چند راه ساده برای سفید شدن دندان های زرد

چند راه ساده برای سفید شدن دندان های زرد ،در این مطلب بخوانید.

چند راه ساده برای سفید شدن دندان های زرد

دندان های سفید مانند مروارید های درخشنام می تواند زیبایی شما را دو چندان نماید.با توجه به انکه سفید کردن دندان راه های زیادی دارد که گاها نیازمند پزشک رفتن و هزینه نمودن است،ما در این مطلب می خواهیم شما را با چند روش ساده آشنا کنیم تا از سفیدی دندان های خود لذت ببرید.اما اول دلایل زرد شدن دندان را برایتان می گوییم تا سفیدی دندان های خود را با رعایت این موارد بیشتر و ایمن تر نمایید.

چرا دندان زرد و یا تیره می شود؟

    غذاها/ نوشیدنی ها: مصرف قهوه، چای، نوشابه کولا، شراب، میوه ها و سبزیجات خاص (برای مثال، سیب و سیب زمینی) می توانند علت زرد شدن دندان ها باشد.

 

    استفاده از تنباکو:

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند باعث ایجاد دندان زرد شود.

 

    عدم رعایت مناسب بهداشت دندان:

استفاده ناکافی از مسواک و نخ دندان برای خارج کردن پلاک و لکه های ایجاد شده از مواد غذایی همچون قهوه و تنباکو می تواند باعث زرد شدن دندان شود.

 

    بیماری:

ابتلا به برخی بیماری های خاص می تواند بر مینا (سطح سخت روی دندان) و عاج دندان (ماده ای که زیر مینای دندان قرار دارد) تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ و زرد شدن  دندان شود. علاوه بر این، درمان های استفاده شده برای شرایط خاص نیز می تواند بر رنگ دندان تاثیرگذار باشد. برای مثال، پرتو درمانی سر و گردن و شیمی درمانی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. علاوه بر این، عفونت های خاص مشاهده شده در بارداری می تواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان های نوزاد با تاثیر گذاری بر فرآیند توسعه مینای دندان شود.

 

    مصرف داروهای خاص

مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل تتراسیکلین و داکسی سایکلین می تواند به وجود آمدن دندان زرد در حال رشد در کودکان کوچکتر از سن ۸ سال شود. علاوه بر این شستشوی دهان با دهان شویه های حاوی کلر هگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. مصرف آنتی هیستامین ها (مثل بنادریل)، داروهای ضد روان پریشی، و داروهای ضد فشار خون نیز می تواند باعث ایجاد دندان زرد شود. سیاه شدن دندان با قطره آهن نیز از عارضه های شایع میباشد .

 

    مواد اولیه دندان پزشکی:

بعضی از مواد اولیه مورد استفاده در دندان پزشکی همچون ترمیم آمالگام و بطور خاص مواد حاوی سولفید نقره می تواند باعث ایجاد رنگ خاکستری تا مشکی بر روی دندان ها شود.

 

    بالا رفتن سن:

با بالا رفتن سن، لایه خارجی مینای دندان های شما دچار فرسایش شده به این ترتیب تغییر رنگ دندان  به دلیل آشکار شدن رنگ زرد طبیعی عاج دندان بروز می یابد. ضمن اینکه دندان قروچه نیز می تواند باعث فرسایش دندان شود.

 

    مسائل ژنتیک:

مینای دندان بعض افراد بطور طبیعی روشن تر یا تیره تر از سایرین است.

 

    عوامل محیطی:

از جمله این عوامل می تواند اشاره کرد بهمصرف زیاد فلوراید به خاطر منابع محیطی (مقدار فلوراید طبیعی بالا در آب آشامیدنی) یا استفاده زیاد آن (مثل استفاده زیاد دهان شویه ها، خمیر دندان ها و مکمل های حاوی فلوراید) می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

    آسیب:

برای مثال وارد شده به خاطر افتادن از بلندی می تواند باعث ایجاد آسیب به فرآیند تشکیل مینای دندان در کودکانی شود که دندان های آنها هنوز در حال رشد است. وارد شدن آسیب همچنین می تواند باعث زرد شدن دندان و تغییر رنگ آن در بزرگسالی شود.

راه های سفید کردن دندان:

 کربنات سود ماده ای است که باعث سفیدی دندان های شما می شود،می توانید از این ماده شیمیایی به روی دندانهایتان استعمال کنید.این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان هایتان بمالید البته باید دقت داشته باشید که مبادا این ماده ی را قورت دهید و در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شوید دهانتان را از آب پر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندانتان نشود.
 
*  بعضی از مواد غذایی مانند سیب و هویج باعث سفیدی دندان هایتان می شود زیرا این دو میوه دارای موادی هستند که باعث می شود رسوبی که بر روی دندان های شما قرار دارد از بین برود، و جرم روی دندان هایتان را نیز پاک می کند.
 
*  مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند:
چای،قهوه برخی میوه هایی که دارای رنگ قرمز هستند مانند:گیلاس،تمشک و … حالت لکه دار کردن و رسوب دندان هایتان را افزایش می دهد پس برای اینکه این لکه های و جرم های قهوه ای و زرد رنگ بر روی دندان های تان نماند،مدتی بعد از اینکه این مواد غذایی را میل نمودید بهتر است از مسواک استفاده کنید.

* اگر شما فردی سیگاری هستید این لکه های هر چه سریعتر و هر چه بیشتر بر روی دندان های تان ظاهر می شود زیرا سیگار به دلیل نیکوتین بالایی  که دارد،رسوبات بسیاری را بر روی دندان های تان به جای می گذارد. و راه حلی که برای این موضوع پیشنهاد می کنیم بدین ترتیب است که شما می توانید هر جند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و او دندان های شما را جرم گیری کند تا این لکه های کاملا محو شوند.
 
*  برای اینکه همیشه دندان هایتان براق بماند توصیه می کنیم که سه بار در روز مسواک بزنید و مدت زمانی که برای هر بار مسواک زدن توصیه می شود سه دقیقه است نه بیشتر که به مینای دندان آسیب برساند و نه کمتر از این مدت زمان که باعث شود دندانهای شما را به خوبی تمیز نکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ