دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها

faateme1366
بسیاری از خانم ها ریزش مو دارند و می خواهند دلیل آن را بدانند. ما در این مطلب به شما می گوییم که دلیل احتمالی ریزش موهایتان چیست.

استروژن بدنتان کم شده

خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند. زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی- برای مثال تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

 

ویتامین آ یا سلنویم خونتان زیاد شده

در موارد نادر ممکن است از این مکمل استفاده شود زیرا در بسیاری موارد مصرف مولتی ویتامین نیاز را مرتفع می کند. مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد . اما به طور کلی مصرف سیگار بنابه دلایل بسیار مضر است . بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا نه. اما بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. و بهترین نقطه برای تشخیص انجام تست خون است تا ازاین طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود. اگر پزشک علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است اما با این حال داروهایی و جود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.

 

غده تیروئید بد کار می کند

غده تیروئید هورمون های بسیار مهمی از جمله: T3, T4 ، تیروکسین، کلسیتونین و TSH ترشح می کند، این هورمون ها وظایف مهمی در بدن از قبیل تنظیم وزن، تنظیم سوخت و ساز بدن، ترمیم و بازسازی بافت های بدن و غیره ایفا می نمایند.وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن موها می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیزم بدن رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می گردد.از دلایل کم کاری غده تیروئید می توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین سی و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد.در آنالیز مو نسبت کلسیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غده تیروئید می باشد. همچنین می توان با انجام آزمایش های خون T3, T4, TSH وضعیت و میزان هورمون های غده تیروئید را بررسی نمود.

 

مادر شدن نزدیک است

بارداری، یک نمونه از استرس فیزیکی است که می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش موی ناشی از بارداری معمولا بعد از به دنیا آمدن نوزاد شروع می‌شود، نه در دوران بارداری. زایمان کردن، چیزی شبیه وارد شدن ضربه به بدن است. اگر با ریزش مو مواجه شدید، خیال‌تان راحت باشد که بعد از دو تا سه ماه، موهای‌تان مجددا رشد خواهند کرد. این یک پروسه‌ی طبیعی است که روند خودش را طی می‌کند.

 

کیست تخمدان

 زنان مبتلا به این بیماری، دچار عدم تعادل هورمونی مزمن می باشند. بدن بیش از مقدار طبیعی، آندروژن می سازد و این عامل باعث می شود در صورت و بدن این زنان، موهای زائد بروید و موهای سر نازک تر شوند. این سندرم موجب مشکلات تخمدانی، آکنه و افزایش وزن نیز می گردد. در برخی مواقع، نازک شدن مو و ریزش آن، تنها نشانه واضح این بیماری می باشد.
بافتن موها و یا سفت بستن موها و نیز بیگودی موجب آزار پوست سر و ریزش موها می شود

 

وقتی مس فوران می کند

عنصر مس وظایف مختلفی در بدن ایفا می نماید، مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که مقدار این عنصر در بدن افزایش یابد.مس در پیوند خوردن کلسیم به استخوان ها و بافت های همبند به منظور ساخت و ترمیم آن ها مورد نیاز است. این شامل تاندون ها، رباط ها، پوست، مو، ناخن، شریان ها، وریدها و غیره  می شود. عدم توازن می تواند به پوکی  استخوان و تقریبا به تمام مشکلات  پوستی، تاندون ها، مو و ناخن ها دامن بزند.بسیاری از مردها و زن هایی که دچار ریزش مو هستند دارای ازدیاد مس  می باشند و علاوه بر ریزش مو سایر علایمی را که مرتبط با ازدیاد مس در بدن می باشند از قبیل: ضعف و کمبود انرژی، سردرد، افسردگی، مشکلات جنسی و… را نیز تجربه می نمایند.امروزه ازدیاد مس یکی از دلایل اصلی در بروز ریزش مو و حتی سایر بیماری هاست که متاسفانه اکثر پزشکان از آن اطلاعی ندارند و یا آنرا مورد بررسی قرار نمی دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ