7 سردرد خطرناک، این سردرد نشان دهنده التهاب مغزی است

mousavi
سردرد در حالت عادی نگران کننده نیست ولی سردردهای شدید یا همراه با تب و یا نوسانی ممکن است علامتی از التهاب یا خونریزی مغزی باشند که باید جدی گرفته شوند.

1.  سردرد شدید و انفجاری: سردرد تاندر کلپ  Thunderclap

سردرد Thunderclap یا به اختصار TC سردردی شدید و انفجاری با شروع ناگهانی است که در کمتر از یک دقیقه به حداکثر شدت می رسد. به گفته موروکو Morocco ، اگر سردردتان ناگهانی شروع می شود درست مثل این که یک نفر کلید برق را بزند یا با چکش به شما ضربه بزند باید آن را جدی بگیرید. ممکن است نشان دهنده خونریزی سوباراکونوئید subarachnoid hemorrhage یا به اختصار SAH باشد که دلیلش خونریزی مغزی ناشی از نشت آنوریسم* aneurysm است.

به گفته موروکو، ” این سردرد خطرناک بوده و باید با اورژانس تماس بگیرید یا از اطرافیان بخواهید شما را به بیمارستان برسانند. این درد با گذشت چند ثانیه یا چند دقیقه کم نمی شوند و دردی نیست که به سرعت از بین برود، مراقب باشید در صورت بروز چین دردی مرتکب اشتباه نشده و از مسکن های قوی و خواب آور برای رهایی از درد استفاده نکنید.

*آنوریسم aneurysm :یا رگ برآمدگی عبارت است از بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ. آنوریسم معمولاً در آئورت (سرخرگ بزرگی که از قلب منشاء گرفته و در سینه و شکم به سمت پایین حرکت می‌کند) یا سرخرگ‌هایی که مغز، پاها، یا دیواره قلب را تغذیه می‌کنند، ایجاد می‌شود.

2.  سردرد همراه با تغییر ریتم

اگر سردرد میگرنی یا تنشی دارید با وجود درد شدید و وحشتناکی که دارند نیازی به نگرانی نیست. چیزی که باید به آن دقت کنید ریتم سردردتان است، ریتم سردردتان ثابت است یا در حال افزایش؟ به گفته موروکو، اگر پاسختان بله است باید با دقت بیشتری از آن مطمئن شوید. نکته نگران کننده زمانی است که ریتم سردردتان در حال تغییر باشد یعنی اگر بر خلاف همیشه سردردتان شدید و متفاوت بود و ریتم یکسانی نداشت باید به اورژانس مراجعه نمایید ممکن است با آنوریسم aneurysm ( پارگی سرخرگ ) یا شرایط اورژانسی دیگری روبرو باشید.

3.  سردرد همراه با تب

مسلما یک سردرد شدید به همراه تب برایتان نگران کننده است. به گفته موروکو Morocco ” ممکن است علت سردرد به همراه تب، عفونت مغزی باشد، مثلا مننژیت* meningitis. ” و یا شاید هشداری برای آنسفالیت encephalitis یا التهاب مغز باشد. به خصوص اگر این سردرد و تب همراه با تغییر وضعیت ذهنی شما باشد، مثلا نتوانید فرزندان خود را به خاطر بیاورید یا برخلاف معمول خودتان عمل می کنید، این نشانه ها دلیل خوبی برای تماس با اورژانس خواهد بود.

*مننژیت meningitis :یا سرسام،  بیماری ای است که درآن غشاء (مننژ یا meninges) اطراف مغز و نخاع ملتهب می شود. مننژیت در انواع ویروسی، باکتریایی، قارچی و غیره وجود دارد، اما عفونت های ویروسی معمولا شایع تر از سایر عفونت ها باعث ابتلای فرد به مننژیت می شوند.

4.  سردرد همراه با درد پشت یا اطراف چشم

به گفته موروکو ” اگر سردردتان با درد چشم همراه بود، به خصوص اگر تغییر در دید شما بوجود بیاورد، با یک موقعیت اورژانسی روبرو هستید. ” موضوع نگران کننده در این مورد گلوکوم حاد acute glaucoma ( آب سیاه ) یا همان افزایش فشار در چشم است که منجر به قطع جریان خون و در نهایت کوری خواهد شد. ” اگر بخواهیم به صورت ملموس این نوع درد را توصیف کنیم درست مثل زمانی است که برای دیدن فیلم به سینما می روید و بعد از اتمام فیلم از یک محیط تاریک که باعث منبسط شدن مردمک چشمتان شده ناگهان وارد فضای بیرون شده و نوری که یکباره به چشمتان می رسد باعث ایجاد فشار و سردرد ناگهانی می شود. “

5.  سردرد همراه با تمرکز درد در گیجگاه

در اغلب موارد، دلیلی برای ترس از سردرد وجود ندارد. ولی اگر بیشتر از 50 سال دارید و سردردتان شدید بوده و در یک یا هر دو طرف گیجگاهتان متمرکز می شود می تواند نشانه ای از آرتریت گیجگاهی temporal arteritis باشد ( بیماری ای که منجر به التهاب شریان های گیجگاهی می شود. ) به خصوص اگر همراه با تاری دید یا تب باشد باید فورا به پزشک مراجعه نمایید در غیر اینصورت ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود.

6.  سردرد بر اثر ضربه زمانی که در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستید

اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید و به سرتان ضربه ای وارد شده و دچار سردرد شده اید ممکن است دلیلش ایجاد یک هماتوم hematoma یا لخته خون زیرجلدی یا خون ریزی آهسته درون مغز باشد که به خاطر مصرف داروهای رقیق کننده ، لخته نمی شود. این شرایط می تواند مرگبار باشد بنابراین باید به اورژانس مراجعه نمایید.

7.  سردرد مسری است

اگر اطرافیانتان مثلا خانواده یا همکاران تان همزمان با شما از دردی ناخوشایند شکایت می کنند ممکن است نشانه ای از مسمومیت دی اکسید کربن  CO2 باشد. اگر با بیرون رفتن از محیط سردردتان بهتر شد باید به سایرین هشدار داده و درها و پنجره را باز کنید و به دنبال منبع نشت  CO2 بگردید.

گروه سلامت سیمرغ

همه چیز درباره سردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ