از خواص شگفت انگیز سیاه دانه چه می دانید؟

faateme1366
سیاه دانه که معروف به سیاه تخمه نیز هست، در طب سنتی ما جز یکی از پایه های اصلی درمان امراض مختلف بوده. در این مطلب برای شما از انواع خواص سیاه دانه صحبت کردیم.

سیاه دانه چیست؟

 سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود.این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

تمام آنچه در مورد سیاه دانه باید بدانید

 سیاه دانه طبیعت گرمی دارد.

 

  به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیموکیتون، دارای اثرات ضد تشنجی است. بررسی ها نشان می دهد سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن شود.

 

  در کاهش نفخ شکم و دفع گازهای معده موثر است.

 

زیاد کننده شیر مادران است.

 

قاعده آور است، یعنی عادت ماهانه را باز می کند.

 

ضد کرم است. مصرف سیاه دانه با سرکه باعث دفع کرم دستگاه گوارشی می شود.

 

استفاده از مخلوط سیاه دانه آسیاب شده با عسل برای تسکین درد رحم و پس درد زایمان مفید است.

 

غرغره کردن جوشانده ی سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان می شود.

 

دیابت نوع ۲: محققان دریافته اند که تنها دو گرم از سیاه دانه در روز می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و عملکرد سلول های بتا در پانکراس را بیشتر نماید.

 

بیماری صرع: مطالعات انجام شده نشان می دهد که سیاه دانه در کاهش تکرار تشنج در کودکانی که به درمان های مختلف مقاومت کرده اند موثر خواهد بود. سیاه دانه دارای خواص ضد تشنجی است.

 

سرطان روده: این ماده می تواند از رشد سلول های سرطانی در روده جلوگیری کند. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده شده است که این دانه ها می توانند با سرطان روده مبارزه کنند و عوارض جانبی زیادی در پی نداشته باشند.

 

محافظت در برابر اسیب حملات قلبی: عصاره سیاه دانه خاصیت مراقبت کننده از قلب دارد و می تواند آسیب ناشی از حملات قلبی را کاهش دهد

 

سرطان سینه: عصاره سیاه دانه رشد تومورهای سرطان سینه را کاهش می دهد.

 

سرطان مغز: مطالعه منتشر شده در مجله PLoS One نشان می دهد که thymoquinone موجود در سیاه دانه می تواند مرگ سلول های گلیوبلاستوم را تحریک کند. گلیوبلاستوم یکی از تهاجمی ترین نوع تومورهای مغزی است.

 

سرطان خون: یکی از ترکیبات سیاه دانه به نام thymoquinone می تواند آپوپتوز در سلول های سرطانی را تحریک کند

 

اسیب مغزی ناشی از سرب:  سیاه دانه قادر است آسیب ناشی از مسمومیت سرب به مغز را کاهش داده و برعکس کند.

 

سرطان دهان: محققان دریافته اند که thymoquinone موجود در سیاه دانه می تواند آپوپتوز سلولی در سلول های سرطان دهان را تحریک کند.

 

 درمان سرگیجه و درد گوش :یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا 11 روز ادامه دهید.

 

 درمان اسهال :یک قاشق غذاخوری سیاه دانه ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.

 

سیاه دانه برای درمان فشار خون بالا: افراد مبتلا به این مشکل می توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز 100 و 200 میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.

 

درمان آسم: آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به داروهای معمولی دارد.بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راههای هوایی آنها دارد.

 

 ناراحتی های کبدی :مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد ( آلوئه ورا ) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.

همچنین می توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه ی برگ های بید (برگ های کوچک ) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ