علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال

mousavi
تبخال زدن مشکلی است که بسیاری از ما دچار آن می شویم. در برخی افراد تبخال زدن به شکل مکرر رخ می دهد. در این مقاله نظریات متخصص پوست را در مورد جلوگیری و درمان تبخال مطالعه می کنیم.

علت تبخال زدن

دکتر عباس درجانی متخصص پوست ومو درباره تبخال توضیحاتی می دهند: تبخال یا زخم سرد یکی از شایع‌ترین زخم‌هایی است که افراد بسیاری با آن دست به گریبان هستند. مشکلی که به صورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان می دهد و تا زمانی که دوره‌اش طی شود، معمولا برای فرد آزاردهنده است.این بیماری به طور معمول لب‌ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را گرفتار می‌کند.

پیش از ایجاد عفونت تبخال، ویروس تا ماه‌ها یا سال‌ها در آن جا باقی می‌ماند و بدن پادتن‌هایی را علیه ویروس می‌سازد که به کنترل آن می‌انجامد، مگر این که عواملی موجب شود خطر بروز آن افزایش یابد.

عامل تبخال نوعی ویروس است که ویروس تبخال انسانی نامیده می‌شود، این ویروس بر دو نوع است؛ ویروس نوع یک که عامل اصلی تبخال دهان و اطراف لب هاست و ویروس تبخال نوع دو که مسئول اصلی تبخال ناحیه تناسلی است.

ویروس تبخال از طریق تماس مستقیم با دانه‌های آبدار بیماری مثل بوسیدن یا تماس دست، انتقال قطرات تنفسی آلوده و تماس با ترشحات آلوده مثل بزاق بیمار، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می‌شود.

علت تبخال زدن چیست؟ + جلوگیری از تبخال

این بیماری معمولا در کودکان یک تا 5 سال دیده می‌شود، دوره نهفته بیماری یعنی فاصله بین ورود ویروس به داخل بدن تا شروع علایم بیماری 3 تا 5 روز است و بعد از این مدت تب، ضعف عمومی، بی‌قراری، درد دهان و گلو شروع می‌شود، اگرچه در بعضی از کودکان ممکن است بیماری بدون علامت باشد. لازم است برای تشخیص درست و درمان مناسب با پزشک متخصص پوست مشورت و از مصرف خودسرانه داروهای مختلف خودداری کنید.

هم اکنون پیشگیری از تبخال امکان‌پذیر نیست، البته دوری از عوامل محرک مثل نور آفتاب، استرس‌های روحی روانی و … گاهی در کاهش شیوع این بیماری موثر است.

شست وشو با آب یا آب و صابون و همچنین استفاده از کمپرس سرد در تسکین درد و سوزش تبخال کمک کننده است. با استفاده از وسایل شخصی مانند حوله و… از ابتلا به عفونت پیشگیری می‌کند.

گروه سلامت سیمرغ

چگونه از «تبخال» پیشگیری کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ