مو و پوست سر شما درباره سلامتی چه می گویند؟

mousavi
موهای شما در حال تلاش هستند تا چیزی را راجع سلامتی بدنتان به شما بگویند. شام برخی شرایط و یا مصرف برخی از داروها روی سلامت موهای شما تأثیر گذاشته باشد و مشکلات مو ناشی از مشکلات سلامتی بدن باشد.

آیا موهای بد به معنای مشکل سلامتی است؟

موهای شما در حال تلاش هستند تا چیزی را راجع سلامتی بدنتان به شما بگویند. شام برخی شرایط و یا مصرف برخی از داروها روی سلامت موهای شما تأثیر گذاشته باشد و مشکلات مو ناشی از مشکلات سلامتی بدن باشد. در برخی موارد دیگر نیز شما فقط نیاز به کمی مراقبت بیشتر از پوست سر و موی خود دارید. ما در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که رابطه‌های بین سلامت بدن و مشکلات پوست و موی شما را برسی خواهد کرد.

شوره سفید خطری برای سلامتی نیست

شوره سر مسری نیست، پس چگونه ایجاد می‌شود؟ دکترها در این باره هنوز مطمئن نیستند اما یک نظریه این است که ممکن است به علت رشد بیش از حد یک نوع قارچ در پوست سر باعث ایجاد شوره شود. همچنین سایر عوامل مانند پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، هوای خشک می‌تواند باعث ایجاد شوره شود. شاید داشتن شوره سر برای شما خجالت آور باشد اما بدانید که هیچ ضرری برای انسان ندارد و نشانه هیچ بیماری نیست.

نکاتی برای درمان شوره سر

بهترین راه کاهش شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره به صورت روزانه است. شامپو را 5 دقیقه روی سر خود نگه دارید سپس خوب موهای خود را بشویید. البته ممکن است نیاز باشد تا چند شامپوی مختلف را امتحان کنید تا شامپوی مناسب برای شوره‌های سرتان را پیدا کنید

شوره زرد

اما اگر شوره‌های سری که می‌بینید چرب یا زرد هستند شما ممکن است به درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis مبتلا شده باشید. این بیماری یک التهاب پوستی است که می‌تواند در جایی که غدد چربی فراوانی در سر وجود دارد رخ می‌دهد. مانند سر و صورت. اگر چه این بیماری به وضعیت هرمون ها مرتبط است اما قارچ، برخی شرایط عصبی و بیماری‌های مانند پارکینسون و hiv می‌تواند جز عوامل به وجود آورنده آن باشد.

موهای شما بیشتر از حدی که فکر می‌کنید می‌ریزد؟

برخی کارشناسان تخمین زده‌اند که به طور روزانه بیش از 100 تاره مو از انسان می‌ریزد اما این یک زنگ خطر نیست. این را امری طبیعی می‌دانند. حدود 90% از موهای ما به طور ثابت وجود دارند و 10% آن‌ها مشغول ریزش و جایگزین شدن با موی جدید هستند. در واقع موها بعد ازچندین ماه از بین رفته و با موی جدید جایگزین می‌شود و این چرخه طبیعی موی سر است. پس بدانید که هر ریزش مویی خطرناک نیست، اما اگر احساس میکنید که ریزش موهای شما چند برابر شده است می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید.

تلوژن افلوویوم چیست؟

یک شوک در سیستم بدن شما مانند جراحی، واکسیناسیون، زایمان، مصرف برخی داروها، استرس شدید، مشکلات تیروئید و … می‌تواند موهای شما را به حال تلوژن ببرد. تلوژن در واقع حالتی است که موهای شما بیشتر از حد طبیعی ریزش می‌کند و چرخه معمولی آن متوقف می‌شود. در بیشتر موارد این بیماری که تلوژن افلوویوم نام دارد به آسانی درمان می‌شود و جای نگرانی نیست.

حمله به فولیکولهای مو

در یک نوع بیماری به نام آلوپسی، سیستم ایمنی بدن اشتباهاً به موهای سر حمله می‌کند و باعث از ریزش موی ناگهانی سر می‌شود. این مشکل در اکثر مردم به گونه‌ای دیده می‌شود که یک یا دو تکه کوچک در برخی نقاط بدن مانند موهای سر و یا ریش‌ها مردان ریخته می‌شود که در بیشتر مواقع با یک تزریق ساده قابل درمان است. اما در برخی موارد نادر هم منجر به از بین رفتن کل موهای بدن می‌شود. این بیماری مضر نیست ولی می‌تواند به لحاظ روحی برای شما بسیار سخت باشد.

ژنتیک در مردان

90% از علت از بین رفتن دائمی موی مردان به عوامل ژنتیکی بازمی‌گردد. بنابراین با نگاه کردن به سابقه خانوادگی خود می‌توانید پی ببرید که موهای سر شما چه مسیری را در آینده طی خواهد کرد. مراحل طاسی کم کم از جلوی مو آغاز می‌شود و بیشتر بخش‌های سر را در بر می‌گیرد. داروهای هستند که می‌توانند روند این حرکت را آهسته‌تر کنند که فیناستراید (پروپتیا) و منوکسیدیل (راژین) نام دارند. البته امروزه کاشت مو این مشکل را نیز حل کرده است.

جلوگیری از آسیب نور خورشید به مو

خورشید می‌تواند موهای شما را شکننده و خشک کند که همین عوامل باعث تضعیف مو می‌شود. اگر شما در حال حاضر دارای موهای نازکی هستید باید گفت که در معرض این مشکل قرار گرفته ایدی. به همین دلیل بهتر است از محصولات مراقبت مو استفاده کنید. همچنین اگر دائماً در معرض نور خورشید هستند استفاده از کلاه بسیار مفید است مخصوصاً اگر پوست سرتان نیز در معرض تابش قرار می‌گیرد.

سفیدی مو یک عامل ژنتیکی است

سفیدی مو و میزان و شدت آن به ژنتیک شما و سابقه خانوادگی‌تان بازمی‌گردد. اگر شما هنوز به 40 سالگی نرسیده‌اید و موهای سرتان بیش از حد انتظار سفید شده است بدانید که علت آن وجود ژن قوی سفیدی مو در خانواده‌تان است. هرچند که مشکلاتی نظیر کم خونی، مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین b12 می‌تواند باعث سفیدی زودرس موهای شما شود اما در کل باید گفت که این یک بیماری نیست.

اثر جانبی داروها

برخی داروها هستند که برای رفع یک مشکل و بیماری در بدن انسان مصرف می‌شوند اما جز عوارض جانبی آن‌ها می‌توان به ریزش مو نیز اشاره کرد. این داروها شامل داروهای ضد انعقاد، کاهش کلسترول، ضد افسردگی، ضد التهاب، کنترل زایمان، آنتی بیوتیک ها و چند نمونه دیگر است. البته در بیشتر موارد هنگامی که مصرف داروها را متوقف کنید رشد موهایتان دوباره آغاز می‌شود. اما در برخی از موارد خاص نیز دیده شده که این‌طور نیست که باید در آن شرایط به پزشک متخصص پوست و موی خود مراجعه کنید.

هر گونه کپی برداری با ذکر نام و منبع الودکتر مجاز می باشد

۷ چیزی که موهای سر و بدن درباره سلامت شما می‌گویند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ