با غذاهای عضله ساز آشنا شوید

mahdie.mohtashami
اگر به فکر ساختن عضله هستید و در حال انجام ورزش هستید مواد غذایی ذکر شده در این مقاله را بخوانید. این مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا عضله بسازید.

با غذاهای عضله ساز آشنا شوید

اگر به فکر ساختن عضله هستید و در حال انجام ورزش هستید مواد غذایی ذکر شده در این مقاله را بخوانید. این مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا عضله بسازید.

در کنار انجام ورزش مستمر و با برنامه داشتن رژیم غذایی مناسب همراه با غذاهای عضله ساز توصیه می‌شود. 

پروتئین منبع اصلی رشد عضلانی است اما باید گفت موارد دیگری نیز در یک برنامه غذایی عضله ساز اهمیت دارند.

یک برنامه غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزیجات، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم به همراه پروتئین می تواند جوابگوی رشد عضلانی سالمتان باشد.

تخم مرغ از جمله غذاهای عضله ساز

سفیده تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین است. در واقع، تخم مرغ حاوی پروتئینی با کیفیت بالا برای بهبود عضلات و ساخت و ساز بدن است. همچنین دارای مواد معدنی با ارزشی مانند کلسیم، روی و آهن می باشد. زرده تخم مرغ نیز منبعی غنی از ویتامین ها نظیر A، E، K و طیف وسیعی از ویتامین B مانند B12، ریبوفلاوین و اسید فولیک است. خوردن یک یا دو عدد تخم مرغ در روز به ساخت عضلات و سالم ماندن آن کمک می کند. شما می توانید تخم مرغ را به شیوه های مختلفی، مانند آب پز و نیمرو بپزید.

 کره بادام زمینی، صبحانه ای مناسب برای عضله سازی

در هر دو قاشق غذاخوری کره‎ بادام زمینی ۷ الی ۸ گرم پروتئین وجود دارد. کره‎ بادام زمینی مصنوعی حاوی شکر و روغن کم چرب می باشد، اما اگر کاملا طبیعی باشد فقط دارای نمک و بادام زمینی است. این ماده پر از چربی های اشباع نشده ای است که برای قلب مفید هستند و ترکیبی است که میزان چربی خون را تنظیم می کند.

یک فنجان شیر شیرین نشده آماده کنید و داخل آن پودر پروتئینی مورد علاقه خود را به همراه نصف موز و یک قاشق غذاخوری کره‎ی بادام زمینی ترکیب کنید. این بهترین صبحانه برای شروع روز است که تعادل کاملی از چربی های سالم، پروتئین و کربوهیدارت هایی که ذخایر گلیکوژن بدن را غنی می کنند و رشد عضلات را بالا می برند و برای کسانی هم که دنبال کاهش وزن هستند باید بگویم به هیچ وجه کالری اضافه ای را تولید نمی کند.

صبحانه مناسب برای بدنسازی با ماست یونانی

هر ۶ اونس ماست یونانی حاوی ۱۷ گرم پروتئین است. ماست یونانی یکی از بهترین غذاهای صبحانه است که نسبت به سایر ماست ها دو برابر بیشتر حاوی پروتئین می باشد. این غذا همچنین کاربردهای دیگری نیز دارد، هم برای سلامتی خوب است و هم احساس سیری می دهد. افزودن ماست یونانی به این میوه ها موجب پایداری سطح قند خون می شود و رفع گرسنگی را نیز به دنبال دارد.

اسفناج سرشار از آهن، کلسیم و گلوتامین
اسفناج به خصوص اسفناج های کوچک سرشار از کلروفیل و آهن است. مصرف اسفناج‌های کوچک به مراتب ساده‌تر از اسفناج‌های پهن و بزرگ بوده و طعم آن‌ها بهتر نیز می‌باشد. یادتان باشد که انقباض‌های عضلانی در طول ورزش نیازمند کلسیم خواهد بود و این سبزی به دلیل دارا بودن کلسیم به بدن در جهت افزایش حجم این عضلات کمک می‌کند. اسفناج منبع خوبی از گلوتامین است، گلوتامین نیز برای رشد عضلات و البته ریکاوری از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این اسفناج باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می شود.

رشد عضلانی با مصرف حبوبات
اگر تصمیم شما در مورد عضله سازی جدی است، باید حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. انواع مختلف حبوبات منابع بسیار مغذی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر می باشد. پروتئین به ساخت و حفظ قدرت عضلانی کمک می کند. لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیای مرمری، لوبیا، لوبیا سیاه و سفید، نخود، عدس و نخود چشم سیاه از انواع حبوبات هستند. شما می توانید حبوبات را به صورت سوپ یا همراه سالاد بخورید.

برای مثال در هر نصف فنجان لوبیای سیاه ۷ گرم پروتئین وجود دارد. لوبیای سیاه با فیبرهای حل کننده‎ چربی، پوشانده شده است و دشمن بزرگ چربی های شکم می باشد. این نوع لوبیا نه تنها شما را برای ساعت های طولانی سیر نگه می دارد بلکه کمک می کند که شما وزن کم کنید.

بادام، یک ماده غذایی عضله ساز

یکی دیگر از انتخاب های سالم برای کسانی که می خواهند عضلاتشان رشد کند، بادام است. بادام حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین E است. آنتی اکسیدان قوی موجود در بادام در مبارزه با رادیکال های آزاد به شما کمک می کند و همچنین منبع مناسبی برای ریکاوری عضلات است! این ها فقط بخشی از فواید بادام بودند، بادام حتی به سوزاندن چربی و کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی مفید است.
مطالعات نشان می دهد کسانی که مغزهایی مثل بادام می خورند کم تر از کسانی که از خوردن آن اجتناب می کنند دچار افزایش وزن می شوند، زیرا موجب می شود شما به میزان طولانی تری احساس سیری کنید. تحقیقات نشان می دهد که مالیدن کمی کره‎ بادام روی نان تست غنی از گندم و سبوس یا افزودن یک قاشق سر پر آن به حریره‎ جو بهترین تنظیم کننده چربی است.

کشک سرشار از پروتئین، مناسب برای عضله سازی

کشک حاوی پروتئینی کامل است، که دارای همه انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای ساخت و نگهداری عضلات می باشد و همچنین با خوردن آن احساس سیری می کنید. می توانید کشک را با شیر کم چرب، میوه جات فریز شده، روغن انواع مغزها و یا با هر آنچه که بنظرتان مفید است مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذایی کامل میل نمائید.

گوشت قرمز منبع طبیعی کراتین و کازنتین

گوشت قرمز کراتین و کازنتین دارد؛ گوشت به خصوص در افزایش قدرت و ارتقا رشد عضلات به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه کراتین در قیاس با سایر موادغذائی، بسیار مؤثر می باشد. کراتین یک منبع سوخت برای فعالیت لحظه ای عضلات به حساب می آید. ضمن این که به عضلات اجازه فعالیت با شدت بیشتر و برای مدت زمان طولانی تر را به وسیله دوباره پر کردن می دهد.

مرغ و ماهی هر دو به لحاظ کراتین و کازنتین موجود در آنها ضعیف می باشند. در صورتی که گوشت قرمز به میزان کافی حاوی هر دوی این عناصر می باشد. کازنتین برای حفظ روند نرمال متابولیسم چربی و همچنین عملکرد آمینواسیدهای شاخه ای (BCAAs) در بدن موردنیاز می باشد. همانطور که می دانید آمینواسیدهای (BCAAs) جز مهمترین اسیدهای آمینه برای بدنسازها به شمار می آیند.

سینه مرغ منبع عالی پروتئین
سینه مرغ منبع بزرگ پروتئین بدون چربی و گزینه ای بسیار عالی برای رشد عضلات است که به راحتی بافت عضلات را ترمیم می کند و سلول های آسیب دیده در طول تمرینات سخت را تقویت می کند. سینه مرغ دارای دیگر مواد مغذی ورزشکار پسند مانند نیاسین، ویتامین B6، سلنیوم و روی است.

برای رشد عضلات حتما شیر بنوشید
شیر از دیگر از منابع غذایی پروتئین برای تقویت عضلات است. شیر حاوی دو نوع پروتئین بسیار مفید و ضروری پروتئین آب پنیر (پروتئین وی) و کازئین است که به سرعت جذب بدن می شود. علاوه بر این شیر دارای ویتامین ها و مواد معدنی، کربوهیدرات و چربی های مفید است.

مطالعات متعدد دانشمندان نشان داده‌اند با توجه به نوع پروتئین موجود در شیر، ورزشکاران پس از تمرین باید حتما شیر بخورند زیرا پروتئین جذب می‌شود و به سرعت تولید عضلات برآمده می‌کند؛ شیر دارای پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها، کازئین، آب پنیر، لوسین یک اسید آمینه ومواد معدنی ضروری است که در سلامت انسان اثر می‌گذارد و تمام این مواد در عضله سازی نیز کمک می‌کنند.

برای عضله سازی غذاهای حاوی ویتامین C و روی بخورید
بدون شک مهم‌ترین مسئله برای عضله سازی، مصرف زیاد پروتئین است. اما اکثر افراد نمی‌دانند که ویتامین C مسئول حمل این پروتئین به سمت عضلات است. این ویتامین همچنین باعث کاهش التهاب بافت‌های عضلانی می‌شود در نتیجه احیای بافت ها با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد.

روی یا همان زینک نیز از جمله عناصر فراموش شده در بدن‌سازی است. این عنصر مغذی باعث تحریک فعالیت آنزیم‌هایی می‌شود که مسئول سنتز پروتئین هستند. در نتیجه بدون آن امکان رشد عضلانی و احیای سلول‌ها سخت خواهد بود. اگر می‌خواهید از پروتئین مصرفی‌تان بیشترین بهره‌برداری را بکنید حتماً مواد غذایی سرشار از ویتامین C (کلم کاله، بروکلی، فلفل دلمه‌ای) و روی (غذاهای دریایی، گوشت، اسفناج) را دریابید.

 سویا

سویا علاوه بر پروتئین سرشار از دیگر مواد مغذی است. همچنین این غذا چربی اشباع کمی دارد. می توانید از انواع مختلف سویا مانند توفو، دانه سویا و شیر سویا استفاده کنید.

 کوینو

کوینو به تازگی وارد فروشگاه ها شده است و منبعی عالی از پروتئین غیر حیوانی به حساب می آید. این غذا منبع کاملی از آمینو اسید های مورد نیاز بدن است.

 لوبیاها

لوبیاها پروتئین کامل نیستند اما دارای مقدار مناسبی آمینواسید هستند، همچنین چربی کم و فیبر بالایی دارند. لوبیا را با برنج یا نان سبوس دار ترکیب کنید که حاوی تمام 9 آمینو اسید ضروری هستند.

 نخود فرنگی

درست مانند لوبیاها، نخود فرنگی نیز حاوی پروتئین بالایی است اما پروتئین آن از نوع کامل نیست. برای اینکه آمینو اسید کامل را دریافت کنید، آن را با نان سبوس دار ترکیب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ