آنچه باید در مورد بزرگی سینه در مردان بدانید

faateme1366
شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که برای مردان ممکن است اتفاق بیفتد بزرگی سینه است. در این مطلب برای شما توضیح دادیم که علل این مشکل چیست و راه های در مان آن کدامند. با ما همراه باشید.

ژنیکوماستیچیست؟

بزرگی سینه مردان (ژنیکوماستی) به پرولیفراسیون و بزرگ شدن سینه و نسج گلاندولار و استرومای پستان در جنس مذکر گفته میشود و میتواند در زمان نوزادی، نوجوانی و پیری به صورت فیزیولوژیک دیده شود.

ژنیکوماستی ممکن است در یک یا هر ۲ پستان رخ دهد و با ایجاد توده کوچکی زیر نوک پستان مردان آغاز می شود که ممکن است حساس هم باشد.

ژنیکوماستی هنگام بلوغ در پسران نوجوان ناشایع نیست و بیش از نیمی از پسران هنگام بلوغ، ژنیکوماستی پیدا می کنند ولی معمولا طی چند ماه خودبه خود برطرف می شود.

گاهی بزرگ شدن پستان در نوزادان هم رخ می دهد و حتی با ترشح شیر (گالاکتوره) همراه است. این عارضه ممکن است در دوره نوزادی چند هفته طول بکشد اما به ندرت تا ۲ سالگی ادامه می یابد.

تغییر غیرطبیعی در میزان هورمون های جنسی یا چگونگی پاسخ دهی بدن به آنها باعث بزرگ شدن پستان ها در مردان می شود.

 

علائم بزرگی سینه مردان

ورم کردن سینه

تخلیه سینه

التهاب سینه

بسته به علت بزرگ شدن سینه ، علائم دیگری نیز ظاهر می شوند. در صورتی که علائم بزرگی سینه مردان را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا علت بیماری شما را تشخیص دهد.

 

علل ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان

علل طبیعی: در ۳ دوره زندگی، آقایان می توانند به علل اختلالات هورمونی گذرا دچار بزرگی سینه شوند. (نوزادی، نوجوانی و بالای ۶۵ سال) در زمان نوزادی و نوجوانی غالبا خود به خود این مشکل بهبود پیدا می کند بنابراین احتیاجی به درمان ندارد.

به علت مصرف برخی از داروها (مثل کورتون) یا اعتیاد به مواد مخدر مثل هروئین یا اعتیاد به الکل.

به علت برخی از بیماری ها، مثل نارسایی کلیه یا نارسایی کبد.

به علت افزایش وزن.

علت بزرگی سینه مردان ممکن است در اثر مصرف داروهای زیر باشد:

استروژنها، دیژیتال،کتوکنازول، شیمی درمانی،اسپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید، سایمیتیدین،هورمون رشد، مهارکننده های کلسیم ،دیازپام، ایزونیازید، متیل دوپا، امپرازول،ضد افسردگیهای سه حلقهای، هروئین و ماری جوآناو…

به علل ناشناخته.

 

درمان ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان

چنانچه از روند زنانه شدن پستان مدت طولانی بگذرد(بیش از ۶تا۱۲ ماه) بافت گلاندولار اولیه توسط فیبروز و هیالینیزاسیون جایگزین میشود و در نتیجه حتی پس از رفع علت بیماری نیز بزرگی سینه مردان بهبود نخواهد یافت. بنابراین درمان طبی بزرگی سینه مردان و عمل ژنیکوماستی زمانی بیشترین موفقیت را دارد که یا در شروع ژنیکوماستی باشد و یا برای پیشگیری از پیشرفت آن تجویز شود.روش درمان بزرگی سینه مردان بستگی به علت، مدت و شدت ژنیکوماستی و وجودیا فقدان حساسیت و درد دارد. بزرگی سینه مردان با شروع اخیر ( یعنی کمتر از ۶ ماه)اغلب خودبخود برگشت می کند ژنیکوماستی بلوغ د ر ۹۰درصد موارد طی ۶ ماه تا ۲ سال برگشت میکند و تداوم آن پس از ۱۷ سالگی ناشایع است. بنابراین در خیلی از موارد تحت نظر گرفتن بیمار مبتلا به ژنیکوماستی برای کوچک کردن سینه مردان به تنهائی کافی است.

مواردیکه تحت نظر گرفتن بیمار توصیه میشود:

۱پس از قطع داروی عامل ژنیکوماستی

۲اصلاح بیماری زمینهای مرتبط به آن ( از قبیل تیروتوکسیکوز، بیماری مزمن کلیوی، سوء تغذیه یا تومورها )

۳ژنیکوماستی بلوغ با اندازه ۴ سانتیمتر یا کمتر که معمولاً فقط نیاز به اطمینان دادن به بیمار دارد.

 

بهترین کاندید‌ها برای جراحی بزرگی سینه در مردان

تصمیم برای انجام جراحی ژنیکوماستی یک تصمیم کاملا شخصی است. شما باید این کار را تنها به خاطر خواسته‌های خودتان انجام دهید و نه برای برآورده کردن خواسته‌های شخص دیگر یا رسیدن به یک تصویر ایده‌آل. انجام این عمل، کار درستی است اگر:

سلامت جسمانی کامل دارید و وزن شما نسبتا نرمال است.

انتظارات شما از این عمل واقع بینانه است.

روند رشد سینه‌های شما متوقف شده است.

بزرگ بودن بیش از حد سینه‌هایتان شما را آزار می‌دهد.

کوچک کردن سینه‌ی مردان به روش جراحی برای افراد زیر گزینه‌ی مناسبی است:

 

مردانی که بزرگ بودن سینه‌ی آن‌ها با سایر روش‌ها، قابل درمان نیست

افرادی که سلامت جسمانی دارند، به هیچ بیماری خطرناکی مبتلا نیستند و هیچ مشکلی ندارند که باعث اختلال در بهبودی پس از جراحی شود.

افرادی که به سیگار یا سایر موارد مخدر اعتیاد ندارند

افرادی که دید مثبتی به این عمل دارند و هدف آن‌ها از انجام این جراحی و اقدام به درمان ژنیکوماستی، کاملا مشخص است.

 

با کدام علائم به پزشک مراجعه کنیم؟

تورم، درد، بزرگی در یک یا هر دو پستان

ترشح خونی یا ترشح تیره رنگ از نوک پستان

زخم پوستی روی پستان

احساس توده سفت یا سخت در پستان

توجه داشته باشید بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند، همیشه به بررسی پزشک نیاز دارد.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا به درمان نیازی ندارد و خود به خود برطرف می شود. بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوان بسیار ناراحت کننده باشد. در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار آثار هورمون های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ