از کیست گوش یا کلستاتوم چه می دانید؟

faateme1366
گاهی گوش دردی که دیارید از یک گوش درد ساده خیلی فراتر است و می تواند موجب ناشنوایی شود. پس اگر گوش درد دارید یا مخاط گوش تان بدبو است، حتما این مطلب را بخوانید تا از ناشنوایی خود جلوگیری کنید.

کلستاتوم یا کیست گوش چیست؟

کلستاتوم (کیست گوش) رشد پوستی است که در ناحیه‌ای غیر طبیعی، در گوش میانی پشت پرده گوش رخ می‌دهد. این کیست معمولا به علت عفونت مکرر است که سبب افزایش رشد پوست پرده گوش می‌شود. کلستاتوم اغلب شکل یک کیست یا کیسه دارد که لایه‌های پوستی قدیمی که درون گوش ایجاد شده‌اند را از بین می‌برد. با گذشت زمان، اندازه کیست گوش می‌تواند بزرگ شود و استخوان‌های ظریف اطراف گوش میانی را از بین ببرد. از دست دادن شنوایی، سرگیجه و فلج عضلات صورت نادر است، اما می‌تواند در اثر ادامه رشد کلستاتوما اتفاق بیفتد.

 

دلایل بروز کلستاتوم یا کیست گوش چیست؟

کلستاتوم یا کیست گوش به طور کلی بر دو قسم است:

 

کلستاتوم اکتسابی

کیست گوش معمولا به علت عملکرد ضعیف لوله استاش و همچنین عفونت در گوش میانی اتفاق می‌افتد. هنگامی که لوله استاش  به علت آلرژی، سرما خوردگی یا سینوزیت به درستی کار نمی‌کند، هوای موجود در گوش میانی توسط بدن جذب می‌شود و منجر به یک خلاء جزئی در گوش می‌گردد. در بعضی از افراد، فشار خلاء می‌تواند در یک کیسه یا لایه پوستی با کشیدن پرده گوش، به خصوص مناطق ضعیف شده توسط عفونتهای قبلی، مکیده شود. این کیسه اغلب به کیست گوش تبدیل می‌شود.

 

کلستاتوم مادرزادی

شکل نادر کیست گوش مادرزادی است که در هنگام تولد وجود دارد. این وضعیت یک ناهنجاری رشدی است که به گوش میانی محدود می‌شود که در آن یک گوشه از پوست پرده گوش به طور تصادفی در فضای گوش در حال رشد در داخل رحم قرار می‌گیرد. تشخیص این مشکل اغلب توسط متخصص اطفال انجام می‌شود، که یک توده سفید توپ مانند را در پشت گوش میانی دست نخورده مشاهده می‌کند.

 

علایم کلستاتوم یا کیست گوش چیست؟

از ﻧﻈﺮ ﭘﺎﺗﻮﻟﻮژی ﮐﻠﺴﺘﺎﺗﻮم ﻫﺎی گوش ﻣﺸﺎﺑﻪ ﮐﯿﺴﺖ ﻫﺎی اﻧﮑﻠﻮزﯾﻮﻧﯽ اﭘﯽ درﻣﻮﯾﯿـﺪ ﻫـﺴﺘﻨﺪ .  ﻣﻌﻤـﻮﻻ ” ﺑﻄﻮر راﺟﻌﻪ ﻋﻔﻮﻧﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎ ﺗﺮﺷﺢ ﺑﺪﺑﻮ و اﯾﺠﺎد ﺗﻮده ای ﺳﻔﯿﺪرﻧﮓ از ﻣﻮاد زاﯾﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . اﯾﻦ ﺿﺎﯾﻌﺎت در ﮔﻮش ﻣﯿﺎﻧﯽ و اﻏﻠﺐ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺖ ﮔﺮاﻧﻮﻻﺳﯿﻮن ﭘﻮﻟﯿﭗ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ . کلستاتوم گوش ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﺨﺮﯾـﺐ اﺳـﺘﺨﻮاﻧﭽﻪ ﻫـﺎ دارﻧﺪ ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﮐﺎﻫﺶ ﺷﻨﻮاﯾﯽ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ .

 

ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﻼﻣﺖ اوﺗﯿﺖ ﻣﯿﺎﻧﯽ ﭼﺮﮐﯽ ﻣﺰﻣﻦ ﺑﺎ ﯾﺎ ﺑﺪون کلستاتوم  گوش ، وﺟﻮد ﺗﺮﺷﺢ ﺑﺪون درد از ﮔﻮش اﺳﺖ ﮐـﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻮدی ﺑﺪی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﻣﻌﻤﻮﻻ” اﯾﻦ ﺗﺮﺷﺢ در اﺛﺮ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎی دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﯽ ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ و ﯾـﺎ ورود آب ﺑـﻪ ﮔﻮش ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد . اﮔﺮﺗﺮﺷﺢ از ﮔﻮش در ﺧﻼل ﺑﯿﻤﺎری دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺴﯽ ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ آﻏﺎز ﺷﻮد و ﺑـﺎ درد ﮔـﻮش ﻫﻤـﺮاه ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﭘﺰﺷﮏ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ وﺟﻮد ﺳﻮراخ داﯾﻤﯽ در ﭘﺮده ﺻﻤﺎخ ﺑﺎﺷـﺪ . ﮔـﺎﻫﯽ ﻧـﺎراﺣﺘﯽ ﺧﻔﯿﻔـﯽ در ﮔـﻮش ﺑـﻪ وﺟـﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ ، اﻣﺎ درد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﮔﻮش در ﻣﺒﺘﻼﯾﺎن ﺑﻪ اوﺗﯿﺖ ﭼﺮﮐﯽ ﻣﺰﻣﻦ ﯾﮏ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺧﻄﺮ اﺳﺖ و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨـﺪه ﺑﺮوز ﻋﻮارض ﺑﺎﺷﺪ . ﮐﺎﻫﺶ ﺷﻨﻮاﯾﯽ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ” در ﺗﻤﺎم ﻣﻮارد وﺟﻮد دارد ﮐﻪ درﺻﻮرت ﺗﺨﺮﯾﺐ اﺳﺘﺨﻮاﻧﭽﻪ ﻫـﺎ ﯾـﺎ ﻓـﯿﮑﺲ ﮐﺮدن آﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ۵۰ ﺗﺎ ۶۰ دﺳﯽ ﺑﻞ ﻫﻢ ﺑﺮﺳﺪ . ﮐﺎﻫﺶ ﺷﻨﻮاﯾﯽ ﻣﻌﻤﻮﻻ ” از ﻧـﻮع اﻧﺘﻘـﺎﻟﯽ اﺳـﺖ .

 

چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

کلستاتوم گوش می تواند باعث خوردگی استخوان جمجمه و راهیابی به فضای مغزی و ایجاد مننژیت و یا آبسه های مغزی. ترومبوزیس (انسداد شرائین) و یا عفونت وریدهای مغزی ناشی از کلستاتوم گوش که منجر به تورم مغز، سکته مغزی، کما و مرگ می گردد. ترومبوزیس و عفونت وریدهای اصلی ناشی از کلستاتوم گوش ممکن است به انتقال عفونت به سایر قسمتهای بدن، آبسه های مغزی و مرگ منجر گردد.

 

درمان کلستاتوم یا کیست گوش

بهترین درمان کلستاتوم گوش جراحی است،زیرا ممکن است عاملی که منجر به عفونت شده است با گذشت زمان و به تدریج موجب تسریع روند تخریب استخوان شود. مصرف آنتی بیوتیک و تزریق وریدی آنتی بیوتیک در درمان کلستاتوم گوش بسیار موثر نمی باشد زیرا عروق خونی در بافت های مرده که موجب کلستاتوم گوش شده است توانایی جذب آنتی بیوتیک را ندارند در واقع این بافت های مرده عاری از عروق خونی می باشند.

 

همچنینی برای درمان کلستاتوم گوش استفاده از پماد بسیار موثر نیست زیرا پماد ها نمی توانند به عمق این بافت ها نفوذ کنند. کلستاتوم گوش به مرور زمان می تواند با رشد خود بر تمام ساختار گوش میانی تاثیر بگذارد در نتیجه کلستاتوم گوش باید به موقع درمان شود دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی در این زمینه می توانند راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

ازطریق جراحی و انجام ماستوئیدکتومی می توان کلستاتوم گوش را برداشت. در واقع بهترین روش درمان کلستاتوم گوش جراحی است. ممکن است در حین برداشتن کلستاتوم گوش یک یا چند استخوانچه گوش تخریب شود. ۶ ماه بعد ازجراحی فضای گوش میانی باید مورد بررسی و معاینه قرار گیرد تا درصورت باقی نماندن کلستاتوم گوش بازسازی استخوانچه ها صورت گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ