تمام مزایا و معایب رژیم لاغری دوکان

faateme1366
برای تناسب اندام راه های بسیار متفاوت است. از روش های تهاجمی تا غیر تهاجمی، از ورزش تا رژیم غذایی. هر فردی برای لاغری سراغ یکی از این راه ها می رود و در این مطلب ما برای کسانی صحبت کرده ایم که از بین خیل عظیم رژیم های لاغری متفاوت، رژیم دوکان را انتخاب کرده اند.

نظریه های دکتر دوکان

اگر بخواهیم نوع تفکر دکتر پیر دوکان را به شکلی ساده بیان کنیم: “پروتئین دوست فرد رژیم گیرنده است، در حالیکه کربوهیدرات و چربی دشمن محسوب می‌شوند.” دکتر پیر دوکان دلایل قانع کننده ای برای نظریه ی خود دارد:

 

از 4فاز رژیم دوکان چه می دانید؟

فاز ۱: فاز حمله(Attack)رژیم کاهش سریع وزن دوکان

شامل غذاهای پر پروتیئن با چربی کم، به همراه لبنیات کم چرب، سبوس و آب است.

 

فاز ۲: فاز کاهش(Cruise)رژیم کاهش سریع وزن دوکان

شامل برنامه ی فاز حمله است به علاوه انواع سبزیجات که با  با یک ریتم خاص به برنامه اضافه می‌شود.

 

فاز ۳: فاز تثبیت(Consolidation)رژیم کاهش سریع وزن دوکان

برای اینکه بدن به وزن از دست داده عادت کند و کم کم به مصرف متعادل مواد غذایی بازگردید در این فاز میوه، پنیر معمولی، دو وعده‌ی کربوهیدراتی و یک وعده جایزه اضافه می‌شود.

 

فاز ۴: فاز  (Stabilization)رژیم کاهش سریع وزن دوکان

فاز آخر در واقع پروسه ای است که شما باید همیشه به آن وفادار باشید تا بتوانید وزنی که در این مدت به دست آورده اید را برای همیشه حفظ کنید. ک خیلی راحت و آسان و نیز لذت بخش هم هست. شما مجاز هستید که برنامه معمول و همیشگی خود را داشته باشید، اما هر ۵ شنبه (یک روز ثابت در هفته)، شما موظف هستید که رژیم پروتیئن خالص (مثل فاز اول) داشته باشید.

 

علاوه بر این، شما اجازه ندارید از این فاز به بعد از پله ی برقی و آسانسور استفاده کنید، روزانه حداقل پیاده روی را باید در برنامه ی خود جای دهید و هر روز سبوس جوی دوسر باید مصرف کنید.

 

لیست غذاهای مجاز در رژیم دوکان

گوشت قرمز بدون چربی , کمتر از 10 درصد چربی

مرغ یا بوقلمون بدون پوست و بال و گردن شاملش نمی شه

گوشت چرخ کرده بدون چربی

ماهی تن ماهی یا هر ماهی که در روغن مانده شاملش نمی شه

تخم مرغ (زرده 2 عدد بدون زرده محدودیت ندارد)

شیرین کننده های مصنوعی به جز شیرین کننده های که پایه میوه ای دارند , سرکه , خردل , ادویه ها , پودر سیر و پیاز , گیاهان دارویی

لیمو ترش فقط بعنوان چاشنی و نه مصرف لیموناد , سس قرمز بدون شکر , آدامس بدون قند

روزانه 1 و نصف قاشق غذا خوری جو پرک

چای و قهوه آزاد

شیر و ماست کم چرب

پنیر توفو

سویا

 

روزانه باید حداقل 3 وعده خورده شود حذف هیچ وعده غذایی مجاز نیست و اثر معکوس دارد. هر وعده اندازه ای بخورید که اصلا

حس گرسنگی نداشته باشید

 

رژیم دوکان چگونه عمل می کند؟

همانطور که از نام فاز اول (فاز حمله) پیداست قراراست یک شوک به بدن خود وارد کنید. لزوم فاز اول این است که یک مبارزه را شروع کنید و اینکه بدن با شرایط جدید بتواند بهتر وفق پیدا کند و اینکه یک سری از خوراکی ها را که عادت به خوردن آنها را دارید را کنار بگذارید.

 

ممکن است در 2 روز اول این فاز در فعالیت های طولانی تر کمی احساس خستگی و بی حالی کنید و باید بگویم که زمان مناسبی برای ورزش ها و فعالیت های سنگین نیست اما 20 دقیقه پیاده روی روزانه را نیز فراموش نکنید. اما در روز سوم احساس سبکی می کنید و پر انرژی خواهید بود.

 

در این مرحله ممکن است احساس کنید که دهانتان خشک می شود که این مسئله در هر رژیم غذایی اتفاق می افتد که می توانید با نوشیدن بیشتر آب آن را کمتر کنید. در این مرحله دهان شما بد بو می شود ولی ناراحت نباشید. این نشانه خوبی است. بدن شما وارد حالت کتوز شده است و در حال مصرف چربی های ذخیره شما برای تامین انرژی خود و به خصوص انرژی مغز است.

 

بعد از 4 روز در فاز اول ممکن است دچار یبوست شوید. که بیشتر افرادی که از قبل دچار این مشکل بوده اند یا افرادی که میزان کمی آب مصرف می کنند دچار این مشکل می شوند. اما در کل ممکن است متوجه کمتر شدن حرکات روده ای بشوید که به معنی یبوست نیست. اما اگر احساس کردید ممکن است دچار مشکل شوید خوب است که روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس گندم اضافه کنید و اینکه آب بیشتری بنوشید. می توانید قرص های حاوی فیبر میوه و ملین ها و همچنین دم نوش های گیاهی مرتبط را استفاده کنید.

 

بعد از 3 روز تقریبا احساس گرسنگی به علت افزایش میزان کتون ها از بین می رود و دیگر مثل قبل احساس نیاز به مصرف شیرینی جات نمی کنید. ضمنا پیشنهاد می کنم که به صورت روزانه از مکمل های ویتامینی استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ