ترنس سکشوال یعنی انحراف اخلاقی؟

faateme1366
شاید با دیدن برخی از آن ها فکر کنید با یک مرد طرف هستید یا زن؟ شاید فکر کنید این افراد منحرف هستند و باید خود و اطرافیانتان را از آن ها دور کنید. شاید حتی فکر کنید این افراد نباید تمایلات خود را بروز بدهند و بابت آن باید مجازات شوند. درباره ترنس سکشوال ها یا همان TS ها صحبت میکنیم. در این مطلب از نگاه علم به این موضوع می پردازیم تا بدانید تصوراتتان راجع به این مشکل منطقی و درست است یا نه.

ترنس سکشوال یعنی دوجنسیتی؟

فرد مبتلا به ترانس سکسوالیسم، در ساختمان بدنش هیچ اشکالی وجود ندارد. هرمافرودیت ها در ساختمان بدنشان اختلال وجود دارد اما ترانس سکسوالیست ها از حیث ساختمان بدنی، کاملاً مرد و یا کاملاً زن هستند. اندام های جنسی خارجی و درونی آنها کاملاً مردانه و یا کاملاً زنانه است. منظور از اندام های جنسی درونی، رحم و تخمدان و هورمون های زنانه در زنان و هورمون های مردانه در مردان است. رویش پستان در زنان و تجمع چربی در نواحی لگن و باسن و نازک شدن صدا در زنان و رویش ریش و سبیل و خشن شدن صدا در مردان، محصول همین هورمون های زنانه و مردانه هستند که در ترانس سکسوالیست ها، به طور طبیعی وجود دارند. بنابراین ترانس سکسوالیست ها یا تی اس ها، به لحاظ ظاهری و فیزیکی هیچ مشکلی ندارند. به لحاظ ژنتیک هم مشکلی ندارند. یعنی یک زن تی اس، کروموزوم های جنسی xx دارد و از این حیث کاملاً طبیعی است.اختلاس تی اس ها، اختلال در احساسات و هیجانات و تمایلات آنهاست. یعنی فردی که به لحاظ ژنتیک و ظاهر فیزیکی زن است، احساسات و تمایلات و رفتارهایش مردانه است و درباره خودش معتقد است که باید مرد می شد. یعنی احساس می کند که تمایلات و احساسات و روحیات مردانه اش در یک قفس زنانه گیر افتاده است. مثل مردها رفتار می کند و حتی پس از رسیدن به سن بلوغ، تمایلات جنسی شان هم مثل جنس مخالفشان است. و یا برعکس، شخصی که به لحاظ فیزیکی مرد است ولی احساسات زنانه دارد، احساس می کند در قفسی مردانه گرفتار شده است.

 

TSچه نوع اختلالی است؟

ترانس سکشوال یا TS جزو اختلالات هویت جنسی محسوب می شود. اختلالات هویت جنسی یعنی مشکلاتی که یک فرد در باور و پذیرفتن جنسیت خودش دارد و در واقع با رفتار و منش اجتماعی جنس دیگری در اجتماع زندگی می کند. ترنس سکشوال ها را جزو آخرین گروه اختلالات جنسی قرار می دهند که تعداد خیلی کمی را در هر جامعه ای شامل می شوند و براساس آمار از هر صد هزار نفر، سه تا چهار نفر مبتلا به این بیماری هستند. ر واقع این زمینه از کودکی وجود دارد و حتی می شود گفت یک زمینه ژنتیکی هم دارد و از زمان جنینی که کودک در بدن مادر است این اختلالات شکل می گیرد.مثلا یک پسر بچه از سن سه، چهار سالگی دنبال بازی های جنس خودش نمی رود یا در مدرسه نمی تواند با همکلاسی هایش بجوشد و بازی کند و این موضوع در دوره بلوغ خیلی مشخص تر بروز پیدا می کند. در سن بلوغ همین بدنی که مذکر یا مونث ساخته شده از خودش عوارض و علائم جنسی نشان می دهد. آنها نمی توانند این تغییرات را بپذیرند و دلیل اصلی آن را هم نمی دانند و همین موضوع تعارض خاصی در آنها ایجاد می کند که گاه باعث درگیر شدن آنها با خانواده و اطرافیان نیز می شود.

 

مغز مقصر است

پزشکان و محققان پس از ده سال بحث و بررسی توانستند بفهمند در مغز چه اتفاقی رخ می دهد. در مغز انسان قسمتی به نام هیپوتالاموس وجود دارد که خودش از قسمت های مجزایی تشکیل شده که یکی از آنها مشخص کننده جنسیت و رفتار انسان است. این نقطه در تی اس ها واژگون شده است. البته این فعلا تنها چیزی است که توانسته اند کشف کنند. مثلا برای یک پسر، آن بخش از هیپوتالاموس دخترانه است و برای یک دختر، پسرانه شکل گرفته است. اصولا این ناهماهنگی یا اختلال در دوران جنینی اتفاق می افتد.

 

ترنس همان همجنسگرایی است؟

متاسفانه اغلب بیماران ترانس سکشوال با همجنسگراها اشتباه گرفته می شوندو به همین دلیل هم از سوی جامعه با رفتارهای ناخوشایندی مواجه می شوند، در حالی که این دو گروه زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند. همجنسگراها از جنسیت خودشان کاملا راضی هستند. یک همجنسگرای مثلاً مذکر، با علم به جنسیت مذکر خودش، باز تمایل دارد که با جنس مذکر رابطه جنسی داشته باشد. یعنی خودش را مرد می داند و به مردان گرایش جنسی دارد! اما یک مرد مبتلا به “اختلال هویت جنسی” (ترانس سکسوالیسم)، تمایلات زنانه دارد و خودش را زن می داند. رفتارها و تمایلاتش زنانه است و اصرار زیادی هم دارد که حتی شکل ظاهری بدنش را زنانه کند. اما یک همجنسگرا هیچ وقت نمی خواهد عمل جراحی کند و تغییر جنسیت دهد.  در حالی که بیماران تی اس با هویت جنسی شان مشکل دارند و نمی توانند با آن کنار بیایند.

 

مراحل درمان چیست؟

وقتی فرد بیمار از روانپزشکی که زیر نظر او بوده نامه‌ای برای ما می‌آورد که گویای وجود چنین مشکلی در اوست، به این ترتیب کار اصلی شروع می‌شود. این بیمار باید به دادسرا فرستاده شود تا در دادسرا پس از انجام مراحل قانونی به پزشکی قانونی برای بررسی بیشتر معرفی شود. در کمیسیون پزشکی قانونی بعد از مجموعه‌ای آزمایش‌ها، معاینات پزشکی و مشاوره‌های روانی رای نهایی صادر می‌شود که همان برگه پزشکی قانونی و مجوز نهایی عمل جراحی است، همین روند ممکن است حداقل شش ماه طول بکشد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ