایی می کنیم.

آنچه در قسمت قبل خواندید

میانه سگ با بروکلی و گل کلم چگونه است؟

از این گیاه به علت داشتن جوهر نمک بالا باید به میزان خیلی کمی در جیرۀ غذایی سگ استفاده شود. ( کمتر از 10% در رژیم روزانۀ) زیرا باعث ایجاد سوزش در روده شده و موجب مسمومیت غذایی در سگ می گردد.

ریواسبدترین پیشنهاد تغذیه ای برای سگ

این گیاه دارای جوهر نمک بالایی می باشد و مصرف مقدار زیادی از آن چه به صورت پخته و چه خام باعث ایجاد تشنج، مرگ مغزی و در نهایت مرگ سگ می شود.

شکلات جایزه خوب یا مرگ آور؟

صاحبان معمولا نادانسته به علت علاقۀ زیاد سگ نسبت به این خوراکیخوشمزه از آن به عنوان تشویقی سگ استفاده می کنند بی آنکه بدانند این سم شیرین باعث مسمومیت حیوانشان می شود.

خودن شکلات به دو دلیل باعث مسمومیت در سگ می شود:

1. به علت وجود مواد شیمیایی به نام تئوبرومین و کافئین.

2. به علت وجود حجم بالای چربی.

چگونه شکلات باعث سکته می شود؟

وجود کافئین باعث اختلال در عملکرد معده شده و حیوان دچار نارسایی گوارشی گوارشی ( اسهال و استفراغ شدید) می شود.

تئوبرومین نیز باعث ناهنجاریهای سیستم عصبی، بیقراری و بی حالی، انقباض عضلات قلب می شود و این عوامل سبب افزایش ضربان قلب و تنفس سریع شده و در این زمان فشاره خون سگ بالا رفته و حیوان دچار سکتۀ قلبی می شود.

چه چیزی در شکلات باعث اینهمه دردسر می شود؟

چربی بیماری به نام پانکراتیک ایجاد می کند که همراه با درد شدید در ناحیۀ شکم و اسهال و استفراغ می باشد. باید دقت داشت که در زمان بروز این بیماری مشکلات ناشی از چربی خورده شده خیلی بیشتر از مشکلاتی است که از خوردن خود شکلات حادث می شود.

شکلاتهای تلخ که رنگ تیره ای دارند دارای مواد شیمیایی، کافئین و چربی بیشتری هستند.

شکلات هرگونه و با هر طعمی که باشند ( شیری، کشمشی، فندقی، نارگیلی…) برای سگ خطرآفرین است و ایجاد مسمومیت می کنند.

بیاد داشته باشید میوۀ نارگیل چه به صورت پودر در شکلات و چه در غذاهای دیگر برای سگ ایجاد مسمومیت می کند.

چه نوع شکلاتی برای سگ مجاز است؟

اما شکلاتهایی که مخصوص سگ ساخته می شود هیچگونه مواد شیمیایی نداشته و مصرف متعادل آن برای سگ بی ضرر است که انواع آن را می توانید از پت شاپ پرشین پت تهیه کنید.

این نوشیدنی به هیچ عنوان برای سگ توصیه نمی شود

قهوه وچای دارای کافئین بالا می باشند و تاثیراتی که مسمومیت این نوشیدنی ها در سگ ایجاد می کنند همانند مصرف شکلات می باشد.

این نوع مسمومیت در حیوان باعث اختلالات عصبی، بیقراری و بی تابی، افزایش بیش از اندازۀ ادرار، انقباض عضلات قلب، بالا رفتن ضربان قلب و سرعت تنفس و متعاقب آن افزایش فشار خون و سکتۀ قلبی است که موجب مرگ حیوان می شود.

کدام شیرینی ها برای سگ ممنوع است؟

اگرچه این مواد به تنهایی به عنوان غذای سگ استفاده نمی شوند اما معمولا در پخت انواع نانها، شیرنی، کیک و بیسکویت ها از آنها استفاده می شود و معمولا صاحبان این خوراکیها را به عنوان تشویقی و یا مکمل های غذایی در جیره غذایی سگ قرار می دهند.

هر دوی این مواد عاملی برای ایجاد گاز در خمیر می باشند(تولید گاز باعث پف کردن و ترد شدن خمیر شیرینی و نان می شود.) و معمولا باهم ترکیب می شوند

جوش شیرین دارای بیکربنات سدیم بالا است و در اثر مخلوط شدن با بکینگ پودر و داشتن خاصیت اسیدی تولید سدیم آلومینیوم و یا کلسیم اسید فسفریک می کند.

خوردن نان و شیرینی هایی که در ساخت آنها از این دو پودر باهم استفاده شده است باعث مسمومیت شدید می شود زیرا در این زمان سگ دچار دگرگونی الکترونها می شود و همین امر موجب اسپاسم و گرفتگی شدید ماهیچه های قلب شده و حیوان دچار سکتۀ قلبی می شود.

هشدار جدی! این نوع نان باعث مرگ سگ می شود

خمیر خام نان در اثر گرما منبسط می شود و خورده شدن آن توسط سگ باعث می شود خمیر در معدۀ حیوان که محیط گرمی است بعد از مدت کوتاهی چندین بابر بزرگ شود و همین امر باعث متورم شدن شکم شده و حیوان درد شدیدی را در ناحیۀ شکم احساس کند.

خمیر خورده شده در معده باز و تخمیر می شود و این عمل باعث ایجاد مسمومیت شدید در سگ می شود. در این زمان حیوان دچار استفراغ و سپس تشنج شده و حالتی افسرده به خود می گیرد و دمای بدن پایین آمده و سگ دچار سکتۀ قلبی شده و در نهایت می میرد.

میوه تشنج زا برای سگ را حتما بشناسید

این میوه به صورت خشک و پودر شده به عنوان چاشنی در غذا ها استفاده می شود و خوردن مقدار کمی از آن نیز توسط سگ، بسیار خطرناک بوده و در حیوان مسمومیت شدید تولید کرده و باعث حملۀ ناگهانی مغزی، تشنج شدید و مرگ سگ می شود.

آیا می دانستید سیب، زردالور، گیلاس، آلو و گوجه سبز موجب تشنج سگ می شود

این 5 میوه محتوی گونه ای از ترکیبات شیمیایی می باشد که مصرف میوه، دانه، هسته، ساقه و برگ آن در سگ ایجاد مسمومیت می کند. در این زمان مردمک چشم سگ اتساع پیدا کرده و تنفس حیوان به سختی انجام می شود و به همین علت سگ شروع به لح لح زدن می کند (سریع و منقطع نفس می کشد) در این زمان مقدار دی اکسید کربن در خون از مقدار عادی کمتر می شود و سگ حالتی عصبی و بیقرار پیدا می کند و دچار تشنج و غش می گردد.

شکلات خطرناک تر است یا انگور و کشمش؟

بسیاری از صاحبان سگ گمان می کنند که مصرف انگور و کشمش جایگزین مناسب برای علاقشۀ سگشان به خوردن شکلات و شیرینی می باشد و دلیلشان طبیعی بودن قند این میوه است و از آن به عنوان تشویقی سگ استفاده می کنند، در صورتی که کاملا در اشتباه هستند و با این عمل باعث مسمومیت حیوانشان می شوند.انگور و کشمش هر دو در سگ ایجاد مسمومیت می کنند و باعث اختلالات شدید کلیوی می شوند و می تواند باعث مرگ حیوان گردد.

آووکادو میوه مفید برای انسان اما خطرناک برای سگ

استفاده از میوه، برگ، ساقه و هسته این میوه در سگ ایجاد مسمومیت می کند. در این میوه سمی به نام پرسین (Persin) (اسید چرب مشتق) وجود دارد. و با ورود میوۀ آوکادو در معدۀ سگ، حیوان دچار دشواری تنفس شده و باعث اسهال و استفراغ شدید شود. خوردن این گیاه باعث انباشتگی چربی گرداگرد قلب شده و موجب سکتۀ قلبی در سگ می شود. دلایل دیگر سمی بودن این میوه برای سگ، هنوز ناشناخته و نامعلوم است.

با 6 فندق 24 ساعت مریض است!

مصرف هر نوع فندق ( بوداده، خام) حتی جویدن شاخه و برگ درخت این میوه برای سگ ایجاد مسمومیت می کند.

هنوز محققان نتوانستند علت اصلی این مسمومیت را کشف کنند.

خوردن 6 عدد فندق می تواند مسمومیت شدیدی در سگ ایجاد کند در این زمان درد شدیدی در ناحیۀ شکم جیوان ایجاد می شود و سگ دچار استفراغ شدید شده و لثه ها کم رنگ می شود (علائم کم خونی). فعالیت بدن کاهش یافته و حیوان سست می شود و نمی تواند به خوبی حرکت کند. انقباض عضلات در حیوان بوجود آمده و بدن شروع به لرزش می کند. این حالات مسمومیت 12 تا 24 ساعت به طول می انجامد که در این زمان باید سریعا به دکتر دامپزشک مراجعه شود.

این نوع قارچ را از دسترس سگ دور نگه دارید

خوردن قارچ سمی در سگهای شکاری و سگهایی که در محیط های طبیعی زندگی می کنند بسیار شایع است و توله ها بیشتر در معرض این مسمومیت به علت کنجکاوی قرار دارند. خوردن این نوع قارچها در سگها تولید مسمومیت شدید کرده و باعث مرگ حیوان می شود.

آیا پوسیدگی دندان به نوع غذایی که سگ می خورد ارتباطی دارد؟

بله یکی از علل پوسیدگی دندان در سگ ها نوع غذای آنهاست به طوری که غذاهای نرم تشکیل جرم های دندانی را تسریع می کند و جرم های دندانی حاوی باکتری هایی است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می گردد لذا سگ ها باید مواد سخت نظیر استخوان معمولی یا مواد جویدنی مصنوعی را بجوند تا از تشکیل جرم دندانی در آنها پیشگیری گردد.

چند نکته تغذیه ای مهم در مورد سگ ها

سگ می بایست درحد امکان درساعات معین ویکسانی ازروزتغذیه شود.

درصورت امکان تغذیه سگ را باید عصرها انجام داد.

 اگرآنها بدانند که درچه زمانی منتظرغذا باشند اززوزه کشیدن وپارس آنها جلوگیری می شود.

غذا دادن به حیوان دربین دو وعده غذائی کارصحیحی نیست مگرآنکه به عنوان جایزه وپاداش باشد

درتغذیه سگها باید دقت نمود که خوردن غذا نباید قبل ازتمرینات بدنی یا کارصورت گیرد. زیرا باعث اتساع معده وعوارض دیگری ازقبیل پیچ خوردگی معده می گردد

سگ یک حیوان گیاه خوارنیست وچنانچه سگی را مجبوربه خوردن گیاهان نمائیم منجربه عوارض گوارشی وبروزاستفراغ یا اسهال خواهد شد. ولی شروع تغذیه با مقادیربسیارکم وسپس افزایش تدریجی آنها باعث تطابق دستگاه گوارش وتحمل آن خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ