کیست مویی چیست؟

اگر نمی دانید کیست مویی چیست، با ما همراه باشید، ما برایتان اطلاعات لازم درباره کیست مویی را فراهم کرده ایم.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی همانطور که از نامش پیداست، کیسه ای است که دارای مو است و بین کفل ها و کمی بالاتر از مقعد وجود دارد. اگر دارای موهای زیرپوستی دراین ناحیه هستید و فکر میکنیدکیست مویی است نترسید، زیرا دراین مقاله علائم و نشانه های کیست مویی و راه های درمان این کیست را فراهم کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر درباره کیست مویی با ما باشید.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال رشد کیسه ای است که از هنگام تولد وجود دارد. این کیسه حاوی ساختارهایی مانند مو، مایع، دندان یا غدد پوستی است که می تواند بر روی پوست یا در آن یافت شود.

– کیست مویی به آرامی رشد می کند و تا زمانی که پاره نشود حساس نیست. این کیست معمولا در صورت، داخل جمجمه، در قسمت پایین پشت و در تخمدان رخ می دهند. معمولا کیست های پوستی روی صورت بدون عوارض برداشته می شوند. برداشتن سایر کیست ها، نیاز به تکنیک های خاص و آموزش دارد. این کیست های نادر در 4 ناحیه عمده دیده می شوند:

کیست مویی در مغز: کیست های مویی در اینجا به ندرت دیده می شوند. در صورت وجود مشکل، جراح مغز و اعصاب می تواند آنها را خارج کند.
کیست مویی در سینوس بینی: این کیست ها نیز بسیار نادر هستند. فقط تعداد انگشت شماری از این کیست ها به طور سالانه گزارش می شوند. برداشتن این کیست ها بسیار پیچیده است.
کیستهای مویی تخمدان: این کیست در طول سالهای باروری در خانم ها دیده می شود. این کیست ها می توانند باعث عفونت، پارگی و سرطان شوند. این کیست های مویی را می توان با عمل جراحی معمول یا عمل لاپاروسکوپی (جراحی که از برش های کوچک و وسایل مخصوص برای ورود به شکم یا لگن استفاده می شود) خارج کرد.
کیست مویی نخاع: یک دستگاه سینوس، که یک اتصال باریک از یک حفره عمیق در پوست است، معمولا این کیست بسیار نادر را به سطح پوست متصل می کند. این نوع کیست مویی می تواند آلوده شود. برداشتن این کیست اغلب ناقص انجام می شود، اما نتیجه معمولا عالی است.

دلیل ایجاد کیست مویی

دلیل واقعیکیست مویی (سینوس پیلونیدال) هنوز مشخص نیست و فرضیه های مختلفی وجود دارد. برای مثال فرضیه ای می گوید این یک ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل ها است و به همین خاطر بین افراد خانواده رخ می دهد. ناهنجاری در این بخش از پوست بخاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد می کند.

فرضیه دیگر می گوید در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل ها , گودی یا فرورفتگی پیدا می کند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده ی چرکی می شود.

دلیل هرچه باشد , زمانی که مو در پوست گیر کند باعث خارش و التهاب می شود. پوست ملتهب هم عفونت می کند و پس از مدتی عفونت دائمی و تکراری می شود. سپس عفونت منجر به سینوسی می شود که دارای قطعاتی از مو است.

علائم کیست مویی

علائم کیست مویی یا سینوس پایلونیدال به شرح زیر است:

۱- ایجاد عفونت و تب و لرز و حالت تهوع با ترشح چرک و خونابه

۲- احساس درد با لمس به روی ورح در ناحیه مبتلا به سینوس

۳- ایجاد عفونت به همراه تورم قرمز رنگ به همراه درد خود به خودی

۴- ایجاد آبسه به همراه درد شدید کیست مویی با معمولا با درد شدیدی همراه است.

۵- ایجاد حفره های زیر پوستی در فاصله بین دو باسن و یا کمی بالاتر از مقعد

۶- بوی بد ترشحات در کیست مویی

۷- ایجاد درد در هنگام نشستن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ