بیماری سینوسی سراغ چه کسانی می رود

وقتی نفس کشیدن برایتان مشکل شود، سردرد هم بروز دهد، خلط به صورت دائم داشته باشید و حس سنگینی در سر داشته باشید باعث می شود که به فکر درمان بیافتید.

وقتی نفس کشیدن برایتان مشکل شود، سردرد هم بروز دهد، خلط به صورت دائم داشته باشید و حس سنگینی در سر داشته باشید باعث می شود که به  فکر درمان بیافتید. توسط یک پزشک ویزیت می شوید وی بعد از بررسی های علائم بالینی شما پزشک می گوید:«شما  سینوزیت دارید

اگر مقداری اطلاعات و دانستنی هایتان را از این عارضه و روش مقابله با آن را افزایش دهید، اطمینان داشته باشید قادر خواهید بود بر آن غلبه کرده و آن را برطرف کنید. تشخیص سینوزیت کار زیاد سختی نیست، ولی آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، روش مقابله بیمار با این عارضه است، این عارضه خوب درمان نمیگردد، فقط در صورتی که  بیمار خودش تمایل به همکاری داشته باشد.

اکثر بیماران بعد از دریافت دارو، دوباره در ماه های بعد با نشانه های بیماری سینوزیت به پزشک ارجاع داده می شوند و وقتی پزشک با آنها به گفتگو می پرازد، پی می برد که بیمار مراحل درمان را به خوبی کنترل نکرده است. از بزرگترین علت های این عارضه، روش آموزش بیمار در مقابله با بیماری سینوزیت است. ما در این مقاله به کمک متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ راینولوژی به  صورت مفصل و کامل به افراد مبتلا به سینوزیت یاد می دهیم تا از این به بعد نظاره گر مدیریت قابل توجه این بیماری باشیم.

بهتر است ابتدا بدانیم سینوزیت چیست؟

انسان ها در نواحی دور بینی، گونه و گاهی روی پیشانی خود فضاهای ریزی پر از هوا دارند که به آنها سینوس گفته می شود. این حفره های ریز یک محافظ سلولی و نرم دارند که مخاط نام دارد و به صورت معمول ترشحات کمی دارند که از راه بینی یا حلق خارج می شوند. زمانی که فردی به بیماری سینوزیت دچار می شود، غشاهای مخاطی بینی، گلو و خود سینوس دچار ورم و التهاب می شوند. با این عارضه راه خروج ترشحات مسدود می شود و دهانه خروج سینوس می بندد. سینوس های مسدود شده، باعث ایجاد یک محیط مرطوب می شوند که مستعد  عفونی شدن می باشند. سینوس هایی که عفونی می گردند و  قادر به تخلیه نمی شوند چرکی شده و باعث بروز علایمی مانند ترشحات غلیظ، زرد یا سبز رنگ و درد صورت و نشانه های دیگر عفونت خواهند شد. به زبان ساده در صورتی که از شروع نشانه های سینوزیت مدتی بگذرد (بین 1 تا 3 هفته) به این حالت سینوزیت حاد گفته می شود و در صورتی که به هر دلیلی درمان زمان بر شود و بهبود صورت نگیرد و بیمار مرتبا با مشکل مواجه شود ، به آن سینوزیت مزمن گفته می شود . بهتر  است بدانید بیشتر سینوزیت ها را سینوزیت حاد می گویند.

آیا میان بیماران که به پزشک مراجعه می کنند، تعداد مبتلایان به سینوزیت زیاد است؟

بله، درصد آنها زیاد است. میزان 5 درصد ویزیت های پزشکان را دربر میگیرد و چیزی حدود سی و یک  میلیون انسان را در طول سال مبتلا می کند. سینوزیت پنجمین بیماری رایجی است که به دلیل آن آنتی بیوتیک تجویز می گردد و مسئول هفت تا دوازده درصد تمامی آنتی بیوتیک هایی است که  پزشکان تجویز می کنند.

ترشح، درد و انسداد بینی از نشانه های اولیه سینوزیت حاد می باشند. ترشحات، غلیظ زرد یا سبز رنگ بوده و از بینی یا پشت حلق بیرون می روند، درد، حساسیت و التهاب و احساس پری و فشار دور چشم ها، گونه ها بینی ویا پیشانی می باشد  و برخی اوقات فک بالایی و دندانها راهم درگیر میکند .گرفتگی بینی یا انسداد بینی و مشکل در تنفس هم زیاد دیده می شود. برخی مبتلایان در کنار موارد بالا دچار کاهش حس بویایی و چشائی شده ، و از سرفه شبانه گله گذاری می کنند.

بیشتر بیماران دچار سردرد هم می شوند.

ولی سردرد از جمله نشانه های اصلی برای تشخیص سینوزیت نمی باشد و تاثیر آن از نشانه های ذکر شده کمتر است .برخی مواقع  تب، بوی بد دهان، درد گلو، خستگی و کسلی و احساس پرشدن گوش هم به وسیله بیمار ذکر می شود که می تواند بیماری سینوزیت را تایید کند.

علایم سینوزیت حاد در افراد بزرگسال:

  • بیرون آمدن ترشحات غلیظ سبز یا زرد رنگ از درون بینی یا از پشت حلق
  • گرفتگی بینی یا انسداد بینی و مشکل در تنفس از بینی
  • درد، حساسیت، التهاب و احساس پری و فشار در نواحی چشم ، گونه ها، بینی یا پیشانی
  • درد فک بالایی و دندانها
  • کم شدن حس بویایی و چشایی
  • سردرد از جمله نشانه های اصلی برای تشخیص سینوزیت نبوده و از اهمیت کمتری نسبت به  نشانه های بالا برخوردار است
  • سرفه می تواند شبها سخت تر شود.
  • برخی مواقع تب، بوی بد دهان، گلودرد، خستگی و بی حالی، احساس پُری گوش

نشانه هایی که افراد بزرگتر را درگیر می کند با کودکان فرق دارد؟

تا حدودی؛ گرفتگی مداوم بینی وسرفه بیش از هفت روز از نشانه های سینوزیت در اطفال است، تب، ترشحات چرکی از بینی، بوی بد دهان، التهاب خفیف اطراف چشم در خردسالان بیماری  سینوزیت را تایید می کند ؛ افراد مسن غالبا  از ترشح پشت حلق واحتقان، احساس فشار نامعلوم روی صورت، صاف کردن گلو و سرفه در صبحگاه شکایت می کنند.

نشانه های سینوزیت حاد در خردسالان:

  • نشانه ها در کودکان اغلب اختصاصی است، گرفتگی مداوم بینی و سرفه که از هفت روز بیشتر باشد.
  • ترشحات چرکی بینی، بوی بد دهان، تب کم و التهاب خفیف دور چشم غالبا خبر از سینوزیت می دهد.
  • درد یک عارضه شایع در سینوزیت کودکان نمی باشد.

 هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

بهترین درمان فوری سینوزیت چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ