تمام راه های شناخت احساسات گربه

faateme1366
برای شناختن گربه ها زمان زیادی لازم است! البته شاید خیلی از ترفندهایی که ما به شما در این مطلب ارائه می دهیم باعث شود که شما بتوانید به راحتی از احوالات گربه تان باخبر شوید ولی باز هم از یاد نبرید که گاهی ممکن است رفتار در گربه ها از یکدیگر متفاوت باشد.

گربه ها احساساتی همانند انسانها دارند. این احساسات مشترک شامل حس خوشبختی، ترس، غم، عصبانیت، هیجان و بازیگوشی است. البته عمق برخی از این احساسات در برخی از گربه ها متفاوت است ولی بطور معمول گربه ها احساس مشترکی با صاحبانشان برقرار می نمایند. 

واقعا گربه ها حسودند؟

پژوهشگران در تحقیقی جدید دریافتند، سگ ها و گربه ها نسبت به محبت کردن صاحبشان به انسان ها و به ویژه حیوانات دیگر حسودی می کنند.

بررسی پژوهشگران در انگلیس نشان می دهد، این حیوانات خانگی با نزدیک شدن فردی به صاحبشان بلافاصله شروع به زوزه کشیدن می کنند که تولید این صدای خاص فقط به علت برانگیخته شدن حس حسادت این حیوانات شکل می گیرد.

محققان بر این باورند که سگ ها در مقایسه با گربه ها کمتر حسادت می کنند اما در بیشتر مواقع دچار افسردگی می شوند که این حالت افسردگی را با خوابیدن های متوالی بروز می دهند.

در نتایج این تحقیقات این نکته مهم ذکر شده است که سگ ها و گربه ها مانند یک کودک دو ساله متوجه محیط اطرافشان هستند و می توانند حسادت کنند

 

از کجا بفهمیم حسادت می کند؟

اگر دمش می لرزد نشانه ی حسادت و عصبانیت او نسبت به توجه و محبت شما به گربه دیگری است . تکان خوردن دم گربه به این طرف و آن طرف با حالتی خشن نشان دهنده ی نگرانی و ناراحتی اوست .

 

گربه فاصله گیرنده و تهاجمی را بشناسید

در این حالت هدف گربه از بروز رفتارش دوری از شماست.اگر زبان بدنش را متوجه نشوید احتمال رفتارهای تهاجمی از سوی گربه غیر قابل اجتناب است.در این حالت به دلیل عدم آشنایی یا عدم اعتماد رفتار کاملا دفاعی و تهاجمی میشود که گربه با قوز کردن پشت خود و سیخ کردن موهای پشت  و خواباندن گوش ها و خیره نگاه کردن به پایین با مردمک های گشاد و سبیل های به عقب آمده و صدایی شبیه برگ خشک و بدنی که سعی در بزرگ تر جلوه دادنش دارد رفتار تهاجمی اش را نشان میدهد.

 

زبان بدن دم گربه

دم راست بالا، و سر آن حلقه شده: نشان دهنده “شاد” بودن او است.

 دم گربه کشیده شده : گربه هیجان زده یا با اضطراب است.

موهای پشت یا دم گربه سیخ سیخ شده: گربه شما ناراحت است و یا احساس تهدید می کند

گربه دمش را تکان می دهد: گربه شما بسیار هیجان زده و خوشحال است از اینکه شما را می بیند.

دم به مستقیم و رو به بالا است و سر آن به شکل  Nاست: این یک نشانه حمله از طرف چیزی یا کسی است و به عنوان مثال، در طول یک مبارزه و یا در دفاع از خود نمایش داده شود.

دم کشیده به سمت بالا اما سر آن به سمت پایین است: گربه احساس خشم، و یا ترس دارد

گربه دم را پایین ولی زیر شکمش جمع کرده: گربه حالت ترس دارد.

 

زبان بدن چشم گربه

اگر مردمک چشم گربه شما گشاد شود، معنای آن احساس بازیگوش و یا هیجان زده بودن است و یا کاملا ترسیده و یا حالت تهاجمی دارد؛ برای تفسیر این حالت بررسی نشانه های دیگر لازم است.

اگر گربه به چشم شما خیره شده است: نشان می دهد که او به شما اعتماد  دارد و از بودن کنار شما راحت است.

گربه به آرامی پلک می زند ممکن است نشان دهنده محبت، او باشد و اینکه او با هر کس که  در اطراف او است راحت است.  

دیگر رفتار گربه

گربه خودش را به شما می کشد، به این معناست که او شما را از اموال خود میداند.

گربه بینی خیس (بوسه) را به عنوان علامت مهربانی و محبت به شما میکشد. این به این معنی که او شما را دوست دارد  و درکنار شما احساس راحتی می کنند.

گربه سر خود ، بدن و دمش  را به کسی می کشد. نشانه خوش آمد گویی گربه است.

زدن سر بصورت بازی به شما علامت  دوستی و محبت است.

وقتی گربه صورت کسی را بو می کند می خواهد آشنا بودن او را تشخیص دهد..

گربه پنجه های چب و راست  خود را منظم به چیزی می کشد، به عنوان نشانه ای از شادی، رضایت، و یا بازیگوشی. است این عمل نشان میدهد که گربه شما را دوست خود می داند و به شما اعتماد دارد.

اگر گربه شما لیس  بزند نشان  دهنده  اعتماد کامل او به شما ست. گربه شما به عنوان عضوی از خانواده خودش می شناسد و  مانند یک مادر که بچه اش را تمیز میکند شما را لیس میزند.

اگر گربه شما تلاش کند که موهای شما را بخورد، به این معنی است که گربه شما را واقعا دوست دارد و به شما اعتماد دارد.

–  بعضی از گربه ها  علاقه به صاحبشان را با تقلید از او نشان می دهند

اگر گربه شما با نیروی کمی گاز بگیرد، آن را یک هشدار برای شما است را به او را تنها بگذارید.

 

زبان بدن وضعیت گوش های گربه

بدلیل افراشتگی گوش های گربه در هنگام استراحت، تغییر در حالت آن‌ها به راحتی دیده می‌شود که این امر پیام‌های کارآمدی را در خصوص نوسان حالات رفتاری گربه ها فراهم می آورد. گربه‌ها در گوش خود عضلات متعددی دارند که حرکت این عضو را در جهت های گوناگونی ممکن می‌سازند.

گربه‌ی آرام و دقیق گوش‌هایی رو به بالا دارد.

اگر چیزی توجه گربه را به خود جلب کند، گوش‌هایش را به سمت مورد نظر متمایل می‌کند.

گربه‌ی هراسان گوش‌ها را روی سر می‌خاباند.

• اولین نشانه‌ی افزایش تنش در گربه هنگامی‌ست که گوش‌ها را به سرعت به حالت بال هواپیما در می‌آورد.

پاسخ به سوالات و ارتباط با دامپزشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ