این بیماری در انتخاب کفش شما هم نظر می دهد!

faateme1366
یک عارضه بسیار دردناک که در انتخاب کفش افراد هم دخیل است و انتخاب ها را برای افراد محدود می کند هالوکس والگوس یا قوز شست است. این عارضه دردناک در شست پا اتفاق می افتد و دلایل زیادی از جمله وراثت دارد. برای یادگیری راه درمان با ما همراه باشید.

هالوکس والگوس یا قوز شست چیست

انحراف شست پدیده شایعی در انگشتان پا است و در 90 درصد موارد در زنان اتفاق میفتد. کجی شست پا را هالوکس والگوس مینامند. هالوکس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است.

 

علل ایجاد هالوکس والگوس (انحراف در انگشت شست پا)

هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) معمولاً عارضه‌ای وراثتی در نظر گرفته می‌شود چراکه به دلیل مشکلات ساختاری در پا که عموماً ارثی‌اند، ایجاد می‌شود. برخی از عارضه‌هایی که می‌توانند به انحراف شست پا کمک کنند عبارت‌اند از صافی کف پا، انعطاف‌پذیری بیش‌ازحد رباط‌ها و ساختار غیرطبیعی استخوان‌ها. برخی از متخصصین اعتقاد دارند که استفاده از کفشی که هم‌اندازه‌ی پا نباشد، می‌تواند به منحرف شدن شست پا بیانجامد درحالی‌که برخی دیگر از افراد معتقدند که این کار تنها می‌تواند به تشدید عارضه‌ی موجود کمک کرده و نمی‌تواند آن را ایجاد کند.

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) معمولاً باگذشت زمان بدتر می‌شود.

 

چه مواردی تشدید کننده اند؟ 

استفاده از کفش کوچک و تنگ که باعث به هم فشرده شدن انگشتان و تحت‌فشار قرار گرفتن شست پا می‌شود.

استفاده از کفش‌های دارای پاشنه‌ی بلند و یا نوک‌تیز – این مدل کفش‌ها باعث به هم فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند.

ایستادن به مدت‌زمان طولانی

علائم آرتروز در پاها

 

برای پیشگیری از این عارضه چه باید کرد؟

کفشی را انتخاب کنید که به شکل پای شما باشد و گمان نکنید که کفش تنگ به مرور جا باز می‌کند.

هنگام عصر برای خریدن کفش بروید چون در این موقع از روز پا در حداکثر اندازه خود است.

اگر پای چپ و راست شما هم اختلاف اندازه دارد، کفش را به اندازه پای بزرگ‌تر بخرید.

وقتی کفش را تست می‌کنید دقت داشته باشید که در جلوی بلندترین انگشت پا یک سانتی متر فضای خالی داشته وجود داشته باشد.

 

برای تشخیص چه باید کرد؟

در اکثر موارد، پزشک با مشاهده تشخیص می دهد چون ظاهر این عارضه کاملا مشخص است. در طول معاینه پزشک از شما میخواهد شست خود را به بالا و پایین حرکت دهید تا محدودیت حرکتی آن را بررسی کند.

 

اگر آسیب یا تغییر شکل ایجاد شده باشد پزشک ممکن است رادیوگرافی درخواست کند. رادیوگرافی جزییات بیشتری از وضعیت استخوان و مفصل نشان می دهد. همچنین ممکن است لازم باشد آزمایش خون انجام شده تا مشخص شود علت بیماری مربوط به روماتیسم نباشد.

چگونه درمان می شود؟

ناهنجاری بونین یا انحراف شست پا می تواند به وسیله استفاده ازکفش های مناسب، استفاده از پدهای مناسب ومحافظ، استراحت، استفاده ازیخ وسایر اقدامات درمان شود. این درمان ها برای جلوگیری از تشدید ناهنجاری بیشتر از تصحیح حالت طبیعی انگشت به کارمی رود. زمانی که درد در ناحیه شست پا بسیار شدید باشد و یا بیمار بخواهد که شست پایش به حالت اولیه بازگردد، انجام جراحی ضروری می باشد.

 

داروهای مورداستفاده برای درمان هالوکس والگوس یا قوز شست چیست؟

مسکن‌های درد بدون نیاز به نسخه. استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن.

 

مسکن‌های قوی‌تر. ازجمله داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، می‌توانند درد را کاهش داده و تحمل عارضه را آسان‌تر کنند.

 

تزریق استروئید. تزریق استروئید به درون مفصل می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

 

تجهیزات پزشکی چه کمکی می کند؟

فاصله دهنده‌های انگشتی. این وسایل (اعم از پدهای سیلیکونی) به کاهش فشار از روی مفاصل انگشتان کمک کرده، اصطکاک را کاهش داده و از منطقه‌ی حساس اطراف مفصل شست پا، محافظت می‌کنند.

 

پد گذاری و نوارپیچی پا به حالت عادی. پزشک شما ممکن است پای شما را نوارپیچی کرده و یا پدهایی برای آن کار بگذارد که می‌توانند فشار ناشی از هالوکس والگوس (انحراف شست پا) را کاهش دهند.

 

کفی‌های طبی برای کفش. استفاده از کفی‌های طبی آماده که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند می‌تواند باعث حمایت از قوس پا شود.

 

استفاده از محافظ و اسپلینت. این وسایل کمک می‌کنند تا درد ناشی از هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) کاهش یافته، موقعیت مناسب انگشتان تنظیم شده و فضای مناسب برای کاهش ناراحتی ایجاد شود.

اصلاح فعالیت‌ها. اگر در طول روز به مدت طولانی بر روی پای خود فشار می‌آورید، فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های سنگین، پیاده‌روی و یا ایستادن را کم کنید.

 

فیزیوتراپی. هیچ مدرکی مبنی بر سود بلندمدت ناشی از فیزیوتراپی وجود ندارد.

 

درمان های مانند استفاده ازآتل و یا تنظیم کننده نیز بسیار موثر است. این تنظیم کننده ها شامل ژل هایی که بین انگشتان فضا ایجاد می کند، جداکننده انگشتان از یکدیگر، تنظیم کننده بونین، آتل برای محافظت از بونین، استفاده از ضربه گیر برا ی بونیناست

 

چه زمانی به جراحی نیاز است؟

جراحی هنگامی لازم است که روش های غیر جراحی برای درمان، موثر واقع نمی شوند. روش های جراحی مختلفی برای درمان هالوکس والگوس و بونیون استفاده می شود. پزشک با توجه به وضعیت بیمار بهترین نوع جراحی را انتخاب می کند. رایج ترین نوع جراحی بونیون شامل بونیوکتومی (bunionectomy) می باشد.

 

جراحی شامل:

اصلاح وضعیت شست پا با حذف قسمتی از استخوان

حذف بافت متورم از مفصل مبتلا و اصلاح زاویه انحراف با آزاد سازی نسوج و یا با استئوتومی (برش دادن استخوان)

بهبودی کامل پس از بونیوکتومی می تواند هشت هفته به طول انجامد.. در اغلب موارد بیمار بلافاصله بعد از عمل قادر به راه رفتن خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ