برای سلامتی خود از ناخن هایتان مشاوره بگیرید.

mousavi
برای پیش بینی سلامت آینده تان بهترین مشاور ناخن هایتان هستند. ناخن ها زبان گویای بیماری ها هستند، بنابراین هر مشکلی که درسطح ناخن ایجاد می شود می تواند هشداری برای ابتلا به یک بیماری خاص باشد.

برای پیش بینی سلامت آینده تان بهترین مشاور ناخن هایتان هستند. ناخن ها زبان گویای بیماری ها هستند، بنابراین هر مشکلی که درسطح ناخن ایجاد می شود می تواند هشداری برای ابتلا به یک بیماری خاص باشد.

دکترگلاسر می گوید: تغییر ناگهانی ناخن یا تورم و درد می تواند نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد. بیماری های ناخن به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند. دسته ی اول بیماری هایی هستند که باعث تغییر شکل ناخن می شوند و دسته ی دوم بیماری هایی هستند که تغییر رنگ ناخن ها را به همراه دارند. هر کدام از این دو دسته، عوامل مختلف و بیماری های مختلفی را در خود جای می دهند.

لبه هایی که در ناخن های شما ظاهر می شوند، عمودی یا افقی، می توانند چندین بیماری جدی پزشکی را نشان دهند. شیاری که از پایه ناخن تا نوک آن را جدا می کند، به طور طبیعی مرتبط با پیری یا ژنتیک است.

افرادی که سن بیش از 50 سال دارند، می توانند انتظار داشته باشند که در این سنین  چنین شیارهایی را مشاهده کنند. خرد شدن شدید یا ناگهانی وخمیدگی های عمودی به عنوان یک هشدار برای مراجعه به  یک پزشک به حساب می آیند، زیرا می توانند نشانه ای از کمبود مواد مغذی یا کمبود آهن باشند. آنها همچنین ممکن است آرتریت، روماتوئید یا اختلال گردش خون یا کلیه را نشان دهند.

شیارهای عرضی رشته های ناخن که از سمت چپ به راست حرکت می کنند ممکن است به دلیل استرس شدید روانی یا فیزیکی مانند بیماری یا عفونت باشند. این خطوط می توانند پس از بیماری یا ضربه به ناخن و سوء تغذیه ایجاد شوند.

شکستن ناخن ها با خشکی پوست در ارتباط است و چون خانم ها بیشتر در معرض عواملی هستند که خشکی پوست را تشدید می کند بیشتر هم دچار این مشکل می شوند. این عوامل شامل کار بیش از حد با آب و مواد شوینده بدون استفاده از دستکش و استفاده ی زیاد از مواد آرایشی به خصوص انواع لاک ها یا پاک کننده ها به دلیل وجود مواد تحریک کننده در آنهاست. تغییرات هورمونی، ژنتیک و نحوه استفاده بدن از کلسیم، همه  از جمله عواملی هستند که باعث افزایش رشد ناخن می شوند.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل

یک پزشک متخصص در این زمینه می گوید: خرد شدن ناخن ها می تواند نتیجه رژیم غذایی بد باشد. این پزشک بیان می کند: «هنگامی که مردم با تغییر ناخن ها به دفتر من می آیند، من بلافاصله از آنها می خواهم که برنامه غذایی خود را بیاورند تا اطمینان حاصل کنم که رژیم غذایی متعادلی دارند و از مصرف روزانه ی ویتامین و مواد معدنی خودداری نمی کنند. اگر آنها رژیم غذایی متعادل نداشته باشند، پس یک رژیم غذایی مناسب و یک مکمل ویتامین می تواند به سلامت ناخن آن ها کمک کند.»

مراقبت از ناخن

از آنجایی که بسیاری از مشکلات ناخن ها ناشی از عدم مراقبت از آن ها است. نکات زیر را به یاد داشته باشید:

ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید. پیشنهاد می شود که ناخن های خود را پس از حمام( زمانی که نرم هستند) کوتاه کنید. کوتاه کردن ناخن ها باید از قسمت روشن و شفاف باشد یعنی جایی که نوک ناخن ها حدود دو میلیمتر است و بعد باشد و پس از چیدن ناخن های اضافی چنانچه قسمت هایی تیز است و گرد نشده، باید با سوهان مناسب به آرامی آن را تراشیده به طوری که در لمس ناخن زبر نباشد و هیچ گونه تیزی و زاویه ای حس نشود.

نوک ناخن باید به سمت خارج باشد به طوری که سر ناخن حالت گرد داشته باشد. ناخن گیر معمولی ولی تیز، بهترین وسیله برای گرفتن ناخن ها است و از وسایلی مانند قیچی، چاقو، تیغ و غیره حتی الامکان نباید استفاده کرد.

ناخن های ما از ماده ای به نام کراتین که یک نوع پروتئین است ساخته شده اند و در مقابل برخی فاکتورها و عوامل تاثیرپذیر هستند. آب داغ، محصولات پاک کننده ی قوی مثل مواد شوینده و استون ازجمله عواملی هستند که ناخن های ما را ضعیف و شکننده می کنند. استفاده از کرم هایی که مخصوص ناخن و دست تهیه شده اند راه خوبی برای تقویت ناخن ها است. هر روز صبح و شب از این کرم ها استفاده کنید.

برگردان: عرب زاده

چگونه از رنگ و شکل ناخن ها، به بیماری خود پی ببریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ثمین نظری

ثمین نظری

1399-09-15 - 13:45 پاسخ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرانقدر با توجه به ناخن هام من ناخن های کم پشت و کوتاهی دارم که خیلی دوست دارم ناخن هام بلند بشه و مادرم سر این موضوع خیلی حساس است و من خیلی علاقه به ناخن دارم و دوست دارم که کاشت انجام بدم من ۱۳ سالمه و مادرم نمیگذاره که ناخن به بکارم و این موضوع خیلی من را افسرده کرده میشه کاری بهم بگید که انجام بدم.... ممنون