اگر قصد مادر شدن دارید،این مطلب را حتما بخوانید.

اگر می خواهید مادر شوید به شما توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید.

اگر می خواهید مادر شوید بخوانید:

مادر شدن یکی از بزرگترین موهبت هایی است که یک زن می تواند تجربه اش کند.اما مادر شدن علاوه بر مسئولیت های بزرگی که دارد باید دانش و آگاهی کامل نیز داشت.بارداری بسیار فرایند مهمی است که برای رسیدن به فزرندی سالم و یا طی نمودن دوره ای کم خطر و صحیح باید اطلاعات کامل و جامع ای را در این زمینه داشت و حتما به پزشک مراجعه نمود.ما در این مطلب برای شما مطالب مهمی را در این باره گردآوری نموده ایم که اگر می خواهید مادر شوید به شما توصیه می کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

تحقیقات انجام شده در موسسه ملی سلامت آمریکا نشان می دهند که سطح یکی از شاخص های هورمون استرس در خون به نام آلفا آمیلاز در زنانی که باردار نمی شوند، بسیار بالاست. بر اساس مطالعات در زنانی که سطح آلفا آمیلاز خون بالاست، شانس باردار شدن 12 درصد کمتر از سایر زنان است.

متخصصان توصیه می کنند زنانی که از استرس و اضطراب مداوم رنج می برند، قبل از اقدام برای بارداری، روش های کنترل و مدیریت استرس را بیاموزند. زیرا استرس علاوه بر اینکه شانس بارداری را کاهش می دهد عوارض جبران ناپذیری بر سلامت جنین به دنبال خواهد داشت.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد عدم موفقیت و انتظار طولانی مدت برای باردار شدن، استرس و فشارهای روانی بسیاری را به زوجین تحمیل می کند که این عامل خود، یک چرخه معیوب ایجاد نموده و شانس بارداری را کاهش می دهد.

این یافته ها موید این نکته است که زنان قبل از مادر شدن می بایست شیوه زندگی خود را اصلاح نموده و تکنیک های رسیدن به آرامش را به کار گیرند.

    پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید.

در این مقطع نیازی به مراجعه ی مداوم به پزشک نمی باشد، اما برای معاینات پیش از بارداری می بایست به پزشک و یا مامای خود مراجعه کنید. با مراجعه به پزشک متخصص؛ او سابقه ی خانوادگی شما، وضعیت سلامتی حال حاضرتان و قرص ها و داروهای احتمالی که مصرف می کنید را بررسی می کند. بنا به تشخیص پزشک متخصص، مصرف برخی داروها می بایست قطع گردد و یا برخی از قرص ها می بایست با قرص های دیگر جایگزین شود. پزشک وضعیت رژیم، وزن، میزان فعالیت بدنی و یا عادت های مضر برای بارداری ( مانند کشیدن سیگار و یا مصرف مواد مخدر) را در شما بررسی می کند. برای شما مولتی ویتامین و واکسن تجویز می کند. پزشک متخصص، شما را برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به آبله مرغان و سرخچه واکسینه می کند. شما نیز متقابلا می توانید هر سوالی که دارید را از دکتر بپرسید. اگر دکتر شما علائمی نظیر آسم، دیابت و یا فشار خون بالا را در شما مشاهد کند، شما را به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می دهد. عادی بودن میزان این موارد در بدن شما برای بارداری ضروری است. اگر کمتر از یک سال از معاینه ی شما گذشته است، می توانید برای معاینه ی ناحیه ی لگن خاصره و نمونه بردای از سلول های دهانه ی رحم به پزشک مراجعه نمایید. هم چنین شما می بایست از بابت بیماری جنسی مقاربتی نیز معاینه شوید.

    غربالگری بارداری را انجام دهید

پیش از بارداری، پزشک متخصص جهت بررسی وجود بیماری هایی نظیر کیست فیبروز، بیماری سلول داسی شکل و نظایر آن از شما و شریکتان غربالگری انجام می دهد. اگر شما و شریکتان هر دو دارای یک بیماری خاص باشید، کودک شما به احتمال ۲۵% دچار آن بیماری می شود. شما همچنین می توانید به مشاوره ی ژنتیک مراجعه کنید تا از سلامت خود و شریکتان اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود مشکل ژنتیکی، مشاوره ی ژنتیک بهترین پیشنهاد را به شما ارائه خواهد داد. این قسمت، مهم ترین بخش کار است. چرا که باقی معاینه ها با انجام آزمایش بزاق و یا خون قابل تشخیص و درمان است.

 

    از فولیک اسید و خانواده ی ویتامین A غافل نشوید.

دریافت فولیک اسید برای بدن شما ضروری است. با دریافت حداقل ۴۰۰ میکروگرم (mcg) در روز ، یک ماه پیش از بارداری و در سه ماهه ی اول بارداری، طبق آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) ؛ احتمال ابتلا فرزندتان به بیماری هایی نظیر اسپسنا بیفیدا را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهید. مصرف کافی فولیک اسید هم چنین به جلوگیری از بروز سایر بیماری های مادر زادی در نوزاد کمک می کند. فولیک اسید را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. هم چنین می توانید از مولتی ویتامین های عادی و مخصوص پیش از دوران تولد نیز استفاده کنید. روی جلد قرص فولیک اسید را چک کنید تا از وجود حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در هر گرم قرص که برای شما نیاز است اطمینان حاصل کنید. هم چنین قبل از تهیه ی مولتی ویتامین، مطمئن شوید که میزان آن بیشتر از حد نیاز بدن ۷۷۰ mcg RAE (2,565 IU) نباشد. این دقت را برای ویتامین A که به نام بتاکاروتن نیز شناخته می شود به خرج دهید. مصرف بیش از اندازه ی ویتامین A باعث بروز اختلالات مادرزادی در نوزاد می شود. اگر نمی دانید برای دوران پیش از بارداری چه چیزهایی مصرف کنید، با پزشک متخصص خود در این زمینه مشورت کنید.

 

    از مصرف نوشیدنی های الکی، مصرف سیگار و مصرف مواد مخدر پرهیز کنید و در صورت نیاز؛ از دیگران کمک بخواهید

اگر سیگار می کشید و یا نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر مصرف می کنید، می بایست تمامی آن ها را ترک کنید. مطالعات نشان داده اند که مصرف این مواد، احتمال بروز سقط جنین و کم وزن بودن نوزاد را تشدید می کند. به یاد داشته باشید که برخی از مواد می توانند در سیستم بدن شما باقی بمانند و به جنین آسیب وارد نمایند. از طرفی؛ مصرف تنباکو نیز احتمال بارداری شما را کاهش می دهد و یا در طرف مقابل؛ از قدرت اسپرم مرد می کاهد. مطالعات نشان می دهد که حتی سیگار کشیدن تفننی نیز باعث کاهش قدرت باروری و بارداری می گردد. نوشیدن نوشیدنی های الکلی به میزان کم ( این میزان برای زنان یک وعده در شبانه روز است) می تواند برای دوران پیش از بارداری قابل چشم پوشی باشد اما برای دروان بارداری، مصرف هر گونه نوشیدنی الکلی می بایست قطع گردد. هنوز هیچ کس به خوبی نمی داند که مصرف نوشیدنی های الکلی در دوران بارداری چه خطرات و آسیب هایی را می تواند به جنین وارد نماید. ترک کردن عادات بد تغذیه ای و رفتاری بسیار مشکل است. اگر از ترک این عادات ناپسند عاجز هستید، به پزشک خود مراجعه کنید و یا می توانید در گروه های مراقبتی که در هر منطقه وجود دارد شرکت کنید و در قالب یک گروه، این عادات ناپسند و مخرب برای جنین را کنار بگذارید.

    یخچال خانه باید پر از مواد مغذی باشد

بدن شما برای بارداری نیاز به مواد مغذی دارد و شما می بایست با تغذیه ای سالم این مواد را به بدن خود برای بارداری هر چه سالم تر برسانید. هر روز حداقل به اندازه ی۲ پیاله میوه و ۵/۲ پیاله سبزیجات مصرف کنید. از مصرف غذاهای و غلات حاوی کلسیم مانند شیر و ماست و یا میوه های حاوی کلسیم غنی شده مانند پرتقال غافل نشوید. از تمامی انواع پروتئین مانند لوبیا، مغزها، سویا و گوشت ها استفاده کنید.

 

    میزان کافئین مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید

اگرچه هنوز دقیقا مشخص نشده است که چه میزان کافئین برای زنان باردار و زنانی که برای بارداری تلاش می کنند نیاز است، اما اکثر محققان گفته اند که میزان کافئین مصرفی می بایست هر چه کمتر باشد. مصرف زیاد کافئین احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. کافئین مصرفی برای زنان در طول روز نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم باشد. این یکی از پیش شرط ها برای آمادگی پیدا کردن برای بارداری است. بسته بندی برخی از این مواد ، میزان مقدار مجاز مصرف برای گروه های سنی مختلف را نشان داده اند.

 

    عزم خود را برای داشتن وزنی ایده آل جزم نمایید

با داشتن وزن ایده آل، احتمال باروی خود را افزایش دهید. داشتن نشانه ی جرمی کمتر و یا بیشتر از حد استاندارد (BMI) ، می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. داشتن وزن ایده آل برای بارداری از این جهت ضروری است که احتمال ابتلا نوزادان به عوارض در مادران چاق زیادتر است. از طرفی در مادران لاغر نیز، نوزاد مشکل وزن داشته و دچار کمبود وزن می شود.

    به نوع ماهی ای که مصرف می کنید توجه داشته باشید.

اگر به کرات از ماهی استفاده می کنید، بهتر است مراقب میزان مصرف این ماده ی غذایی در دوران بارداری باشید. اگرچه ماهی منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ ( که برای مغز و چشم نوزاد شما حیاتی است) ، پروتئین، ویتامین D  و سایر مواد مغذی است ، اما از طرفی دارای جیوه نیز می باشد که برای جنین و یا نوزاد خطرناک است. اکثر متخصصان بر این باورند که مصرف ماهی به دلیل داشتن جیوه در دروان بارداری می بایست کاهش یابد. طبق توصیه ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده ی آمریکا (FDA)،  زنان باردار بهتر است از مصرف کوسه، اره ماهی ، شاه ماهی و کاشی ماهی پرهیز نمایند. این موسسه هم چنین توصیه کرده است که از مصرف بیش از ۱ قوطی کنسرو تن در هفته نیز اجتناب گردد. در مصرف ماهی های محلی نیز پرهیز کنید. چرا که دقیق نمی دانید که در چه محیطی رشد کرده اند و حاوی چه موادی هستند. از همین رو FDA و آژانس محیط بانی (EPA) ، توصیه کرده اند که زنان باردار در هفته بیشتر از ۱۲ اونس ماهی مصرف نکنند. در عوض، مصرف ماهی هایی نظیر سالمون و ساردین به دلیل مقادیر کمتر جیوه توصیه شده اند.

 

    برنامه ی منظم ورزشی داشته باشید

داشتن برنامه ی ورزشی منظم و مفید برای بارداری مفید است. حداقل در روز ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید و یا دوچرخه سواری کنید. برای افزایش انعطاف پذیری بدن خود یوگا انجام دهید. انجام یوگا علاوه بر افزایش آمادگی بدنی شما، باعث تمدد اعصاب شما نیز می شود و شما را از نظر روانی آماده نگه می دارد. اگر مدت زیادی است که ورزش نکرده اید و انجام ورزش روزانه ۳۰ دقیقه در روز برای شما مشکل است، زمان ورزش خورد را به آرامی زیاد کنید. ابتدا روزی ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ورزش کنید و سپس این زمان را به تدریج زیاد نمایید.

 

    مراقب دندان های خود باشید

قبل و هنگام بارداری، مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید. چرا که تغییرات هورمونی بر لثه ی دندان نیز اثر گذار است. با افزایش سطح ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون، احتمال آسیب پذیری لثه ها زیاد شده و خطر بروز باکتری در این نواحی زیادتر از قبل می باشد. در این مواقع؛ لثه ها قرمز و متورم می شوند که با درد همراه است. مطالعات نشان داده است زنانی که پیش از دوران بارداری معاینات پزشکی را انجام داده اند در مقایسه با سایر زنان باردار کمتر به این مشکل دچار می شوند. اگر بیش از شش ماه از آخرین معاینه ی شما می گذرد، به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

    وضعیت مالی خود را در سطح مطلوب نگه دارید

طبق گزارش اداره ی کشاورزی ایالات متحده ی آمریکا در سال ۲۰۰۹، هر خانواده ی آمریکایی به طور میانگین، ۰۵۰/۲۸۵ دلار را صرف کودکان خود از دوران تولد تا سن ۱۷ سالگی می کنند. با در نظر گرفتن این مساله، باید گفت که هزینه های معاینات پیش از بارداری ۹۰۰۰ $ ، هزینه های سزارین ۱۵۰۰۰$ و غذای کودک بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ $ هزینه در پی دارد. اگر بیمه هستید از شرکت مسئول بخواهید تا بخشی از این هزینه ها را پوشش دهد. از سازمان های مربوطه بخواهید که به شما در تامین این هزینه ها یاری رسانند.

 

    مراقب سلامت روح و روان خود باشید

طبق گزارش آلیس دومار، رئیس مرکز مراقب های باردای آلیس دومار در بوستون، احتمال بارداری زنان افسرده نصف سایر زنان است. او هم چنین اضافه می کند : ” زنانی که افسرده هستند کمتر از خود مراقبت می کنند و به همین دلیل شرایط کافی برای رشد جنین را ندارند.” از همین رو؛ او به کسانی که سابقه ی خانوادگی افسردگی دارند توصیه می کند تا پیش از بارداری به روان پزشک مراجعه کنند. او اضافه می کند اگر کسی دچار علائم افسردگی نظیر عدم علاقه مانند سابق و یا اختلالات خواب در خود شده است به روان پزشک مراجعه کند. گاهی اوقات فعالیت بدنی و مراقبت های روانی هر دو در آن واحد می بایست انجام شود. برای بهتر شدن وضعیت افسردگی، می توان از یوگا کمک گرفت. هم چنین می بایست تا تکنیک های مقابله با استرس را فرا گرفت تا در موقع لزوم از آن ها برای جلوگیری از افسردگی استفاده نمود.

 

    مراقب عفونت ها باشید

برای بارداری هر چه سالم تر می بایست مراقب عفونت ها باشید. یکی از شایع ترین روش های انتقال عفونت ها به داخل بدن، استفاده از مواد غذایی ناسالم است. به عنوان مثال استفاده از پنیر فاسد و یا سایر مواد لبنی فاسد می تواند احتمال ابتلا به عفونت ها در شما را افزایش دهد. وجود باکتری هایی مانند سالمونلا می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. از تمیزی دستان خود هنگام غذا خوردن و از تنظیم بودن دمای یخچال بین ۲ تا ۴ درجه ی سلسیوس مطمئن باشید. دمای فریزر نیز می بایست زیره صفر باشد. استفاده از برخی از مواد غذایی تهیه شده ی خانگی به دلیل عاری بودن از توکسوپلاسموز می تواند مفید باشد. در پایان؛ از وضعیت بیماری های خود نیز مطلع باشید تا در هنگام بروز آن ها بتوانید سریعا خود را درمان کنید.

 

    ریسک های محیطی را کاهش دهید

شما نمی توانید تمامی ریسک های محیطی را حذف کنید. اما می توانید خودتا را در معرض خیلی از  آن ها قرار ندهید. تشعشعات رادیواکتیو یکی از آن هاست. هم چنین مراقب باشید تا مایعات و آب آلوده ننوشید چرا که ممکن است به نوزاد آسیب بزند.

 

    خود را برای قبول مسئولیت آماده کنید

داشتن فرزند وظیفه ای خطیر است . با طرح این پرسش ها ببینید آیا توانایی داشتن فرزند را دارید؟

    آیا توانایی داشتن فرزند و تقبل مسئولیت های آن را دارید؟
    آیا قادر به تامین نیازهای کودک در شرایط ضروری هستید؟
    آیا شریک شما تعهد لازم برای پدر شدن را دارد؟
    اگر بین شما و شریکتان اختلافاتی وجود دارد، آیا می توانید کودکتان را با وجود این مسائل بزرگ کنید؟

 

    از زمان تخمک گذاری اطلاع حاصل کنید

مشخص شدن زمان تخمک گذاری در زنان مختلف متفاوت است. برخی امکان دارد پس از یک روز متوجه زمان تخمک گذاری خود شوند. برخی نیز احتمال دارد یک ماه بگذرد اما از پیدا کردن زمان تخمک گذاری رحم خود عاجز باشند. علائمی جهت تشخیص زمان تخمک گذاری نظیر تغییر درجه حرارت بدن و تغییرات ترشحات مخاط دهانه ی رحم وجود دارد. دنبال کردن این علائم می تواند شما را به زمان شروع تخمک گذرای هدایت کند. هم چنین می توانید برای تخمین زمان تخمک گذاری از دستگاه های آزمایش بزاق موجود در بازار استفاده نمایید . قیمت این دستگاه ها بین ۲۰ تا ۵۰ دلار می باشد.

 

    تا جای ممکن شرایط بارداری و زایمان را تحت کنترل داشته باشید

کسانی که قصد بارداری دارند بهتر است از کاندوم و دیافراگم استفاده نکنند. در این دوران بهتر است تا از مصرف انواع قرص های غیر ضروری پرهیز کنید. برخی از زنان ممکن است از زمان تخمک گذاری خود نگران باشند. باید گفت اگر که قاعدگی شما منظم است و از این نظر مشکلی ندارید، جای نگرانی وجود ندارد.برخی از موسسات و یا مراکز پزشکی می توانند به شما راه کارهایی برای بارداری هر چه سریع تر و سالم تر ارائه دهند. این راه کارها برای شما می تواند مفید باشد. این کمک ها در صورتی که عادت ماهیانه ی شما منظم است موثر تر خواهد بود. اگر از وسائل جلوگیری از بارداری استفاده می نمایید، بهتر است اندکی صبر کنید و سپس برای باردای اقدام نمایید. وسائل پیش گیری از بارداری مانند IUD ها می توانند در روند بارداری اندکی اختلال ایجاد کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ