از کجا بفهمیم کمبود کلاژن داریم

با بالارفتن سن و کمبود تولید کلاژن به صورت عادی در بدن، تامین کلاژن مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

با بالارفتن سن و کمبود تولید کلاژن به صورت عادی در بدن، تامین کلاژن مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است

کلاژن به صورت کلی مثل چسبی است که بدن ما را به صورت کلی حفاظت می کند. این ماده مفید به صورت فراوان در پوست، نسوج استخوانی، انواع رباط ها، انواع غضروف ها، تاندون ها، سیستم گوارش و عضله های بدن پیدا می شود. بدن ما کلاژن تولید کرده ولی مشکل اینجاست که با بالارفتن سن سطحح  تولید این ماده نیزکم می شود.

در چهل سالگی، کلاژن تولیدی تندتر از توانایی تولید بدن استفاده می شود و 20 سال بعد از آن نیمی از کلاژن بدن از بین می رود.

خبر خوب؟ شما قادر خواهید بود مکمل کلاژن میل کنید و ذخایر بدن خود را بازسازی کنید، در مواقعی که از ویژگی های این منبع تغذیه ای بسیار مهم  برخوردار خواهید شد.

کلاژن نوعی اسید آمینه زنجیره بزرگ است که شامل اسیدهای آمینه تکی به نام پرولین، گلیسین، هیدروکسی پرولین، و آرژنین می شود. این ماده سی درصد از پروتئین موجود در تمامی بدن و هفتاد درصد از پروتئین موجود در پوست را فرا می گیرد. پس بهتر است بدانید که کلاژن از ویژگی های زیادی برخوردار است.

سلامتی پوست و مقابله با پیری

اکثر ما از بروز چین و چروک های پوست فراری هستیم و تمایل داریم تا جوان‌تر دیده شویم، احساس مناسب تری داشته باشیم و حتی المقدور از نشانه های پیری پرهیز می کنیم. کلاژن قادر است ایجاد چین و چروک ها را برعکس کرده و خاصیت ارتجاعی پوست و ظاهر جوان آن را افزایش دهد.

سطوح کلاژن در بدن شما به صورت مستقیم با ظاهر پوست پس از  بالارفتن سن ارتباط دارد. با بالارفتن سن و کم شدن تولید کلاژن علائم این روند در صورت ایجاد چین و چروک روی پوست و نازک شدن و تحلیل رفتن آن پدیدار می شود.

چون این روندی گریز ناپذیر است، تجدید  بخشی از کلاژن نرمال بدن شما موجب جوان‌تر باقی ماندن ظاهر پوست می شود، در مواردی که رطوبت پوست را بالا می برید و آن را لطیف‌تر می کنید.

تقویت استخوان ها، مفاصل، و غضروف ها

بروز چین و چروک در پوست تنها عارضه ناشی از بالارفتن سن به شمار می رود. گلیسین، نوعی اسیدهای آمینه درون کلاژن، قسمتی ضروری از فرآیند سالم ماندن بافت های همبند اطراف مفاصل می باشد.

زمانی که به فعالیت ورزشی می پردازید، مفصل ها و رباط هایتان با تنش و استرس مواجه می شوند و فرسوده شدن این غضروف ها موجب ساییده شدن استخوان ها روی هم و بروز درد و التهاب خواهد شد. بدن شما به صورت معمول کلاژن مناسب برای سالم ماندن این بافت و حفاظت از قدرت استخوان ها را ایجاد می کند ولی با بالارفتن سن و کم شدن تولید کلاژن به طورت نرمال تامین کلاژن بسیار حائز اهمیت است.

رشد مو و ناخن

بدن انسان به پروتئینی فیبری با نام کراتین احتیاج دارد که بخش اصلی مو و ناخن ها به حساب می آید. این پروتئین به اسیدهای آمینه و کلاژن برای ارائه عملکرد بهتر نیاز دارد. در صورتی که با مشکلات برای رشد مو و ناخن های خود درگیر شده اید احتمال دارد با کمبود اسیدهای آمینه ضروری مواجه شده  باشید. بعد از دریافت کلاژن شاهد بهتر شدن شرایطتان می شوید.

گوارش

کلاژن علاوه بر اینکه توانایی تان را برای گوارش غذا بالا می برد، بلکه قادربه  درمان روده خواهد شد. در زمان های قدیم، انسان ها از هر قسمت  بدن حیوانات مانند استخوان ها استفاده می کردند و غالبا چیزی را بیرون نمی انداختند. ما به صورت طبیعی کلاژن گوشت قرمز را دریافت نمی کنیم چون تنها ماهیچه را میل می کنیم و بقیه قسمت ها را بیرون می ریزیم. استفاده از کلاژن موجب کاهش تاثیر برخی عارضه های روده مانند نشت روده، کولیت اولسراتیو، کرون و سندرم روده تحریک پذیر می شود. این ماده پوشش دیواره سیستم گوارش را بهبود بخشیده و باعث تجریه ساده‌تر پروتئین و چربی می شود که به فرم دهی روده ای سالم‌تر منتهی می گردد.

کاهش وزن

کلاژن یک نیروگاه پروتئینی به شمار می رود و از این جهت به جای مصرف مواد غذایی نامناسب و سرشار از کربوهیدارت ها قادر خواهید بود با اضافه کردن کلاژن به رژیم غذایی تان برای زمان بیشتری احساس سیری کنید. کم شدن مصرف غذاهای ناسالم موجب کم شدن وزن و حس گرسنگی کمتر خواهد شد و به همین خاطر کمتر تمایل به مصرف تنقلات و میان وعده ها خواهید داشت.

تقویت کننده عملکرد ورزشی

اکثر ورزشکاران حرفه ای فشار زیادی بر بدن خود اعمال می کنند ولی کلاژن موجب کاهش انواع آسیب های حاصل از از پارگی در عضلات، رگ به رگ شدن، و فرسودگی و پارگی های عمده خواهد شد. اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین درون کلاژن باعث افزایش روند ترمیم آسیب های ناشی از  ورزش خواهند شد. دریافت کلاژن به صورت مکمل می تواند باعث بهبود بافت، کم شدن التهاب، و کم شدن خطر آسیب شود. آرژنین، نوعی دیگر از اجزاء کلاژن است که می تواند عملکرد ورزشی را بهتر کند، در حالی که بر بازسازی و حفظ توده عضلانی تاثیرات مثبت می گذارد.

خواب بهتر

گلیسین، نوعی عنصر درون کلاژن است که، نقشی کلیدی در عملکرد مغز دارد. یافته های جدید نشان میدهد که گلیسین با اختلال خواب شبانه و هوشیاری ذهنی در مدت روز ارتباط دارد. دریافت کلاژن فقط به توانایی شما در خوابیدن راحت کمک نمی کند، بلکه موجب هوشیاری ذهنی و افزایش ظرفیت حافظه نیز خواهد شد. علاوه بر این، مصرف کلاژن 1 ساعت قبل از خواب باعث بهبود کیفیت خواب می گردد.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

کلاژن سازی پوست با این خوراکی های خوشمزه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1396-10-18 - 05:06 پاسخ

مکمل کلا ژن چیست و چگونه سطح کلاژن بالا برد؟

admin

admin

1396-10-18 - 05:06

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

کلاژن در سبزیجات و میوه جات وجود دارد.

دکتر رازانی