آسیب ویپلش یا رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن

آسیب ویپلش Whiplash neck sprainعارضه ای است که ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن پدید می آید و غالبا در تصادفات اتومبیل بروز می کند.

آسیب ویپلش  Whiplash neck sprainعارضه ای است که ناشی از  رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن پدید می آید و غالبا در تصادفات اتومبیل بروز می کند. به خاطر وارد شدن ضربه به وسیله نقلیه از سمت عقب یا جلو سر سرنشین بشدت به جلو و عقب حرکت کرده و به واسطه این حرکت مهیب و پیش بینی نشده می تواند باعث ایجاد کشیدگی شدید در عضله ها و رباط های گردن و سپس درد گردن شود.

ضربه به اتومبیل از هر دو طرف و حرکت گردن به دو سمت و یا چرخیدن گردن هم می توان باعث  کشیدگی و رگ به رگ شدن آن شود. برخی اوقات حرکت سر و گردن پس از این ضربات به اندازه ای شدید مزمن است که باعث آسیب نخاع گردنی می گردد. زنان بیشتر از مردان با این عارضه مواجه میشوند. این آسیب پس از فعالیت های ورزشی هم پدید می آید.

نشانه های کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن بپس از تصادف اتومبیل به چه صورت است؟

مهمترین نشانه این آسیب شامل

احساس درد و سفتی عضلات گردن که می تواند چند ساعت بعد از تصادف آغاز شود. درد و خشکی روز بعد شدت پیدا می کند در نیمی از افراد آغاز درد یک روز پس از تصادف است

چرخش و خم شدن گردن می تواند دردناک باشد

احساس درد  در شانه و بازو

درد و خشکی درتمامی نواحی  ستون فقرات

سردرد

احساس سرگیجه، مشکلات بینایی، درد فک، درد هنگام  بلع و احساس نامعمول در پوست صورت می تواند مدت کوتاهی پدید آید اما این نشانه ها غالبا به سرعت از بین می روند

احساس کسلی و تحریک پذیری و ناتوانی در تمرکز تا چند روز

حرکت سر به جلو و عقب باعث آسیب ویپلش می گردد

درمان رگ به رگ شدن گردن پس از تصادف چیست

در یکی الی دو روز نخست که شدت درد فراوان است گردن را حتی المقدور کمتر حرکت دهید. استفاده از یک گردنبند طبی بسیار موثر خواهد بود. پس از چند روز باید کم کم حرکات گردن را آغاز کنید و به مرور  و آرام آرام گردن خود را حرکت دهید حرکت گردن در مراحل اول می تواند مقداری دردناک باشد ولی به مرور میزان درد کاهش پیدا می کند. بیحرکتی  گردن برای مدت طولانی و حرکت ندادن آن باعث خشک شدن گردن خواهد شد.

استفاده از داروهای ضد التهاب مثل ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن و یا فرآورده های دارویی ضد درد مثل استامینوفن و  شل کننده عضلانی بسیار موثر و مفید خواهد بود.

دقت به حفظ وضعیت مناسب سر و گردن در زمان کار و نوشتن و خواندن و کار با کامپیوتر، بکاربردن یک بالشت طبی در هنگام خوابیدن و فیزیوتراپی کمک زیادی به کاهش درد کمک کند.

پیشگیری از کشیدگی گردن در زمان تصادف اتومبیل

بکاربردن پشت سری هایی که در صندلی اتومبیل قرار دارند میتوانند تا مدت زیادی مانع ایجاد این آسیب شوند. این پشت سری ها را باید به خوبی  تنظیم کنید تا  پشت سر سرنشین قرار بگیرند و در صورت برخورد اتومبیل دیگر از پشت، مانع از حرکت ناگهانی سر سرنشین به عقب شوند. اگر در زمان رانندگی حس کردید ماشین پشتی در حال برخورد با خودروی شما ست سر خود را به پشت سری تکیه دهید و کمر خود را به صندلی نزدیک کنید تا مانع ایجاد آسیب ویپلش شوید.

گردن درد شامل خشکی و درد عمومی در نواحی مختلف گردن است که  گردن، شانه‌ها، بازوها، دست‌ها یا سر را درگیر می کند. احتمال دارد عضلات نیز دردناک و حساس گردند. بیماران، اغلب وجود سردردهای ضعیف تا شدید را نیز بیان می‌کنند که نیاز به  درمان گردن درد را دو برابر می کند. گردن درد دارای انواع مختلف دارد:

گردن درد محوری

گردن درد محوری نوعی عارضه عضلانی- اسکلتی است و فقط با درد گردن یا بافت نرم آن همراه است. آسیب ویپلش (نوعی رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن) یا کشیدگی عضله گردن نوعی از این حالت می باشد.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ