از کجا بفهمیم کمبود کلاژن داریم؟

faateme1366
کمبودهایی که در بدن مشاهده می شود هرکدام یک سری عوارضی دارد. از کمبود آهن خون گرفته تا کمبود انواع ویتامین که هر کدام عوارض خاص خودش را دارد. در این مطلب به نشانه ها و عوارض کمبود کلاژن می پردازیم.

کلاژن چیست؟

کلاژن به صورت کلی مثل چسبی است که بدن ما را به صورت کلی حفاظت می کند. این ماده مفید به صورت فراوان در پوست، نسوج استخوانی، انواع رباط ها، انواع غضروف ها، تاندون ها، سیستم گوارش و عضله های بدن پیدا می شود. بدن ما کلاژن تولید کرده ولی مشکل اینجاست که با بالارفتن سن سطحح  تولید این ماده نیزکم می شود.

 

چه زمانی کمبود کلاژن احساس می شود؟

روند تولید کلاژن در بدن با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. پدیدار شدن چین و چروک، افتادگی پوست و ضعیف شدن غضروف مفاصل از علایم کاهش کلاژن در بدن هستند. عوامل دیگری همچون مصرف زیاد شکر، سیگار کشیدن و آفتاب شدید می توانند در کم شدن کلاژن بسیار موثر باشند.

در چهل سالگی، کلاژن تولیدی تندتر از توانایی تولید بدن استفاده می شود و 20 سال بعد از آن نیمی از کلاژن بدن از بین می رود.

 

کلاژن در بدن تاثیرات زیادی دارد ، این تاثیرات عبارتند از :

 

● جوانسازی پوست

 

سلامت پوست و ضد چین و چروک

 

تقویت استخوان ، مفاصل و غضروف های بدن

 

رشد مو و ناخن

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 

کاهش وزن

 

تقویت کننده ی عملکرد ورزشی

 

موجب خواب بهتر

 

نشانه های کمبود کلاژن در بدن را حتما بشناسید

هنگامی که فرد با افزایش سن به چین و چروک ، نازک شدن و تحلیل پوست دچار می گردد ، به کمبود کلاژن دچار می باشد .

 

وجود مشکلات در رشد مو و ناخن از جمله عوارض کمبود کلاژن می باشد .

 

با مصرف کلاژن می توان بیماری های روده ای و گوارشی را درمان نمود ، از این رو وجود مشکلات گوارشی نیز می تواند نشانه ای از کمبود کلاژن مورد نیاز بدن باشد

 

یکی از دلایل میل به خوردن تنقلات و میان وعده های ناسالم که موجب افزایش وزن می گردد ، کمبود کلاژن در بدن می باشد

 

  خواب ناکافی از جمله عوارض کمبود کلاژن در بدن می باشد که به علت کمبود گلیسین که یکی از عناصر کلاژن می باشد ، رخ می دهد .

 

عدم تقویت کننده گی عملکرد ورزشی :

 

آسیب های ناشی از پارگی عضلات ، رگ به رگ شدن ، فرسودگی و پارگی ها بدن ناشی از کمبود کلاژن می باشد.

 

کلاژن چه ارتباطی با سلامت مو دارد؟

وقتی سنتان بالاتر می‌رود، میزان طبیعی کلاژن موجود در بدن شما کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل خوردن کلاژن مفید است. طبق تحقیقات کلاژن برای حمایت از آن‌ها و افزایش پروتئین‌هایی که برای موی بدن مناسبند و باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شوند مفید هستند. همچنین این ماده در قسمتی که رنگدانه تولید می‌شود مانع از سفید و خاکستری شدن مو می‌شود. از طرفی کلاژن برای موهای خشک و شکننده مفید است و باعث میشود سطح آن مرطوب بماند.

 

کلاژن چه ارتباطی با سلامت پوست دارد؟

وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج شل و چروک‌ها نمایان می‌شود، به دلیل نقشی که این ترکیب پروتئینی در زیبایی و جوانی دارد، محققان تلاش میکنند به شیوه‌های مختلف جلوی کاهش کلاژن و بروز چین و چروک‌ها را بگیرند که از آن جمله می‌توان به ساخت کلاژن تزریقی یا کرم‌های موضعی یا حتی مکمل‌های خوراکی آن اشاره کرد.

 

کلاژن از چه طریقی می تواند وارد بدن شود؟

کلاژن را می‌توانید به شکل‌های مختلف مصرف کنید. قرص‌های کلاژن شامل بیش از یک گرم ماده کلاژن در هر قرص هستند و می‌توانند با ویتامین C در بدن همراه شوند و باعث شوند که کلاژن بیشتری در بدن تولید شود. همچنین پودر و مایع آن هم وجود دارد و برای کسانی که با قرص خوردن راحت نیستند مناسب است. همچنین نوعی از این قرص مخصوص گیاهخواران هم وجود دارد و می‌تواند مقدار زیادی از آمینو اسیدها را هم داشته باشد. همچنین می‌توان با خوردن ماهی، گوشت گاو و مرغ مقدار زیادی کلاژن وارد بدن کرد.

 

کمبود کلاژن در بدن چگونه درمان می شود؟

با توجه به مزایایی که کلاژن ها در سلامت جسمی و جوانی افراد ایفا می کنند، وجود آنها در بدن ضرورت پیدا می کند. چرا که اعتماد به نفس افراد با وجود زیبایی چهره افزایش می یابد. از سوی دیگر وجود کلاژن برای سلامت استخوانها و مفاصل نیز مفید و موثر است. چرا که تا حد زیادی درد مفاصل را نیز کمتر می کند. اما خبر خوش این است که اگر چه برخی عوامل موجب کاهش کلاژنها می شوند اما این به این معنا نیست که این عارضه هیچ درمانی ندارد. بلکه راه درمان آن، ایجاد یک منبع زیستی از اسید آمینه در بدن است. با ایجاد تعادل هورمونی در بدن می توان میزان تولید کلاژن در بدن را به حد متعادل رسانید. در این صورت کلاژن موجب بهبود تعادل اسید آمینه در بدن شده و پشتوانه‌ایی برای تولید هورمون طبیعی بدن خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ