برای نگهداری از خزندگان این نکات را در نظر داشته باشید

faateme1366
حیوانات خانگی هر کدام زیبایی و جذابیت خاص خودشان را دارند. نگهداری از خزندگان از همه لحاظ سخت تر و حساس تر است چرا که کوچکترین تغییری در دمای نگهداری آنها یا کوتاهی در تغذیه آنها باعث از بین رفتن حیوان می شود. در نتیجه برای سلامت خزنده تان این مطلب را دنبال کنید.

قبل از خرید به فکر باشید

قبل از اینکه به فکر خرید یک خزنده باشید ابتدا سعی کنید لوازم و مکان نگهداری آنرا تهیه کنید، بعد که شرایط مهیا شد به فکر این باشید که با این شرایط و فضای موجود، چه نوع خزنده ای را می توانید سرپرستی کنید.

ما شاهدیم که خیلی وقتها برعکس این روال اتفاق می افتد و بعد کسی که خزنده ای را خریداری کرده دیگر قادر به نگهداری او نیست و یا اینکه با امکانات کم آن حیوان صدمه می بیند.

 

قبل از خرید حتما اندازه خزنده تان را بعد از بزرگ شدن هم در نطر بگیرید!

بعضی مارها و مارمولک‌ها خیلی زود رشد می‌کنند. بعضی از آن‌ها دوست دارند محیطی که در آن زندگی می‌کنند از خودشان خیلی بزرگ‌تر باشد تا به‌راحتی بتوانند در آن حرکت کنند، آفتاب بگیرند، پنهان شوند، خود را خنک کنند و یا حتی شنا کنند. درنتیجه برای تهیۀ تراریوم اندازۀ خزندۀ خود را در نهایت رشدش در نظر بگیرید و با توجه به خزندۀ بالغ خود اندازۀ تراریوم را تعیین کنید.

 

دمای متناسب برای خزنده در نظر بگیرید

خزندگان در تابستان قادر به خنک کردن بدنشان و در زمستان قادر به گرم نگه داشتن بدنشان نیستند. پس همیشه به یاد داشته باشید که دمای اتاق معمولا برای خزندگان سرد است. هرگاه به حیوان خود یک وعده‌ی غذایی بزرگ مانند خرگوش برای مار دادید که هضم آن در یک روز ممکن نیست، بهتر است او را به حال خود رها کرده و دست مالی نکنید. فشار بر روی شکم حیوان در زمان هضم غذا، ممکن است موجب پس آوردن غذا شود که برای حیوان خوب نیست. پس هرگز حیوانی را که تازه غذا خورده و شکمش برآمده است، بلند نکنید. اگر خزنده را از قفس خارج می‌کنید، سعی کنید بیشتر از نیم ساعت حیوان را بیرون قفس نگه ندارید. در غیر اینصورت، ممکن است دمای بدن حیوان بیش از حد پایین بیاید و سلامتی او را تهدید کند.

 

رابطه کودک با خزندگان

هرگاه به کودک یا خردسالی اجازه دادید تا خزنده‌ای را نوازش یا بغل کند، مسئولیت محافظت از هر دو را بر دوش دارید. رفتار خشن یا نامناسب یک کودک، می‌تواند اعتماد حیوان به انسان را به کلی از بین ببرد. تمام انواع حیوانات قابلیت گاز گرفتن و ناخن کشیدن را دارند که ممکن است باعث آسیب رسیدن به کودک و یا خراب شدن چهره‌ی این موجودات زیبا در ذهن کودک شود. هرگز به کودک اجازه ندهید تا حیوان را از درون قفس خارج کند چرا که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که حیوان دست بچه را با طعمه اشتباه گرفته و گاز بگیرد. توصیه ما این است که کودکان زیر سه سال را بکلی از خزندگان دور نگه دارید چون ممکن است دچار بیماری شوند. بقیه کودکان نیز بعد از دست زدن به خزنده، باید دست‌های خود را بشویند تا باکتری وارد بدن بچه نشود.

 

کارشناسان چه می گویند؟

کارشناسان هشدار می‌دهند که مردم نباید از خزندگان به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند چون ۷۵ درصد این حیوانات ظرف یکسال اول پس از خریداری شدن کشته می‌شوند. آنها تاکید کردند که اقدامات شدیدتر و جدی‌تری لازم است تا از خرید و فروش این حیوانات به ویژه توسط خریداران نامناسب جلوگیری شود.

 

مسائل پزشکی مربوط به خزندگان

باید بدانید که علائم بیماری در خزندگان خیلی زود قابل مشاهده نیست. به همین دلیل است که صاحبان این دسته از حیوانات خانگی زمانی به پزشک مراجعه می کنند که وضعیت سلامت حیوان بحرانی است. خزنده حالت آنورکسیک می گیرد یعنی دیگر حرکت نمی کند و اشتهایی به غذا ندارد. علت آن بیماری نیست بلکه شرایط زیست محیطی است که حیوان در آن زندگی می کند.

بیشتر مردم اطلاعات درستی برای نگهداری از این حیوانات خانگی ندارند. وضعیت سلامت خزنده معمولا باید هر سال بررسی شود. توجه داشته باشید که معاینه عمومی خزنده (بررسی چشم ها، مخاط، دهان، عضلات، وزن، آب دهی بدن و …) و معاینات تکمیلی (رادیوگرافی، ایکن، اکوگرافی و آزمایش خون) نسبت به گربه و سگ کمتر و راحت تر است.

حداقل یک بار در سال و قبل از خواب زمستانی، خزنده را به پزشک نشان دهید تا از وجود و عدم وجود انگل مطمئن شوید. اگر نتیجه آن مثبت باشد باید آن را درمان کرد. در طول نقل و انتقال خزنده نزد پزشک به تغییرات دما توجه داشته باشید. پیشنهاد نمی شود که از جعبه های پلاستیکی استفاده کنید. بیشتر از جعبه هایی با جنس پلی‌استایرن دارای ترمومتر(گرماسنج) استفاده کنید تا به دما و میزان رطوبت مناسب دسترسی داشته باشید. مارها را ابتدا درون ساکی از جنس پنبه یا پلی‌استایرن قرار دهید تا از نور و تغییرات دما در امان باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ