شربت کتوتیفن برای چیست؟

در مواقعی که سرماخورده اید و یا هنگام حساسیت فصلی، حتما تا کنون نام شربت کتوتیفن به گوشتان خورده است، اما شربت کتوتیفن برای چیست و در چه مواقعی استفاده می شود. برای اطلاع از جزئیات اینکه شربت کتوتیفن برای چیست این مقاله را مطالعه کنید.

هنگام سرماخوردگی یا شروع حساسیت فصلی داروی کتوتیفن زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو به عنوان یک داروی آنتی ‌هیستامین نسل دوم به صورت قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی عرضه می شود.

برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می شود. مصرف کتوتیفن برای برای کودکان زیر 6 ماه ممنوع و برای سایر کودکان نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.

شربت برونتیف چیست؟

برونتیف که با نام عمومی کتوتیفن شناخته می شود هنگام سرماخوردگی یا بروز حساسیت فصلی استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی آنتی ‌هیستامین نسل دوم به صورت قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی به فروش می رسد.

برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می شود. مصرف کتوتیفن برای برای کودکان زیر 6 ماه ممنوع و برای سایر کودکان نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.

برونتیف در گروه داروهای بدون نسخه قرار ندارد و بسته به مشکل پزشک معالج دوز خاصی از آن را تجویز می کند. دارو را به طور دقیق مطابق دستور پزشک استفاده کرده و از تغییر دوز آن پرهیز کنید.

همه آنچه باید درباره شربت کتوتیفن برای کودکان بدانید

شربت کتوتیفن مانند داروهای دیگر نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود زیرا این شربت توسط پزشک با دوز خاصی تجویز می شود که تغییر آن منجر به بروز عوارض خطرناکی می شود. کتوتیفن به عنوان یک داروی بدون نسخه بسته به مشکل با دوز خاصی توسط پزشک تجویز می شود که باید بر اساس دستورات پزشک استفاده شود.

بروشور داخل جعبه دارو را با دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با پزشک خود مشورت کنید. در صورت عدم مشاهده بهبودی در همان ابتدای روند درمانی نگران نباشید زیرا به احتمال زیاد اثرات مثبت آن طی چند هفته نمایان خواهد شد.

دقت داشته باشید در صورت عدم بهبودی بدون اجازه پزشک مصرف کتوتیفن را قطع یا حتی دوز آن را تغییر ندهید.

کتوتیفن به عنوان نوعی داروی آسم در صورت مصرف روزانه به همراه سایر داروهای ضدآسم باعث کاهش دفعات، شدت و مدت زمان علائم یا حملات آسم در کودکان می شود، همچنین احتمال می رود منجر به کاهش نیاز روزانه سایر داروهای ضدآسم شود.

به گزارش مایوکلینیک، کتوتیفن برای پیشگیری یا درمان حملات حاد آسم گزینه موثری محسوب نمی شود بلکه با مهار برخی مواد در بدن که به عنوان التهاب و علائم آسم شناخته می شوند عمل می کند.

قبل از استفاده کتوتیفن

در تصمیم گیری برای استفاده از کتوتیفن خطرات مصرف دارو در مقابل منافع آن توسط پزشک مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت این دارو با مشورت با فرد بیمار در روند درمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی

اگر تا به حال واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به کتوتیفن یا داروهای دیگر داشته اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، همچنین در صورت داشتن انواع دیگری از آلرژی مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات پزشک خود را در جریان قرار دهید. برچسب روی محصولات بدون نسخه یا حتی مواد بسته بندی را با دقت بخوانید.

کودکان

کتوتیفن در کودکان آزمایش شده و در دوزهای موثر اثرات جانبی یا مشکلات متفاوتی نسبت به بزرگسالان نشان داده نشده است.

سالمندی

بسیاری از داروها به طور خاص در افراد مسن مورد مطالعه قرار نگرفته اند، بنابراین ممکن است مشخص نباشد آیا برخی از داورها به طور دقیق همان کارکرد یا عوارض جانبی روی افراد جوان را روی افراد میانسال نیز نشان دهد یا خیر. درباره کتوتیفن نیز هیچ اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از آن در افراد مسن با استفاده در مقایسه با سایر گروه های سنی وجود ندارد.

دوران شیردهی

مطالعات کافی در مورد تعیین خطر روی نوزاد هنگام استفاده از کتوتیفن در دوران شیردهی در زنان وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف این دارو هنگام شیردهی درباره مزایای بالقوه و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی با کتوتیفن

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، اما در موارد دیگر حتی با ایجاد تعامل ممکن است از دو داروی مختلف استفاده شود.

در این موارد پزشک به احتمال زیاد دوز دارو را تغییر می دهد یا اقدامات احتیاطی لازم دیگر را توصیه می کند. هنگام مصرف این دارو به ویژه مهم است پزشک بداند آیا شما از داروهای ذکر شده در زیر استفاده می کنید یا خیر.

فعل و انفعالات زیر بر اساس اهمیت بالقوه آنها انتخاب شده اند و لزوما همه گیر نیستند. مصرف کتوتیفن با هر یک از داروهای زیر به طور معمول توصیه نمی شود، اما احتمال می رود در برخی موارد لازم باشد. در صورت تجویز هر 2 دارو با هم پزشک ممکن است دوز دارو یا تعداد دفعات استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

آمی فامپریدین

بوپروپیون

دانپزیل

پیتولیسانت

تداخلات دیگر با کتوتیفن

مصرف برخی از داروها در زمان خوردن غذا یا انواع خاصی از مواد غذایی توصیه نمی شود زیرا ممکن است تداخل ایجاد کند. استفاده از الکل یا تنباکو به همراه داروهای خاص نیز باعث ایجاد تداخل می شود، بنابراین با پزشک متخصص خود در مورد استفاده از دارو با غذا، الکل یا تنباکو مشورت کنید.

سایر مشکلات پزشکی پیرامون مصرف کتوتیفن

وجود سایر مشکلات پزشکی نیز در استفاده از کتوتیفن تاثیر می گذارد. در صورت بروز هرگونه مشکل پزشکی دیگر به ویژه:

دیابت شیرین: رژیم کم قند را تغییر می دهد (شربت حاوی کربوهیدرات است)

صرع: خطر تشنج را افزایش می دهد

استفاده صحیح از کتوتیفن

اطمینان حاصل کنید پزشک می داند از رژیم خاصی مانند رژیم کم قند استفاده می کنید زیرا شربت حاوی کربوهیدرات است.  از کتوتیفن برای جلوگیری از حملات آسم استفاده می شود، بنابراین حمله آسمی را که قبلا شروع شده است تسکین نمی دهد. کتوتیفن در صورت مصرف به طور مداوم موثر واقع می شود.

مصرف داروهای فعلی آسم خود را ادامه دهید مگر اینکه پزشک خلاف آن را به شما توصیه کند. کتوتیفن بر اساس تجویز پزشک همراه یا بدون غذا مصرف می شود.

دوز مصرفی کتوتیفن

دوز کتوتیفن برای بیماران مختلف متفاوت است، بنابراین دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را با دقت بخوانید. اطلاعات زیر فقط دوزهای متوسط ​​این دارو را شامل می شود. اگر دوز مصرفی شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک این اجازه را به شما داده باشد.

مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد، همچنین تعداد دوزهایی که هر روز می گیرید، مدت زمان مجاز بین مصرف دوزها و مدت زمان مصرف دارو به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای آن دارو را استفاده می کنید.

برای فرم دوز خوراکی (قرص و شربت):

برای آسم:

بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا: دوز معمول یک میلی گرم (یک عدد قرص یا 5 میلی لیتر شربت) دو بار در روز یک بار صبح و یک بار عصر.

نوزادان و کودکان از 6 ماهگی تا 3 سالگی: دوز دارو بر اساس وزن بدن کودک تعیین می شود. کتوتیفن به طور معمول 0.25 میلی لیتر (50 میکروگرم یا 0.05 میلی گرم) شربت به ازای هر کیلوگرم (110 میکروگرم یا 0.110 میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن 2 بار در روز یک بار صبح و یک بار عصر است.

دوز از دست رفته کتوتیفن

اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید آن را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر دوز فراموش شده نزدیک دوز بعدی است از مصرف آن پرهیز کنید و دوز بعدی را سر ساعت خود استفاده کنید. دقت داشته باشید برای افزایش اثربخشی این داور در جهت فراموشی یک دوز دارو آن را افزایش ندهید.

نحوه نگهداری کتوتیفن

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. دارو را در مقابل یخ زدگی محافظت کنید. علاوه بر این، کتوتیفن را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید. دارویی که تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده را به شیوه درستی از بین ببرید.

موارد احتیاط درباره مصرف کتوتیفن

پزشک روند پیشرفت بیماری را طی ویزیت های منظم بررسی می کند. این جلسات پزشک مطلع می شود آیا کتوتیفن اثربخشی لازم را داشته یا خیر. علاوه بر این، وی در این جسات مصیمی به ادامه روند درمان یا تغییر دوز دارو می گیرد. دقت داشته باشید در صورت تشدید علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

کتوتیفن باعث خواب آلودگی، سرگیجه یا هوشیاری کمتر از حد معمول در افراد می شود، بنابراین قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کار دیگری که در صورت سرگیجه یا هوشیاری خطرناک است می دانید چگونه نسبت به این دارو واکنش نشان می دهید باید از انجام این کارها تا زمان به دست آوردن هوشیاری کامل خودداری کنید.

به علاوه، این دارو باعث هیجان زدگی، تحریک پذیر یا عصبی شدن برخی افراد می شود یا منجر به بروز مشکلاتی در روند خواب می شود که این موارد به عنوان علائم تحریک سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند که به ویژه در کودکان بروز می کنند.

برای بیماران مبتلا به دیابت:

فرم شربت کتوتیفن بر سطح قند خون تاثیر می گذارد، بنابراین در صورت ایجاد تغییراتی در نتایج آزمایش های قند خون یا ادرار با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

اثرات جانبی مصرف کتوتیفن

همراه با اثرات مورد نیاز یک دارو احتمال می رود برخی اثرات ناخواسته را نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد، اما در صورت بروز باید به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض کمتر رایج مصرف کتوتیفن

لرز

سرفه

اسهال

تب

احساس عمومی ناراحتی یا بیماری

سردرد

درد مفصل

از دست دادن اشتها

دردهای عضلانی

حالت تهوع

آبریزش بینی

لرزیدن

گلو درد

تعریق

مشکل خواب

خستگی یا ضعف غیرمعمول

استفراغ

عوارض جانبی نادر مصرف کتوتیفن

درد شکم یا معده

تاول، خارش، لایه برداری یا قرمزی پوست

ادرار خونی یا ابری

مدفوع به رنگ خاک رس

تشنج

ادرار تیره رنگ

سوزش ادرار یا دردناک

سرگیجه

تکرر ادرار

اسپاسم عضلانی یا تکان خوردن تمام اندام ها

جوش

از دست دادن هوشیاری ناگهانی

بوی نامطبوع نفس

استفراغ خونی

چشم یا پوست زرد رنگ

علائم مصرف بیش از حد کتوتیفن

تاری دید

گیجی

تشنج

سرگیجه

خواب آلودگی (شدید)

ضعف یا سبکی سر هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته

ضربان سریع، تند یا نامنظم قلب

تحریک پذیری بیش از حد

از دست دادن هوشیاری

تپش قلب

تعریق

خستگی یا ضعف غیرمعمول

برخی از عوارض جانبی هم ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی نداشته باشند. با ایجاد سازگاری بدن با دارو این عوارض جانبی نیز به احتمال زیاد از بین می روند، همچنین پزشک می تواند در مورد راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی شما را راهنمایی کند.

در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن عوارض جانبی زیر یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض جانبی بیشتر رایج

افزایش وزن

کمتر رایج یا نادر

خون دماغ

خواب آلودگی

خشکی دهان

تحریک

افزایش اشتها

تحریک پذیری

عصبی بودن

تورم پلک ها

خون دماغ غیرقابل توضیح

سایر عوارض جانبی ذکر نشده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد، بنابراین در صورت مشاهده عوارض جانبی دیگر با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بروز عوارض جانبی تهدید کننده زندگی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

مسمومیت دارویی با کتوتیفن

مصرف بیش از حد کتوتیفن باعث خستگی و گیجی مفرط، عدم تعادل، تغییر ضربان قلب، اختلال در  تنفس، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات، کاهش فشار خون و حتی اغماء می شود، بنابراین در صورت وقوع باید بلافاصله بیمار را وادار به استفراغ کرده و بلافاصله فرد را به بیمارستان منتقل کرد.

شربت کتوتیفن برای چیست؟

در مواقعی که سرماخورده اید و یا هنگام حساسیت فصلی، حتما تا کنون نام شربت کتوتیفن به گوشتان خورده است، اما شربت کتوتیفن برای چیست و در چه مواقعی استفاده می شود. برای اطلاع از جزئیات اینکه شربت کتوتیفن برای چیست این مقاله را مطالعه کنید.

شربت کتوتیفن را همانند داروهای دیگر نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد چون پزشک این شربت را با دوز خاصی تجویز می کند که تغییر دوز آن ممکن است به شدت خطرناک باشد.

کتوتیفن، داروی بدون نسخه نیست و بسته به مشکل شما، پزشک معالج دوز خاصی از کتوتیفن را تجویز می کند. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود، استفاده و از تغییر دوز آن پرهیز کنید.

همانند داروهای دیگر بهتر است دستورات روی بسته دارو را نیز به دقت مطالعه کنید. اگر در همان ابتدا اثرات کتوتیفن را احساس نکردید نگران نباشید ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما اثرات کتوتیفن را به طور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید.

کتوتیفن چیست

کتوتیفن (KETOTIFEN) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این دارو معمولا برای پیشگیری از آسم استفاده می شود.

کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی همچون التهاب بینی و التهاب ملتحمه، نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود. کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.

موارد مصرف کتوتیفن

در پیشگیری از آسم، برونشیت آلرژیک، رینیت آلرژیک، درماتوز آلرژیک استفاده می شود.

نحوه مصرف کتوتیفن 

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول کتوتیفن به شرح زیر است:

بزرگسالان: برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی 5 میلی لیتر شربت (1 میلی گرم کتوتیفن) دو بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

کودکان 6 ماه تا 3 سال: برای پیشگیری از آسم آتوپیک، به صورت خوراکی 0.25 میلی لیتر (0.05 میلی گرم کتوتیفن) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، 2 بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

برای کودکان بزرگتر از 3 سال مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می شود.

مصرف کتوتیفن در بارداری و شیردهی

مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف کتوتیفن در بارداری انجام نشده است، شربت کتوتیفن در شیر مادر منتشر می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی شود.

هشدار در استفاده از کتوتیفن

دوره درمان را کامل کنید و برای بررسی پیشرفت درمان به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

این دارو در حملات آسم استفاده نمی شود و فقط برای پیشگیری موثر است.

مواردی از تحریک سیستم عصبی مرکزی شامل هیجان زدگی، بی قراری، بی خوابی بویژه در کودکان مشاهده شده است.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود. لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
نعصومه

نعصومه

1400-05-26 - 17:26 پاسخ

چند روز است تنگی نفس دارم با خلط

مرتضی اکبری

مرتضی اکبری

1400-03-31 - 21:51 پاسخ

سلام شربت آتی مید برای چه دردی استفاده میشه

لی

لی

1400-03-21 - 23:47 پاسخ

شربت کتوتیفن برای گلو درد وعفونت سوزش ادار دختر هفت سال خوب هست

فرشته کوثری

فرشته کوثری

1400-03-13 - 05:39 پاسخ

سلام ببخشید بچهای من آبریزش وگرفتگی بینی شدیددارن دکتر هم بردم فقط سرماخوردگی پروفن داده چه دارویی دیگه ای میتونم استفاده کنم ممنون

حسین روحانی

حسین روحانی

1400-01-26 - 08:42 پاسخ

حساسیت فصلی دارم سینوس ها تحریک میشود حدسه میزنم با قرص ادت کلد بهتر میشود خلط پشت حلق زیاد میشود چه تجویز میکنید تشکر

احسان

احسان

1399-12-23 - 12:46 پاسخ

سلام این شربت به پسر سه ساله دادم احساس می کنم از بینی نمی تونن نفس بکشه فقط از دهان خواب هم هست ولی بیدارش می کنم سرحال

امیر

امیر

1399-12-08 - 21:56 پاسخ

برای کرونا تجویز شده. درسته؟

زهراکرمی

زهراکرمی

1399-11-13 - 10:22 پاسخ

ایا برای گلو درد میشه استفاده کرد؟

گوزل درویشی

گوزل درویشی

1399-11-11 - 17:35 پاسخ

داروی خوبی یه هیچ عوارضی هم نداره

سارینا

سارینا

1399-11-04 - 15:52 پاسخ

سلام . ببخشید داروی درد معده چیه ؟

Zeli

Zeli

1399-09-20 - 15:42 پاسخ

داروی واقعا خوبیع من نمیتونم بگم بینظیره اما خوبع ڪــــ عالیع

سعید

سعید

1399-10-16 - 13:23

سلام ببخشید میخواستم بهترین دارو برای سرما خوردگی کودکان چیه؟

مونا احمدی

مونا احمدی

1399-08-28 - 14:15 پاسخ

خیلی بد

لاوین

لاوین

1399-07-27 - 15:17 پاسخ

ھنگام سرماخوردگی

اصغر

اصغر

1399-07-13 - 17:54 پاسخ

آیا شربت امیتن رو برای سرفه بهتر است

زهره حاجی نژاد

زهره حاجی نژاد

1399-07-01 - 20:28 پاسخ

مطلب جالبی بود

زهرا قاسمی

زهرا قاسمی

1398-11-27 - 22:18 پاسخ

توضیحات خوب بود ولی اگر بیشتر بشه بهتر ممنون از لطفت تو ن

محمد علی

محمد علی

1398-08-15 - 09:32 پاسخ

سلام.خوبید.ببخشید کسی از دکتران متخصص عزیز میتونند بیایند کردستان عراق و تدریس دروس پزشکی در دانشگاه پزشکی بکنند در مقطع ماستر یا دکترا ؟ بالخصوص رشته های جراح مغز و اعصاب ، قلب و عروق ، جراح کودکان ، جراح عمومی ، مغز و اعصاب، شکستگی،جراح پلاستیک

محمد علی

محمد علی

1398-08-15 - 09:31 پاسخ

سلام.خوبید.ببخشید کسی از دکتران متخصص عزیز میتونند بیایند کردستان عراق و تدریس دروس پزشکی در دانشگاه پزشکی بکنند در مقطع ماستر یا دکترا ؟ بالخصوص رشته های جراح مغز و اعصاب ، قلب و عروق ، جراح کودکان ، جراح عمومی ، مغز و اعصاب، شکستگی

محمد علی

محمد علی

1398-08-15 - 09:31 پاسخ

سلام.خوبید.ببخشید کسی از دکتران متخصص عزیز میتونند بیایند کردستان عراق و تدریس دروس پزشکی در دانشگاه پزشکی بکنند در مقطع ماستر یا دکترا ؟ بالخصوص رشته های جراح مغز و اعصاب ، قلب و عروق ، جراح کودکان ، جراح عمومی ، مغز و اعصاب، شکستگی

روح لله عطایی

روح لله عطایی

1398-07-07 - 14:53 پاسخ

ایاکتوتفین برای درمان ارژی فصلی مفیداست

1398-03-29 - 06:32 پاسخ

خوبه